Silné 19. století, raný Gauguin a třímetrový Šíma
22. listopadu 2024
Text Skřivánek Jan | Datum 22.05.2015
V příběhu českého moderního umění zaujímá centrální místo a ve výčtech osobností moderny bývá většinou uváděn na prvním místě. Následovat by logicky mělo, že jen těžko si lze představit kvalitní sbírku, ve které by chyběl. Opak je však pravdou – obrazy Bohumila Kubišty jsou na trhu extrémně vzácné, neboť většina jeho stěžejních děl je ve veřejných sbírkách.
V loňském roce uplynulo sto třicet let od Kubištova narození a za tři roky si budeme připomínat sté výročí jeho předčasného úmrtí. Když krátce po konci první světové války zemřel, bylo mu pouhých třicet čtyři let. Za sebou měl pestrý a dynamický umělecký vývoj, ve kterém osobitým způsobem reflektoval podněty moderního světového malířství od postimpresionismu a expresionismu po kubismus a futurismus. „Každý Kubištův obraz z let 1907–1915 je událost. Kubišta nerozmnožoval a nevarioval, nepracoval v souborech, či řadách. Dokončený obraz byl vždy zastavením na cestě, stal se uzavřeným celkem, po němž následoval další, o vlastní estetické hodnotě a vnímatelný bez souvislostí s okolím,“ charakterizuje malířovo dílo v loni vydané monografii Karel Srp.
Podle databáze ART+ českými aukcemi v posledních patnácti letech prošlou pouhých deset Kubištových obrazů, některé z nich opakovaně. Cenový rekord drží Zátiší z roku 1909, které bylo v květnu 2013 na aukci společnosti 1. Art Consulting vydraženo s čtyřmilionovým nárůstem za 18,5 milionu korun. Obraz se přitom na trh vrátil po pouhých dvou letech. V červnu 2011 byl na aukci sbírky Hascoe v Londýně vydražen v přepočtu za 11,7 milionu korun, což odpovídalo spodní hranici předaukčního odhadu. Manželé Hascoeovi obraz sami získali v roce 2000 za tehdy rekordních 5,15 milionu korun. Cenový posun z 5 na 18 milionů korun by šel vyjádřit také tak, že po dobu třinácti let cena obrazu rostla tempem jeden milion za rok.
Druhým opakovaně nabízeným dílem je obraz Včelín pocházející ze sbírky historika umění Antonína Matějčka. Tato expresivní malba na kartonu z doby kolem roku 1908 však již dvakrát nenašla kupce – v roce 2010 byla nabízena za 4,8 milionu, loni za 6 milionů korun. Důvodem neúspěchu mohla být vysoká cena, skutečnost, že jde o práci na papíře, i stav dochování malby. Úspěch naopak loni slavily hned tři jiné, stylově velmi různorodé obrazy – za 992 tisíc, dvojnásobek minimálního podání, Arthouse Hejtmánek v květnu vydražil drobný takřka pointilistický portrét Antonína Procházky z roku 1905, za vyvolávací cenu 2,16 milionu se o měsíce později na aukci Galerie Pictura prodala nově objevená olejová skica Arno z roku 1907 a v listopadu za vyvolávací cenu 1,68 milionu korun na aukci Galerie Art Praha změnil majitele obraz Vesnická chalupa, vcelku realistická malba let z 1904–05.
