Magritte, Klimt a další ikony za desítky milionů dolarů

Sotheby´s New York 16. – 19. 5. 2023

Na newyorském trhu s uměním jsou květnové termíny již tradičně rezervovány pro velké přehlídky moderní a současné výtvarné tvorby. U aukční síně Sotheby´s špičkový výběr zaměřili především na prestižní provenienci děl a jejich důležité postavení v dějinách umění. Dílčí obraty na jednotlivých aukcích často přesáhly 100 milionů dolarů a publikum aplaudovalo nejednomu autorskému rekordu.

 

Alternativní popis Pohled do sálu aukční síně Sotheby´s v New Yorku v úterý 16. května 2023. 
Celkový obrat dvou dražeb v čele s obrazy Gustava Klimta (uprostřed) a Reného Magritta (vpravo) činil 427 milionu dolarů (vč. poplatků).
Kompletní sérii sedmi aukcí od 16. do 19. května 2023 vyčíslili pořadatelé na částku přes 799 milionů dolarů (vč. poplatků).

Podvečerní dražba v úterý 16. května byla koncipována jako průřez osobní kolekcí loni v létě zesnulého amerického hudebního producenta Mo Ostina. Pozůstalost sestávala z patnácti špičkových uměleckých děl od hvězdných výtvarníků a výtvarnic uplynulých sta let. Až na jednu se prodala všechna se souhrnným obratem přes 123,7 milionu dolarů.

Pro Morrise Meyera Ostrofskyho (1927-2022) jak znělo rodné jméno budoucího šéfa nahrávacích společností Warner Bros. Records a později DreamWorks SKG Records, bylo sběratelství druhou největší vášní, hned za objevováním nových pěveckých a muzikantských hvězd. Výtvarným uměním se doslova obklopoval, neboť kromě různých výstavních zápůjček zůstávaly obrazy a plastiky po dlouhá léta součástí jeho soukromých obytných prostor.

Alternativní popis René Magritte: Říše světel, 1951,
olej na plátně, 80,3 x 65,7 cm,
konečná cena: 42 273 000 USD (vč. poplatků)
Sotheby´s New York 16. 5. 2023

Nejinak tomu bylo v případě zlatého hřebu úterní aukce u Sotheby´s, Magrittova plátna L’Empire des lumières (Říše světel) z roku 1951. Vertikalizovaná varianta malířova oblíbeného a žádaného pohledu na malebný dům v bezčasí mezi nocí a dnem se k Mo Ostinovi dostala v roce 1979 a od té doby zdobila jeho obývací pokoj. Bez výjimky, naposledy bylo středně velké plátno veřejně prezentováno právě před čtyřiačtyřiceti lety v Metropolitním muzeu umění v New Yorku.

Příhozy startovaly na 24 milionech dolarů, ale dalo se předpokládat, že zájemci v sále i na telefonech půjdou násobně výše. Spodní hranice předaukčního odhadu hovořila o 35 milionech a v mysli všech zúčastněných stále ještě rezonoval famózní úspěch rozměrnější varianty Magrittovy Říše světel z loňského roku, kdy se u londýnských Sotheby´s ustanovilo nové autorovo maximum částkou 78,4 milionu dolarů (více o TOP 5 belgického surrealisty k přečtení zde). Po desetiminutové licitaci konečná cena dosáhla na necelých 42,3 milionu dolarů, čímž se Říše světel zařadila hned na druhé místo za svou jmenovkyni, vytvořenou v roce 1961.

I druhý Magritte z Ostinovy kolekce si vedl zajímavě. Téměř metrový obraz Le Domaine d’Arnheim (Arnheimský kraj), inspirovaný sto let starou fantaskní povídkou Edgara Allana Poea, se prodal za skoro 19 milionů dolarů.

Alternativní popis Gustav Klimt: Ostrov na Atterském jezeře, kolem 1901-02,
olej na plátně, 100,5 x 100,5 cm,
konečná cena: 53 188 500 USD (vč. poplatků)
Sotheby´s New York 16. 5. 2023

Po krátké pauze se kladívko opět rozezvučelo, neboť ještě tentýž den následovala u Sotheby´s aukce klasické moderny. Nového majitele našlo čtyřicet děl, v součtu konečných cen za 303 milionů dolarů. Výsledky opět potvrdily sběratelský zájem o vizuálně atraktivní obrazy se silným provenienčním příběhem.

Klimtovu Atterseeskému ostrovu (Insel im Attersee) se odborná média věnovala již v předstihu několika měsíců a rozebírala jak malířovy autentické zážitky z četných pobytů na Atterském jezeře v letech 1900 až 1907, tak plenérové pojetí vodní hladiny v rakouské krajině. Zámořské diváctvo mohla inspirovat i novodobá historie obrazu, který v roce 1937 přešel do držení vídeňského galeristy židovského původu Otto Kallira. Přes švýcarský Lucern a Paříž se nakonec majitel i jeho Klimt, společně s dalšími díly, zachránili ve Spojených státech.

Alternativní popis Pohled do Galerie St. Etienne v Paříži v roce 1939.
Obraz Gustava Klimta na posuvné stěně uprostřed. Krátce poté se sběrateli Otto Kallirovi podařilo přesunout umělecká díla do USA.

