Hulačová v nové galerii v Londýně

Frieze No. 9 Cork Street Gallery

Skokanem roku letošního J&T žebříčku je Anna Hulačová, mladá sochařka, zastupovaná pražskou galerií hunt kastner gallery.  Krom českého prostředí se s její tvorbou dá setkat často i v zahraničí. Naposledy vystavovala letos v březnu, spolu s Pavlou Malinovou, v londýnské galerii společnosti Frieze s názvem No. 9 Cork Street. 

Výstava Anny Hulačové a Pavly Malinové v galerii Frieze No. 9 Cork Street, březen 2022
 
Londýnskou galerii No. 9 Cork Street otevřela společnost Frieze, která vydává řadu renomovaných odborných magazínů o umění a stojí za několika z nejdůležitějších mezinárodních veletrhů umění, loni v říjnu. Ani ne po půlroce hostila výstavu českých mladých umělkyň Anny Hulačové a Pavly Malinové
 
Expozice s názvem Alien Pollinator (Mimozemský opylovač) svedla dohromady velkoformátové malby Pavly Malinové (1985) a sochy Anny Hulačové (1984), která se letos stala skokankou v J&T Banka Art Indexu. Společným tématem byla environmentální transformace, mytologie a folklór východní Evropy spolu s postsovětskou sci-fi vizí budoucnosti. Autorkám, která každá pracuje s jiným médiem, jsou vlastní robustní postavy i archetypální symbolika. Hulačová se námětově často vrací k vyrůstání na venkově, zemědělství a tradičním rituálům. Malinová rovněž pracuje s mysticizmem a mužským a ženským principem. Pokrytí podlahy měkkým, vyřezávaným platem, který svojí žlutou barvou evokoval rozlitý med stejně jako mimozemský sliz, vizuálně propojovalo jednotlivé exponáty do výstavního celku.
 

Výstava na prestižní adrese

 
První a zatím jediná stálá galerie společnosti Frieze je pojmenována podle ulice a čísla popisného -  už názvem tak chytře odkazuje k exkluzivnímu umístění. V těsné blízkosti Royal Academy of Arts se nachází čtvrť, která je historicky úzce spjata s uměním. Nacházejí se tu sídla aukčních domů Sotheby’s a Christie’s, stejně jako řadu známých prodejních galerií a luxusních butiků. Automaticky se zde tedy zvyšuje šance náhodné návštěvy galerie zapáleným milovníkem umění, který třeba ulicí jen prochází za jiným cílem. 
 
Výstava Anny Hulačové a Pavly Malinové v galerii Frieze No. 9 Cork Street, březen 2022
 
Jak potvrzuje i Katherine Kastner, jedna z dua majitelek galerie hunt kastner, prezentovat se v zahraničí je obzvláště důležité pro začínající umělce právě proto, že jim to dává příležitost představit tvorbu mnohem širšímu publiku. „Možnost vystavit svá díla v prestižní galerii, jako je například prostor Frieze na Cork Street a právě v Londýně, který je dobře znám jako globálně důležité centrum současného umění, činí tuto příležitost obzvláště cennou. Bylo by velice těžké ji v České republice replikovat.“ vysvětluje.
 
Brexit přinesl nová legislativní pravidla a omezeni volného pohybu osob přes hranice. I proto se zdálo pražským galeristkám zajímavé vrátit se naživo právě do Londýna, po několika letech protipandemických opatření a do nového pobrexitového uspořádání. Toto rozhodnutí se vyplatilo a výstava zaznamenala úspěch.
 

Vysoká konkurence

 
Londýnská výstava Hulačové a Malinové dokazuje, že obě české autorky dokážou zaujmout v tvrdé mezinárodní konkurenci. Dostat umělce do galerie Frieze není totiž snadné. Jde o obdobný systém přihlášek, jaký aplikuje Frieze při účasti na některém ze svých veletrhů. Zaslané návrhy jsou posuzovány odbornou porotou sestavenou z kurátorů, historiků umění a interních zástupců týmu. Jde o poměrně vysoce konkurenční proces, hodnocen je nejen samotný výstavní projekt, ale celá dosavadní činnost galerie a umělce. Cílem je vybrat ty nejlepší. Pověst prostoru se buduje skrze výstavní program. Pořád jde ale o galerii spojenou se společností Frieze a tak přednost dostávají subjekty, které se již dříve účastnily některého z veletrhů. Krom jiného je tím zaručena jistá úroveň kvality i spolehlivosti. Z toho těží i galerie hunt kastner, která se zúčastnila v minulosti hned několika ročníků Frieze, jak v Londýně, tak New Yorku. 
 