vyv. cena: 9 000 000 Kč
(bez 20% aukční provize)
Obraz Žena s kočárkem, olej na plátně středního formátu z roku 1908, je vedle onoho rekordního zátiší dosud nejkvalitnějším Kubištovým nabízeným dílem. Na své květnové aukci jej bude dražit Galerie Kodl, přičemž cena bude startovat na 9 milionech korun (bez aukční provize). Obraz se vyznačuje sytou barevností a pastózní malbou. Patří do souboru několika děl z téhož roku – například Interiér v Národní galerii –, ve kterých se Kubišta vyrovnával s podněty díla Vincenta van Gogha. „Poutavý divácký dojem je podtržen použitou technikou a razantním energickým zpracováním s akcentem na zachycení bezprostřednosti okamžiku, přičemž právě na tomto plátně je evidentní, že autor zcela svobodně použil odvážné malířské postupy, a to především dramatickým hnětením barvy do vysokého reliéfu barevných past, díky čemuž plátno působí neobyčejně plasticky a je možné na něj nahlížet hned z několika ekvivalentních úhlů,“ popisuje obraz aukční katalog. Sám malíř o jiném z obrazů ze stejné doby v dopise své přítelkyni Anně Hladíkové napsal: „Barvy jest ale naneseno tak tlustě, že by se mohla škrábat nožem, maloval jsem prstem, palcem, špachtlí, ale ne štětcem. Nakonec se mi to líbilo, nevím ale, co bys Ty tomu řekla. Je to nejsmělejší věc, kterou jsem dosud udělal.“
Veřejnost měla možnost Ženu s kočárkem naposled vidět na malířově retrospektivě Zářivý krystal, kterou pro Galerii výtvarného umění v Ostravě kurátorsky připravil Karel Srp. V již zmiňované doprovodné publikaci uvádí, že obraz původně patřil fyzikovi Václavu Posejpalovi (1874–1935), který malíře učil na gymnáziu v Hradce Králové a později se stal profesorem experimentální fyziky na Univerzitě Karlově. Posejpal Kubištu podporoval v jeho experimentech s optickými přístroji a otáčivými barevnými terči, jimž se malíř věnoval ve snaze dobrat se zákonitostí míšení barev a jejich účinku. „Znala jsem Kubištu z Hradce, v Paříži v roce 1909 několikrát jsem se s ním sešla. Tehdy jsem poznala, jak mého muže si vážil. Můj muž ho měl rád, rozuměl mu a rozhodně měl velký vliv na jeho vývoj. Často se v Paříži scházeli,“ cituje Srp ze vzpomínek fyzikovy manželky. Kubišta Posejpala také v letech 1909 a 1911 dvakrát portrétoval – obrazy jsou dnes ve sbírkách Galerie výtvarného umění v Ostravě a Národní galerie.
Jen pár dní po aukci Galerie Kodl bude společnost Arthouse Hejtmánek dražit další Kubištův obraz, tentokrát jde o dílo ze závěrečného období malířovy tvorby. Nově objevený Pohled na moře u Puly je jednou z série mořských krajin, které Kubišta vytvořil mezi lety 1913 až 1915. Kubišta v Pule v letech 1905-06 absolvoval vojenský výcvik a i v následujícíh letech sem jako záložák zajížděl na cvičení. Poté, co se na jaře 1913 znovu přihlásil do aktivní služby, byl poslán právě na Istrii. „Dříve jsem byl nucen si vypůjčovat, nyní mohu vypůjčené vrátit, z negativního se stává pozitivní, a proto s důvěrou vpřed! Vím, že se blíží čas, kdy mi vše bude vynahrazeno a všechna má námaha odměněna,“ vysvětlil své pohnutky v dopise strýci.
Krajiny, které prodával ostaním důstojníkům jako suvenýr z Puly, Kubišta sám označoval za práce „okrajového významu“ a s jejich výstavní prezentací nepočítal. Karel Srp tyto obraz, jimiž je dnes malíř zastoupen v řadě veřejných sbírek, do jisté míry rehabilituje a srovnává je s krajinami Zdeňka Sýkory, které v jeho díle rovněž představují svébytnou skupinu, rozvíjenou paralelně ke geometrické abstrakci. „Kubištovy obrazy s istrijským pobřežím by se daly označit za empirický realismus se stopami moderní malby, odkazující spíše k impresionistickým obrazům ze šedesátých let 19. století a k fauvismu. Smyslové zážitky se znovu přihlásily o slovo po mnoha letech jejich odmítání,“ píše Srp. Mahulena Nešlehová v posudku k nabízenému obrazu vyslovuje hypotézu, že vzhledem k velkému formátu malby by mohlo jít o jeden ze čtyř obrazů, jimiž Kubišta vyzdobil slavnostní sál námořnického kasina.
Obraz bude vyvoláván za 1,4 milionu korun (bez aukční provize), což je polovina ceny, za kterou byla před rokem a půl společností European Arts vydražena mnohem menší Krajina u moře. Rekord v tomto žánru drží pestrobarevné Skalnaté pobřeží, které se před osmi lety na aukci 1. Art Consulting prodalo za 3,66 milionu korun (více o obou obrazech zde).
Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...
22. listopadu 2024O Antonínu Procházkovi je v poslední době na aukcích slyšet. V loňském roce zájemci za jeho díla vydali doposud nejvyšší sumu v domácí aukční historii a rovněž padlo nové autorské maximum za jedinou práci. Společnost European Arts ve své nadcházející...
21. listopadu 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202422. listopadu 2024
21. listopadu 2024
15. listopadu 2024
18. prosince 2020
23. listopadu 2020
19. března 2018
18. června 2021
1. června 2021
18. prosince 2020