Kallir obnovil svou privátní galerii St. Etienne (podle Svatoštěpánského dómu ve Vídni) a v roce 1959 uspořádal svému „dvornímu“ autorovi vůbec první monografickou výstavu v Americe. Od té doby změnil Atterseeský ostrov vlastníka jen dvakrát. V jednom okamžiku se dokonce ocitl uprostřed ostře sledované bitvy o restituci Klimtova Portrétu Adély Blochové-Bauerové, tzv. Zlaté Adele, když byl v roce 2002 Kallirovou vnučkou a správkyní sběratelova výzkumného institutu předčasně stažen z výstavy ve vídeňské Galerii Belvedere kvůli napjatým vztahům mezi rakouskými a americkými muzejními institucemi.

Majetko-právní situace se nicméně od té doby zklidnila, takže úterní aukce mohla proběhnout v klidu. O napjatou atmosféru se přesto postaral rychlý posun z úvodních 34 milionů na kladívkových 46 milionů dolarů pro nejmenovaného japonského sběratele na telefonu. Ostrov na Attersee s finální částkou včetně provize 53,2 milionu dolarů obsadil čtvrté místo mezi Klimtovými aukčními prodeji a zůstal téměř přesně na polovině absolutního autorského rekordu starého sedm měsíců při pozůstalostní dražbě z Allenovy sbírky. 

Alternativní popis Peter Paul Rubens: Podobizna muže jako boha Marta, kolem 1620,
olej na dubové desce, 85,4 x 67,9 cm
konečná cena: 26 187 000 USD (vč. poplatků)
Sotheby´s New York 16. 5. 2023
Předchozí aukční výsledky:
rok 2002: 6 826 782 USD (vč. poplatků) Sothebys´s London
rok 2000: 8 252 500 USD (vč. poplatků) Sotheby´s New York


V o něco nižších cenových hladinách se pohybovaly odhady například u Rubensova Portrétu muže jako boha Marta. Olej na dřevěné desce pocházel ze známé, na baroko orientované sbírky Marka Fische a Rachel Davidsonové. Poslední majitelé si představovali prodej v průměru kolem 25 milionů dolarů. Tipovali velmi přesně, neboť nový kupující, pro zajímavost za poslední dvě dekády již šestý a v dlouhé provenienční historii asi třiadvacátý, vydal za ikonograficky i malířsky výjimečnou podobiznu přes 26 milionů dolarů. Pro Rubense to znamenalo čtvrtý nejdražší úspěch, hned za Salomé z letošního ledna.

Alternativní popis Codex Sassoon (hebrejsky psaná Bible), kolem 900,
konečná cena: 38 826 000 USD (vč. poplatků)
Sotheby´s New York 17. 5. 2023

O den později, ve středu 17. května, se konaly dva dražební podniky. Na sólové aukci raritní hebrejské bible, datované kolem roku 900, padla dosud nevídaná částka za manuskript, přes 38 milionů dolarů. Tzv. Codex Sassoon, nazvaný podle slavného sběratele judaic Davida Salomona Sassoona, prošel veřejným trhem minimálně čtyřikrát v neuvěřitelném finančním rozptylu: v roce 1929 za 350 britských liber – v roce 1978 za 320 tisíc amerických dolarů – v roce 1989 za 3,19 milionu dolarů – poslední prodej za 4,19 milionu dolarů.

Dalších přibližně 46,5 milionu dolarů přidala do celkového obratu květnového týdne v Sotheby's ještě nabídka moderny a impresionistů.

Alternativní popis Louise Bourgeoisová: Pavoučice, 1996,
bronz 1/6, 337,8 x 668 x 632,5 cm,
konečná cena: 32 804 500 USD (vč. poplatků)
Sotheby´s New York 18. 5. 2023

Na čtvrtek soustředili svou pozornost milovníci výtvarné tvorby posledních dekád a současného umění vůbec. Více než sedmatřicetimilionová aukce aktuální malby (za 23 položek) byla nicméně jen „předskokanem“ k úžasným výsledkům z večerní přehlídky nepřehlédnutelných, až ikonických děl.

Zasloužené vítězství si nejen z newyorské dražby, ale v kontextu žen-sochařek celosvětově, odnesla bronzová Pavoučice americké umělkyně francouzského původu Louisy Bourgeoisové. Odlitek č. 1/6 na autorčino osobité téma, o němž jsme psali v komentáři již dříve, triumfoval sumou téměř 33 milionů dolarů. V pomyslném porovnání s úspěchy ostatních výtvarnic se Pavoučice usadila na třetí příčce nejdražších prodejů ženských autorek v historii.

Aukční seriál zakončili u Sotheby´s dražitelé v pátek 19. května další vlnou rekordů především v oblasti poválečného a současného umění v součtu za přibližně 83 milionů dolarů. Finální obrat za sedm aukcí ve čtyřech dnech spočítali pořadatelé na dolar přesně: 799 183 697 dolarů (orientačně 17,6 miliardy korun vč. poplatků).
 


Související články

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<