Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu
25. dubna 2024
Text Kosař Pavla | Foto Christie's | Datum 08.07.2013
Součástí červencové nabídky aukčního domu Christie´s bude výjimečné dílo prerafaelisty Edwarda Burne-Jonese Love among the Ruins. Do dražby jde v rámci kolekce britského viktoriánského umění a impresionismu 11. července. Obdobně proslulá práce tohoto autora se na trhu neobjevila čtyřicet let. Před samotnou dražbou prošel obraz výstavním turné po světových metropolích. Viděli jej v Moskvě, New Yorku, Hong Kongu a nakonec v Londýně.
Název práce z roku 1873 pochází ze stejnojmenné básně, v té době velmi populární, anglického básníka Roberta Browninga. Malba vznikla v nejplodnějším a nejtvořivějším období Burne-Jonesovy umělecké kariéry. Modelem se malíři stala jeho múza - temperamentní Řekyně Maria Zambaco. S ní se Burne-Jones seznámil v roce 1866, když mu její matka zadala zakázku na dceřin portrét. Dvojice udržovala milostný poměr, ale tento vztah udržovala v tajnosti, jelikož Burne-Jones byl ženatý a Maria Zambaco čerstvě opustila manžela a dvě děti. Na povrch aféra prosákla, až když chtěl Burne-Jones tento vztah po třech letech ukončit a Maria se pokusila o sebevraždu v jednom z londýnských kanálů.
Přestože se jedná o akvarel, barva smíchaná s arabskou gumou a dalšími pojidly působí jako olejová práce. Zaměnitelnost s olejomalbou málem způsobila i zánik tohoto výjimečného díla. V roce 1893 byla při masové výrobě fotogravury malba silně poškozena, a to právě z důvodu záměny za olejomalbu. Fotografický ateliér totiž nerespektoval štítek na rámu varující před aplikací vlhkých materiálů a jeho zaměstnanci - aby dodali dílu větší lesk - nanesli na akvarel vaječný bílek. Burne-Jones dlouho věřil, že práce je nenapravitelně zničena. Po pěti letech, kdy viselo dílo v jeho ateliéru, a namaloval podle něj olejovou kopii, ho asistent přesvědčil, aby se původní akvarel pokusil restaurovat. To se nakonec i podařilo. Charles Fairfax Murray díky užití hovězí žluči bílek z podkladu odstranil a malíř pak jen poopravil Mariinu tvář.
Podle expertů aukčního domu se jedná o nejromantičtější a nejpůvabnější Burne-Jonesovo dílo, které se stále nachází v soukromých sbírkách. Obraz nebyl na trhu dlouhých padesát let. Na výstavě byl k vidění naposledy viděn dokonce až před sto lety, i když předtím byl vystavován poměrně často. Ihned v roce svého vzniku (1873) byl akvarel k vidění v londýnské Dudley Gallery. Pět let poté cestoval do Paříže, kde byl součástí světové výstavy (Exposition Universelle). V roce 1887 se pak objevil na Královské jubilejní výstavě v Manchesteru. V roce 1892 byl zapůjčen na výstavu do londýnské Guildhall a o rok později na Burne-Jonesovu retrospektivu, kterou pořádala rovněž v Londýně New Gallery.
Tak vzácné Burne-Jonesovo dílo se na trhu objevuje po dlouhé době. Naposledy byla práce podobného významu Laus Veneris dražena v roce 1971. Za zmínku stojí, že když se Love among the Ruins objevila v aukci v roce 1908 poprvé, přinesla majiteli 1650 liber. Za dalších 50 let, tedy v roce 1958, se cena propadla na 500 liber. Dosavadní Burne-Jonesův rekord je z roku 2001 a činí 1,2 miliony liber. Tentokrát předaukční odhad naznačuje, že očekávání jsou vysoká. Bude-li dražba úspěšná a dílo si najde nového majitele, předaukční odhad 3 -5 milionů liber je zárukou, že padne nový autorův rekordů. Přispět by tomu mohlo i načasování. V Tate Britain právě probíhá výstava Pre-Raphaelite, Victorian Avant-garde, jejíž součástí je i Burne-Jonesova pozdější olejová kopie.
Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024
S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpod...
25. dubna 2024Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024
Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...
19. dubna 2024150 let od první výstavy impresionistů
Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...
15. dubna 202425. dubna 2024
19. dubna 2024
1. května 2024
17. dubna 2024
26. května 2016
19. května 2016
20. března 2016