Mladí bohatí podnikatelé změnili světový trh s uměním
11. prosince 2024
Text Machková Magda | Foto Christie´s, Sotheby´s, Bonhams | Datum 27.12.2024
Kalendář milovníků starých mistrů je v zimní sezóně vždy nabitý. Seriál světových dražeb zahájil začátkem prosince jako obvykle Londýn. Aukční síně Christie's, Sotheby's a Bonhams se předháněly, která přijde s objevnějším či raritnějším uměleckým dílem, od obrazů přes tisky až po fosílie. Pestrá nabídka obsahovala například malířskou kolaboraci Ernsta a Gustava Klimtových, partituru Bohuslava Martinů nebo dvojici allosaurů. Sběratelé utratili v součtu kolem 70 milionů liber.
Na čelo výsledkové listiny se s obchodnickou taktikou „2v1“ vypracovala větší olejová studie šedého hřebce od barokního malíře Anthonyho van Dycka. Kvalitní Andaluský kůň (An Andalusian horse) sloužil jako přípravný model k jedné z nejznámějších raných van Dyckových realizací, jezdeckému portrétu císaře Karla V. Habsburského (dnes v Galleria degli Uffizi).
V roce 2000 se obraz objevil také u Christie's a povedlo se mu téměř zdvojnásobit předaukční odhad na slušných 774 tisíc liber. Tehdejší nový majitel nechal Andaluského koně podrobit restaurátorskému průzkumu, při němž se po odstranění rentoaláže odhalila jiná autorova skica, ojedinělá zalesněná krajina. Po téměř čtvrt století a s takovou přidanou hodnotou se prodejní prognostika van Dyckova oboustranného díla zvedla téměř o řád, na odhadovaných dva až tři miliony liber. Ve finále kladívko odkleplo cenu bezmála 3,5 milionu liber (vč. poplatků).
Druhý nejdražší obchod londýnské staromistrovské aukce se také točil kolem raritního námětu od slavného umělce, tentokrát z 18. století. Velkoformátové plátno se scénkou ze zákulisí divadelního světa Commedia dell’arte neslo název Viník Pulcinella (Guilty Punchinello), podle jedné z hlavních rolí těchto oblíbených italských zábav. Skupinka odpočívajících herců v typických kostýmech mezi sebou přistihla zloděje, který jim vyjedl oběd pro všechny. Ještě před necelými sto lety, přesněji v roce 1934, kdy se obraz dražil veřejně poprvé, byl jako autor uveden Gian Domenico Tiepolo, rokokový malíř z Benátek a specialista na pulcinellovský žánr. Na pařížských aukcích stál tehdy od pěti do šesti a půl tisíce franků.
Od té doby však umělecko-historické bádání pokročilo mílovými kroky a nová atribuce přenesla dílo do zcela jiných dimenzí. Tvůrcem komediálního výjevu byl dle expertů totiž žánristův otec, ikona benátské koloristické tradice, barokní malíř a freskař Giovanni Battista Tiepolo. Touto reatribucí se obraz z rodinné francouzské sbírky stal o poznání atraktivnější položkou s katalogovým odhadem mezi 1 až 1,5 milionem liber. Vždyť Tiepolo starší má celosvětově na kontě již jeden téměř osmnáctimilionový dražební úspěch (v dolarech) a dalších jedenáct v sedmiciferných sumách (v dolarech či librách). V úterý 3. prosince se obraz prodal za bezmála 2,5 milionu liber a zařadil se na 6. příčku autorova globálního žebříčku.
Aukční seriál pokračoval u Christie's ještě další týden, v němž zabodovalo například druhé pokračování rozprodeje kolekce americko-švýcarského sběratele Samuela Josefowitze. Jeho soubor starých holandských grafik v čele s exkluzivním výběrem z Rembrandta byl považován za absolutně výjimečný a již první dražební kolo začátkem prosince 2023 přepisovalo tabulky. Loňský obrat činil 8 milionů liber a lept Svatý Jeroným se vypracoval na druhé místo historických záznamů (přes 1,5 milionu liber). Letošní čísla se držela více při zemi a kupující vydali za všech 89 Rembrandtů v součtu téměř 5,6 milionu liber, od nejlevnější tisků za tři tisíce po nejdražší Ukřižování mezi dvěma lotry (Tři kříže) za milion a čtvrt liber. Raritní suchou jehlu ze čtvrtého stavu z pěti a v perfektním stavu si Josefowitz pořídil v roce 1973 jako unikátní příležitost k obohacení své sbírky, neboť z přibližně 78kusového nákladu z roku 1653 jich je přes sedm desítek v muzejních či galerijních institucích. Ukřižování je v kategorii grafiky momentálně čtvrtým nejdražším Rembrandtem vůbec.
