Pocovidové vystřízlivění zasáhlo aukce současného umění
23. října 2024
Text Machková Magda | Foto Millon Paris, Galerie Kodl, Artplus | Datum 29.10.2024
Půvabnou sondu do rodinného života českého klasika 19.století nabídla minulý týden pařížská aukční síň Millon. Jeden autoportrét a tři podobizny dcery Olgy zůstaly v malířově francouzské dynastii téměř sto padesát let. Nejlépe si vedl Brožíkův vlastní portrét za téměř 14 tisíc eur, tedy druhý nejdražší prodej letošní sezóny.
Na tradičním dražebního podniku s názvem L’Ecole de Paris (tzv. Pařížská škola), který se zaměřuje na evropské umělce a umělkyně, usazené v první polovině 20. století ve francouzské metropoli, se z původem českých osobností nejčastěji nabízejí malíři Othon Coubine (Otakar Kubín) nebo Georges Kars (Jiří Kars).
V rámci třináctého ročníku sáhli pořadatelé do ještě hlubší minulosti a publiku představili čtyři zajímavé portréty z konce 19. století od Václava Brožíka. Ten se v Paříži usadil v roce 1876, jako pětadvacetiletý talentovaný a výkonný salonní malíř. O dva roky později si jej pod svá galerijní, podnikatelská a později i rodinná křídla vzal vlivný obchodník s uměním Charles Sedelmeyer.
Václav Brožík, někdy titulovaný Wenzel de Brožik, totiž pojal za manželku jeho osmnáctiletou dceru Hermínu (sňatek 1879). O čtyři roky později se jim narodila dcera Olga. Malíř, široce rozkročený mezi Francií a Prahou, se na dalších téměř dvacet let plně oddal zakázkové práci a pedagogické činnosti. Enormní nasazení si vybíralo svou daň v podobě zdravotních neduhů, jimž pak v roce 1901, jako čerstvý padesátník, podlehl (O francouzsko-americkém uměleckém provozu a Brožíkově spolupráci s tchánem-galeristou Sedelmeyerem jsme psali již v jednom z předchozích článků).
Do aukce společnosti Millon se v úterý 22. října dostaly čtyři ukázky malířova portrétního mistrovství s vysokou autentickou hodnotou. Tři z nich totiž zachycují Brožíkovu dceru Olgu v batolecím a dívčím věku a společně s dedikovaným autoportrétem zůstaly až do současnosti v rodinném majetku. Malé formáty a v případě párové podobizny i neobvyklé tondo napovídají, že obrázky nebyly určeny pro veřejný trh, ale vznikly jako komorní privatissimo či osobní dárek.
Chronologicky nejstarším draženým dílem byl autoportrét, dle přípisu věnovaný „drahému tchánovi“ („A mon Cher Beau-père Brožik 1881“). Třicátník Brožík jej mohl myslet jako projev vděku za podporu, jež mu známý galerista a lídr v obchodu se starými mistry projevoval. Umělcova pařížská kariéra se totiž v budoucnu měla odvíjet zcela v Sedelmeyerově režii, který se stal jeho výhradním zástupcem. Za Brožíkova života i po jeho smrti, neboť tchán zařizoval také rozprodej malířovy pozůstalosti.
Plátno vstupovalo do aukce s odhadem mezi 12 a 15 tisíci eury, konečná cena nedosáhla ani na jeho spodní hranici. Kladívkových 11 tisíc eur navýšila aukční provize na necelých čtrnáct tisíc eur (v přepočtu přibližně 345 tisíc korun). V porovnání letošních prodejů jde o druhou nejvyšší částku napříč evropským trhem, nicméně pro Brožíkova díla spíše podprůměrnou.
Intimní vzpomínkou na rodinnou idylu pak jistě byla drobná dřevěná deska s podobiznou dcery Olgy ve věku asi dvou nebo tří let. Signovaná a datovaná práce patřila modelce a jejím potomkům téměř sto čtyřicet let, než před několika dny překonala o dvě stě eur horní hranici katalogového odhadu. Sběratele a sběratelky zaujala za konečných přibližně čtyři tisíce eur (orientačně asi sto tisíc korun, vše vč. provize).
Z kolekce paní Olgy de Brožik, provdané Roche (1883-1958), pocházely i větší párové medailony, na nichž malíř zachytil svou dceru ve stylizovaných profilech s různou úpravou vlasů. Líbezné dívce mohlo být na obrazech vyšších -náct let, neboť na prahu její dospělosti otec Václav Brožík zemřel (v roce 1904 se vdala za pařížského advokáta Henryho Roche). Tonda se dražila samostatně za osm až deset tisíc eur za položku. Vítězný kupec se rozhodl pouze pro jednu podobiznu, variantu s čepečkem, a vydal za ni osm tisíc eur (kolem 10 tisíc eur včetně provize, tedy asi 250 tisíc korun). Portrét Olgy s drdolem zůstal nevydražen, takže patrně poprvé v historii děl se oba pandány rozdělí a ztratí svou autenticitu.
Aktuální sezóna zatím nepřinesla zásadnější Brožíkovo dílo, o něž by publikum bylo ochotno bojovat ve vyšších statisících či snad milionech (korun). Pohled na aukční rok 2024 by možná mohly změnit dvě nabídky z listopadového podniku u Galerie Kodl, které mají až sedmiciferné ambice.
Exkluzivní ukázku Brožíkových historických námětů zastupuje velké plátno Karel IV. a Cola di Rienzo s výjevem z Palackého českých Dějin s katalogovým odhadem mezi 2,5 až 3 miliony korun nebo žánrová krajina Na pastvě z francouzského venkova. Ta by podle pořadatelů mohla uspět nad jeden milion korun (obě částky bez provize). Momentálně platné dražební maximum již přes čtyři roky drží velký obraz Děti v lese, který u Galerie Kodl zaznamenal rekordních kladívkových 5,2 milionu korun, tedy přes 6,2 milionu korun včetně provize.
Globální trh se současným uměním
V aukční sezóně 2023/2024 se na globálním aukčním trhu prodala díla současných umělců za 1,9 miliardy dolarů. Proti rekordu starému dva roky jde o miliardový propad. Může za to hlavně slabší nabídka a opatrnost sběratelů v segmentu nejdražších děl. D...
23. října 2024Veletrh umění Frieze London 2024
Díla české umělkyně Evy Švankmajerové zabodovaly na letošním londýnském veletrhu Frieze. Dílo Spící Venuš dokonce do své sbírky pořídila prestižní galerie Tate Modern.
17. října 2024125. prémiová aukce Katz Auction
Třicetiletá válka byla obdobím plným politických zvratů, válek a jednotlivých bitev. Mincovnictví období třicetileté války a doby následující tuto dobu bohatě dokládá vzácnými až raritními mincemi. Mezi highlighty českých aukcí patří tradičně vysoké...
11. října 202423. října 2024
17. října 2024
24. října 2024
21. října 2024
15. října 2024
21. října 2024
15. října 2024
4. října 2024