Kvalitář a Trafo Gallery v Istanbulu oslovily investory do umění

České galerie na zahraničních veletrzích

Společná prezentace galerií Kvalitář a Trafo Gallery na veletrhu Contemporary Istanbul ukázala, že české umění obstojí v mezinárodní konkurenci nejen svou uměleckou kvalitou, ale i investiční logikou. Ceny, které jsou ve srovnání se západní Evropou stále dostupné, otevírají sběratelům a investorům do umění prostor pro diverzifikaci portfolia a dlouhodobý růst hodnoty.

Turecký Istanbul se stává uměleckým centrem, kde se evropská tradice setkává s novými sběratelskými impulzy z Blízké a Středního východu. Podruhé atmosféru veletrhu Contemporary Istanbul letos zažila pražská Trafo Gallery, k níž se přidala galerie Kvalitář.

Obě české galerie současného umění se svezly na vlně rostoucího zájmu sběratelů a investorů do umění o cenově dostupnější segmenty umění, který zahrnuje díla v cenovém rozmezí od jednotek po desítek tisíc eur. Potvrdily svou úspěšnou účastí, že české umění se stává atraktivní sběratelskou a investiční příležitostí i pro mezinárodní publikum.  „Istanbul je místem, kde se setkává evropský a blízkovýchodní kapitál. Pro české autory představuje strategickou platformu, která může zásadně posílit jejich mezinárodní pozici,“ říká Jan Dotřel, umělecký ředitel galerie Kvalitář.

Alternativní popis


Galerie Kvalitář představila tvorbu čtyř autorů – Antonie Stanové, Adama Kašpara, Milana Housera a Jakuba Berdycha Karpelise. Stanová, zastupovaná galerií exkluzivně po dobu pěti let, nabídla malby v cenách od 1 200 do 5 600 eur, které svou intimitou a abstraktní symbolikou fungují jako přístupný vstupní bod pro nové sběratele. 

Kašpar zaujal monumentálními oleji na plátně, za něž sběratelé zaplatí až 17 500 eur a doplnil je o limitovanou knihu Urpflanze na ručním papíře, která již v minulém roce vzbudila silný ohlas na veletrhu Paper Positions Berlin. 

Alternativní popis


Milan Houser, etablovaný na mezinárodní scéně, představil sérii abstraktních děl v cenovém rozpětí 3 000 až 10 900 eur, zatímco Berdych Karpelis vnesl do kontextu veletrhu konceptuální polohu českého designu a umění prostřednictvím skelných a mramorových objektů v hodnotách mezi 1 050 a 12 500 eur.

Trafo Gallery se soustředila na mladší generaci a představila díla Lucie Rosické a Pavla Duška. Jejich tvorba, pohybující se v cenovém rozmezí od 1 065 do 9 280 EUR, nabídla atraktivní kombinaci experimentálního přístupu a investiční dostupnosti. „Naší ambicí je systematicky otevírat českému umění cestu na zahraniční trhy. Istanbul nám umožňuje oslovit široké mezinárodní publikum, které kombinuje kulturní zájem s investičním potenciálem,“ vysvětluje Blanka Čermáková, ředitelka Trafo Gallery.

Alternativní popis

Z pohledu obchodní bilance obě galerie zaznamenaly pozitivní odezvu ze strany návštěvníků i sběratelů. Trafo Gallery navázala nové kontakty s místními sběrateli a většina prezentovaných děl našla své nové majitele mezi istanbulskou soukromou klientelou. Kvalitář rovněž potvrdil zájem tamního trhu, když část jeho prezentace rozšířila umělecké kolekce soukromých investorů v regionu. Prodejní výsledky obou institucí tak naznačují rostoucí důvěru zahraničních sběratelů v kvalitu české výtvarné scény.

Alternativní popis

Letos se brány Contemporary Istanbul v historickém areálu bývalých loděnic Tersane Istanbul otevřely už podvacáté. Jde o jeden z nejvýraznějších výstavních prostorů v regionu. Veletrh dlouhodobě patří k nejvýznamnějším uměleckým událostem Blízkého východu a Turecka. Letošní ročník představil 53 galerií ze 14 zemí, včetně institucí z metropolí jako Madrid, Paříž, New York, Dubaj či Soul, a nabídl více než 800 děl od stovek umělců. Během pěti dnů veletrh navštívilo přes 30 tisíc návštěvníků, včetně investorů, kurátorů a sběratelů z více než čtyřiceti zemí.


Související články

Letošní nejdražší Basquiat odškodní oběti finančního podvodu

Letošní nejdražší Basquiat odškodní oběti finančního podvodu

Lákadlem zářijové státní aukce v USA byly nezvykle nízké ceny a nulová provize

Obchod s uměleckými díly má vedle primárního a sekundárního trhu i své okrajové podniky. Dražby v gesci státu většinou procházejí sběratelskou komunitou bez povšimnutí, neboť nabídka zabaveného, zadrženého či jinak propadnutého majetku nebývá nejkval...

29. září 2025
Drobné mince novověku stojí i stovky tisíc korun

Drobné mince novověku stojí i stovky tisíc korun

Opomíjené drobné mince

Tolarové a dukátové ražby z období raného a vrcholného novověku dnes stojí přes sto tisíc a nezřídka i miliony korun. Tyto velké nominály končí především v rukou movitých sběratelů a investorů. V posledních letech však začínají dosahovat částek nad 1...

15. září 2025
Spořitelna a její fondy: ohlédnutí přes dvě staletí

Spořitelna a její fondy: ohlédnutí přes dvě staletí

Příběh uměleckého dědictví nejstarší tuzemské spořitelny

Česká spořitelna si letos připomíná 200. výročí založení. Jako vlivná instituce své doby razantně promlouvala také do kulturních, uměleckých a společenských sfér napříč městy a regiony, vždyť jen před první světovou válkou působily na našem území víc...

29. srpna 2025
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Papír zažívá sběratelský boom

Papír zažívá sběratelský boom

18. června 2025


<