Drobnou českou stopu zanechala následující středu, 11. prosince, i jedna položka v rámci dalšího kola pozůstalostní aukce německého podnikatele Helmuta Nanze, nabízející autentické rukopisy a partitury významných hudebních skladatelů. Pod číslem 49 se objevil pětadvacetistránkový signovaný notový zápis Smyčcového kvintetu od Bohuslava Martinů. Vznikl v Poličce na přelomu září a října 1927 a premiéry se dočkal o rok později v Americe. Jedna ze dvou existujících autografních partitur se prodala za více než 17,5 tisíce liber a překonala tak propad z prvního kola rozprodeje před šesti lety u Sotheby’s, kdy na možná příliš vysoký prodejní odhad archivní hudebniny, mezi 25 až 30 tisíci librami, žádný zájemce nezareagoval.
Premiéru si u Christie's odbyl i stále populárnější segment, paleontologie. Atraktivní fosílie a především autentické dinosauří kostry jsou v poslední době velmi žádaným artiklem, jak dokládá například investice amerického miliardáře a sběratele Kena Griffina do údajně nejzachovalejšího stegosaura letos v červnu u newyorských Sotheby's. Stál jej 44,6 milionu dolarů. V Londýně si v prosinci odborné i laické pozornosti užily kostry dokonce tří exemplářů jurských dinosaurů, pětimetrového stegosaura a dvojice allosaurů, dospělého jedince a mláděte.
Vlastník zakoupil celé naleziště lomu Meilyn v americkém Wyomingu i s již objevenými fosíliemi v roce 2008. O deset let později zajistil kompletní vykopávky a kosterní rekonstrukce proběhla před dvěma roky v Německu. Londýnskou aukci u Christie's zcela „vykoupil“ jeden zájemce, když po mnohaminutovém příhozovém klání vysoutěžil obě položky za více než 12,4 milionu liber. Indicie naznačují, že predátorská dvojice a jejich tehdejší kořist by mohly doputovat do Asie, pravděpodobně do Číny. Tamní trh se snad již vzpamatoval z nedávného reputačního skandálu v Hongkongu, kdy se za 25 milionů amerických dolarů vydražený Tyrannosaurs rex ukázal být z velké části napodobeninou (Christie's 2022).
Nabídce konkurentů z aukční síně Sotheby’s dominoval jeden z nejslavnějších, avšak téměř nedostupných mistrů italského quattrocenta, Alessandro di Mariano Filipepi, zvaný Sandro Botticelli. Na cenotvorbu tohoto učebnicového klasika evropského malířství má největší vliv míra autorství konkrétního díla. Jednoduše a přímo úměrně čím „více Botticelliho“, tím „více peněz“. Právě rané etapy umělcovy tvorby kolem 70. let 15. století, kdy se teprve pomalu etaboval a neměl kolem sebe početnou dílnu, která by mu na zakázkách asistovala, jsou mezi sběrateli aktuálně nejpoptávanější.
Reprezentativní Trůnící Madona z tzv. sbírky lady Loyd, baronky z Wantage v Anglii, zahajovala na poměrně dostupných dvou až třech milionech liber (bez poplatků). Motivační cena a letos jediná kvalitní ukázka Botticelliho elegantní malby nabudila publikum k dražitelské aktivitě, která dosáhla až těsně pod 10 milionů liber (vč. poplatků). Oproti rekordnímu Muži s medailonem za více než 92 milionů dolarů z ledna 2021 (Sotheby's NY) sice nízká suma, ale i tak stačila na čtvrtou příčku v rámci celkových autorových prodejních statistik.
