Bunkr na obrazy za více než 100 milionů korun

Jak se skladuje umění

V soukromém depozitáři umění nedaleko Prahy odpočívají sbírky za stovky milionů korun. Pobyla zde Muchova Slovanská epopej i rozměrný obraz od Andyho Warhola. Svá díla tady mají kromě institucí i soukromí sběratelé, kteří už doma na zdech nemají dost místa.

Alternativní popis

Je to takový bunkr na umění. Za betonovými zdmi soukromého depozitáře v Měšicích nedaleko Prahy se ve tmě a atmosféře s přesně hlídanou teplotou a vlhkostí skrývají obrazy, sochy a další artefakty za miliardy korun. Uskladnili je tady nejen státní instituce, kterým chybí vlastní skladovací prostory, ale čím dál víc jeho služby využívají také soukromí sběratelé, kteří už pro svá díla nemají místo na zdech doma či v kanceláři.

Světla ve vstupní chodbě se rozsvítila. René Rohan, šéf společnosti Artex, která depozitář vybudovala a provozuje, projede čtečkou přístupovou kartu a přiloží svou dlaň na skener. Ten sejme nejen její otisk, ale zjistí také, jestli tepnami a žilami proudí krev. „I kdyby mi někdo ukradl kartu a usekl ruku, tak se do zabezpečených prostor nedostane,“ říká pobaveně Rohan, když se snaží po vstupu do další chodby umlčet alarm včasným zadáním přístupového kódu. 

Alternativní popis

Za dveřmi na zemi leží bronzová socha. Ještě před třemi lety stála na pražském Náměstí Interbrigády. Teď nadživotní podobizna ruského maršála Ivana Koněva čeká v Měšicích na umístění do chystaného Muzea 20. století. Dočasný azyl v minulosti v depozitáři našla i Slovenská epopej od Alfonse Muchy. „Měli jsme tady třeba šestiapůlmetrového Warhola, který má hodnotu 30 milionů dolarů. Nedávno jsme ho odvezli na výstavu do vídeňské Albertiny,“ doplňuje výčet zajímavých kusů René Rohan.

Pět tisíc metrů čtverečních pro umění

Vybudování depozitáře vyplynulo z původního byznysu Artexu, který se specializoval na transport uměleckých děl na výstavy. Ve výběrových řízeních musel často splnit podmínku vlastního malého zabezpečeného klimatizovaného depozitáře, kde by mohl díla v mezidobí uskladnit. Jenže postavit malý sklad s veškerým protipožárním a dalším zabezpečením by nedávalo ekonomický smysl. „Proto jsme se rozhodli začít s prostorem 1200 metrů čtverečních, který budeme pronajímat,“ vzpomíná Rohan.

Alternativní popis

Osm let Rohan s kolegy objížděli provozovatele depozitářů v zahraničí a zjišťovali, co vše stavba a provoz obnáší. Zároveň se jim povedlo sehnat investory, kteří byli ochotni vložit do vybudování depozitáře potřebných více než 100 milionů korun. Kromě zabezpečení vstupu jen pro autorizované osoby a ochrany před vyloupením, jsou prostory, kde se nacházejí umělecká díla chráněna také proti požáru. V místnostech nemůže přeskočit elektrická jiskra, protože potřebné rozvody pro zabezpečení jsou v napětí nižším než 220 voltů. Filtrovaný vzduch do prostorů proudí z oddělených částí budovy vzduchotechnikou s několikerým jištěním proti rozšíření požáru. Nemůže tam zatéct ani voda.

Od regálu po samostatnou místnost

Nyní mají instituce a soukromí sběratelé v Měšicích k dispozici pět tisíc metrů čtverečních plochy.  „Od listopadu se nám uvolní 800 metrů čtverečních, které budeme postupně zaplňovat. Proto začínáme hledat nové klienty. Hlásí se nám už zájemci o stovky metrů,“ uvádí Rohan. 

Alternativní popis

Sběratelé mají několik možností, jak svá díla v depozitáři uskladnit. Buď si pronajmou jen část místnosti, kde mají na zemi, nebo v regálech svá díla i další vlastníci, případně místo ve výsuvných regálech, kde díla navěsí na drátěnou mříž. Nebo si mohou zaplatit uzavíratelnou kóji v zabezpečené místnosti, kterou chrání drátěné pletivo. Většina klientů se vejde do 80 metrů čtverečních. Měsíční pronájem přijde na 830 korun za metr čtvereční podlahové plochy včetně energií.

Variantou je i pronájem celé jedné místnosti, do které pak nemá přístup nikdo jiný než vlastník obrazů. Takto lze využít i 100 až 300 metrů čtverečních podlahové plochy.

Útěk před horkým létem

Místo pro obrazy si sběratelé mohou pronajmout jak na několik měsíců, tak i dlouhodobě. „Měli jsme klienta, který měl jedno léto v bytě hrozné horko a bál se, že se jeho obrazy poškodí. Tak si pronajal depozitář jen na dva měsíce,“ říká Rohan. 

Alternativní popis

Většinu depozitáře zatím obsadily velké instituce typu Národní knihovny. Postupně chce Artex posílit podíl menších nájemců, ať už jsou to sběratelé nebo galerie. Zatím se počítají na desítky. Drtivá většina z nich jsou Češi, protože skladovat umění v zahraničí vyžaduje získat pro přesun děl vývozní povolení. Navíc by to ke svým obrazům měli do ciziny daleko.


Související články

Kvalitu českého trhu prověří veletrh starožitností

Kvalitu českého trhu prověří veletrh starožitností

50. jubilejní veletrh Antique 18.–21. 4. 2024

Ve čtvrtek 18. dubna se opět Novoměstská radnice otevře všem zájemcům o starožitnosti. Na programu bude kromě expozic jednotlivých prodejců i bohatý doprovodný program, jak už je na veletrhu Antique zvykem. Přehlídka potrvá do neděle 21. dubna.

17. dubna 2024
Nová Ročenka Art+: Po rekordních letech se trh vrátil do normálu

Nová Ročenka Art+: Po rekordních letech se trh vrátil do normálu

Přehled trhu s uměním za rok 2023 v Ročence Art+

Český aukční trh s uměním se s obratem sálových aukcí ve výši 1,4 miliardy korun vrátil na úroveň, kolem níž osciluje posledních šest let. Patnáctiprocentní propad ve srovnání s rokem 2023 zapříčinil menší počet prodaných položek a nižší hodnota nejd...

16. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<