Kromě faktu, že se povědomí o tvorbě obou umělkyň dostane díky výstavě na londýnské Cork Street k výrazně širšímu okruhu zájemců, zahraniční prezentace v uznávaných prostorách mají zásadní vliv i v případě různých bodovaných žebříčků či přihlášek. Výrazně zvyšují možnost výběru do další důležité galerie nebo třeba na residenci – ukazují, že autor již prošel výběrem a schvalovacím procesem od uznávané odborné poroty. Nebývá zvykem, že se cena díla zvedne zcela automaticky po jeho vystavení v zahraničí. Nicméně spolu s prestiží autora taková výstava zvyšuje i celkové ohodnocení jeho tvorby, což může znamenat v dohledné době i vyšší ceny děl.
 

Hulačová zaujala i na veletrzích

 
Uměleckých veletrhů po celém světě se galerie, která vznikla v roce 2006, účastní od roku 2007. Veletrhy umění mají v celém ekosystému celosvětového prodeje současného umění výsadní postavení. Za zatím nejpřínosnější, z pohledu zastupovaných umělců a galerie, považuje Kathrine Kastner švýcarský Art Basel a francouzský FIAC. Právě zde si všimla díla Anny Hulačové kurátorka následné výstavy Childhood v prestižním pařížském Palais de Tokyo, kam zařadila  do výběru i díla české rodačky. 
 
Expozice galerie hunt kastner gallery na Art Basel Miami 2019
 
Dále se hunt kastner gallery účastnila například i Art Basel v Hong Kongu nebo Miami či veletrhu v Mexico City. Ačkoliv šlo vždy o velice cenné zkušenosti, letos chtějí galeristky své síly zaměřit na Evropu. Jako důvod uvádí nejisté časy a přetrvávající dopad covidu. Ve většině evropských zemí protipandemická opatření pomalu mizí, například ve značné části Asie ale stále přetrvávají. V týdnu od poloviny června budou galeristky na švýcarském veletrhu Art Basel prezentovat díla Jána Mančušky a instalaci právě od Anny Hulačové. Zároveň je možné nyní navštívit její výstavu s názvem Edible, Beautiful, Untamed (Jedlé, krásné, nezkrotné) v domovském galerijním prostoru na pražském Žižkově. K vidění bude do 4. června.
 

Frieze rozšiřuje aktivity 

Nejde přitom jen o „značku“ Frieze, která je pro mnohé zárukou kvality. Britská společnost, vydávající stejnojmenné odborné magazíny ( frieze, Frieze Masters Magazine a Frieze Week), stojí také hned za několika z mezinárodně nejdůležitějších veletrhů umění. Krom domovského Frieze London, pořádá Frieze LA, Frieze New York, Frieze Masters a Frieze Seoul. Sama sebe chce platforma definovat jako ultimátní zdroj informací o současném umění a kultuře. Proto své aktivity v této oblasti pravidelně rozšiřuje. 
 

 


Související články

Vilhelm Hammershøi v kurzu

Vilhelm Hammershøi v kurzu

Zajímavé aukční výsledky nejznámějšího dánského malíře

Ještě v devadesátých letech minulého století jméno Hammershøi téměř nikdo mimo Dánsko neznal. Natož aby se o něj výrazněji zajímal světový trh s uměním. O třicet let později se jeho obrazy prodávají za milionové částky (v dolarech) a o příhozy se pře...

22. července 2024
Francouzský mistr žánrů Chardin v milionové síle

Francouzský mistr žánrů Chardin v milionové síle

Zajímavé aukční výsledky a celonárodní sbírka pro Louvre

Čtyři z pěti autorových nejdražších prodejů nejsou starší tří let a již dvakrát byla přiklepnuta částka přes 20 milionů eur. Takovými čísly se může pyšnit aukční curriculum malíře Jeana-Baptista Siméona Chardina, nejdražšího ve Francii nabízeného sta...

18. července 2024
Do prodeje jde mladý Tizian a Botticelli

Do prodeje jde mladý Tizian a Botticelli

Christie's Londýn 2. – 10. 7. 2024 , Sotheby 's Londýn 26. 6. – 5. 7. 2024

Začátek července se v britské metropoli ponese ve znamení starých mistrů. Velká jména dějin umění i lokálnější autoři se představí u obou nejslavnějších aukčních domů světa téměř paralelně. Těžiště nabídky tvoří exkluzivní malby z prestižních soukrom...

1. července 2024
Zobrazit všechny

Další články


<