S kuriózním příběhem vstoupil do hlavní části aukčního maratonu, ve středu 4. prosince, historizující mnohofigurální obraz s názvem Hanswurst na jarmarečním trhu v Rothenburgu (Hanswurst Delivering an Impromptu Performance in Rothenburg). Téměř dvoumetrový kartón na plátně zachycoval stylizovanou scénu z dějin německojazyčného divadelnictví, v níž pouliční lidový žertéř vystupuje na trhu v bavorském středověkém městečku. Kostýmní kompozice o rozměrech 400 x 450 cm je známá jako součást nástropní výzdoby nad schodištěm ve vídeňském Burgtheatru a datovaná léty 1886-88. Autorem návrhu i výmalby byl Ernst Klimt, o dva roky mladší bratr a umělecký kolega Gustava Klimta. Práce na prestižní městské zakázce jim oběma přinesly velkou dobovou slávu. Dramatický výjev s oblíbenou komickou figurou a mondénním publikem se záhy reprodukoval a tiskl pod názvem Der Hanswurst auf der Jahrmarktsbühne (např. heliogravura ve sbírkách Národní galerie v Praze).
V roce 1892 začal Ernst Klimt pracovat na obrazové variantě jarmarečního divadla, ale na sklonku téhož roku, v prosinci, nečekaně zemřel, ve věku devětadvaceti let. Tragická událost zasáhla celou jeho širokou rodinu a bratr Gustav se po počátečním zdráhání odhodlal malbu dokončit. Jako poctu zesnulému Ernstovi a na památku pozůstalých vtělil několika postavám z diváckého davu přesné rysy rodinných příslušníků. Na obraze jsou tak zachyceny obličeje všech tří sester Flögeových, modistek a návrhářek ze salonu Schwestern Flöge: Pauliny, Heleny, Ernstovy novomanželky, a Emilie, celoživotní družky Gustava Klimta. Malíř dále zpodobil jejich matku, paní Barbaru Flöge, a své tři sestry, bratra a matku. Dílo signoval jménem Ernst Klimt. Finanční výtěžek z následného prodeje, 8 400 zlatých od V. Wokauna (patrně vídeňský advokát Viktor Vokoun, vrchní rada a prezident Zemského soudu), pak Gustav Klimt věnoval vdově a osiřelé dcerce.
Přes soukromé sbírky v Německu a Velké Británii se obraz objevil v prosinci u Sotheby’s. Od počátečních nižších stovek tisíc liber se Hanswurst bratrů Klimtových svižně odpíchl až k neuvěřitelným 2,2 milionu liber. Pro předčasně zesnulého Ernsta by šlo o absolutní rekord, na desetinásobku předchozích prodejů, naopak jeden z nejpopulárnějších protomodernistů dneška Gustav by si za tuto částku připsal aukční záznam až ve své čtvrté desítce. Na hlavním podniku letošního staromistrovského seriálu u Sotheby’s utratili sběratelé a sběratelky celkem přes 24,1 milionu liber, tedy přibližně o čtvrtinu více než v loňské sezóně.
V dostupnějších cenových vodách bylo možné zalovit také u aukční síně Bonhams, která svůj blok The Classics odstartovala ve středu 4. prosince. I pro přehlídku menších starých mistrů platilo známé pravidlo, že chtějí-li pořadatelé v tomto konzervativnějším segmentu trhu s uměním uspět, musí přijít s co nejčerstvější nabídkou, novými objevy či alespoň reatribucemi. Těmto nárokům dostála například žánrová dvojice podobizen od německo-anglického klasicisty Johanna Zoffanyho. Líbezné portréty Květinářky a Bylinkářky (The Flower Girl, The Watercress Girl) pocházely z období kolem roku 1780 a jako pandány je zakoupil člen britského parlamentu a ředitel Východoindické společnosti Jacob Wilkinson. Jako malířův patron se zasadil o Zoffanyho proslulost právě v bývalých britských koloniích. V rodinné sbírce zůstaly obrazy téměř dvě stě let než v prosinci změnily majitele za 991 tisíc liber. V autorském rekordu uspěly s trojnásobným nárůstem.
Rozhovor se Sebastianem Duthym, šéfem Art Market Research
Sebastian Duthy převzal od svého otce online databázi a analytický nástroj pro trh s uměním Art Market Research před více jak deseti lety. „V poslední době se klade velký důraz na segment děl vytvořených žijícími umělci, často na začátku jejich karié...
11. prosince 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 2024Miliardová injekce do rozvoje aukční síně
Novým menšinovým vlastníkem aukční síně Sotheby’s se stal dubajský suverénní fond ADQ. Spolu s hlavním akcionářem Patrickem Drahim navýšili kapitál o miliardu dolarů. Většina půjde na splacení starších dluhů.
5. listopadu 202411. prosince 2024
15. listopadu 2024
5. listopadu 2024
6. ledna 2025
2. ledna 2025
23. prosince 2024
10. prosince 2024
29. listopadu 2024
22. listopadu 2024