Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečných výsledků se promítla průměrná prodejní úspěšnost a stažení několika hvězdných děl ještě před zahájením. Tahounkami příhozových soubojů se staly ženské autorky. Hlavní aukce vynesly 21 milionů dolarů pro Sotheby’s a 13,8 milionu dolarů pro Christie’s.

Po výstavních turné v Evropě či Asii zakotvily desítky pečlivě vybraných děl starých mistrů na přelomu ledna a února v New Yorku. Pro obě aukční síně, Sotheby's a Christie's, to byla jedinečná příležitost soustředit v epicentru světového trhu s uměním co nejvíce špičkových obrazů, plastik, kreseb či grafik, které by jim mohly vynést desítky milionů dolarů. Přestože se v naprosté většině případů jedná o evropské starší umění, jak původem, tak dobovou proveniencí, je již dlouho známo, že největší obchody se dějí ve Spojených státech.

Alternativní popis Diego Velázquez: Portrét španělské královny Isabely Bourbonské, 1620,
prodejní záruka: 35 000 000 USD
Sotheby’s New York 1. 2. 2024
Obraz byl stažen z elektronického aukčního katalogu 21. 12. 2023.


Ještě před Vánoci propagační kampaně obou dražitelů slibovaly unikátní aukční objevy, v čele s největším Velázquezem v historii s aspiracemi až k 35 milionům dolarů u Sotheby’s. Realitu konce ledna však zasáhla rozmáhající se, ale nevítaná praxe stažení většího počtu položek ještě před samotným otevřením. Aukční domy tím na poslední chvíli řeší složité garanční dohody, či nedohody, s původními vlastníky, což byl právě případ velkolepého portrétu královny Isabely Bourbonské od Diega Velázqueze, potenciálně nejdražšího španělského obrazu v historii. Nebo takticky manipulují případný neúspěch na trhu, který by poškodil výsledná prodejní čísla. Například u Christie’s se jednalo o šest položek z osmasedmdesáti v rámci hlavní aukce.

Classic Week, Christie’s New York

Aukce Christie's se konala v  newyorském sídle ve středu 31. ledna, jako vlajková loď staromistrovského Classic Weeku. V rozpětí od nižších desítek tisíc po tři miliony dolarů (bez provize) se dražily ukázky italské deskové malby, francouzských žánrů nebo nizozemských portrétů a katalogový odhad pracoval se souhrnným obratem kolem 20 milionů dolarů, spíše výše (bez provize).

Pořadatelé z Christie’s asi trochu tušili, že na loňská čísla patrně nedosáhnou – tradiční aukce v roce 2023 utržila 44,2 milionu dolarů vč. poplatků, ale přiměřeně slušný výsledek přeci jen vyhlíželi.  Nabídka se však tentokrát nepotkala s poptávkou a kupující nechali bez odezvy téměř každou druhou položku. Prodejní úspěšnost se krčila na nezvykle nízkých 58 procentech. Když už kladívko kleplo o pultík, tak často pod spodní hranicí předaukčního odhadu.

Alternativní popis Artemisia Gentileschi: Svatý Jan křtitel v pustině, kolem 1630, 
olej na plátně, 120,3 x 97 cm,
konečná cena: 982 800 USD
Christie’s New York 31. 1. 2024

Konečná bilance 13,8 milionu dolarů vč. poplatků se do dražební historie nezapíše, ale několik zajímavých příběhů se poslední lednový den odehrálo. Jedinou draženou autorkou byla známá barokní malířka Artemisia Gentileschi a jej plátno s polopostavou svatého Jana Křtitele. Nezvyklá ikonografie raně křesťanského proroka, který díky vavřínovému věnci ve vlasech a zlatému rouchu připomíná spíše antického Apollóna než asketického poustevníka, byla možná jednou z příčin, proč se obraz ještě před necelými třemi lety nabízel jako anonymní „neapolská škola první poloviny 17. století“ s cenovkou mezi 25 až 30 tisíci eur (aukční síň Blindarte Napoli).

S takovou atribucí jej získal majitel, lednový prodávající. Následně nechal dílo expertně prozkoumat a odborníci připsali plátno slavné italské mistryni Artemisii Gentileschi a datovali je do jejího neapolského pobytu ve třicátých letech 17. století. Na první pohled riskantní obchod se vlastníkovi, čistě komerčně vzato, velmi vydařil, neboť současným zájemcům o staré mistry u Christie’s byl předložen již o řád výše, za odhadní cenu mezi čtyřmi až šesti sty tisíci dolarů. Napínavá příhozová bitva se zastavila na bezmála dvojnásobku. Obraz se svatým Janem Křtitelem dosáhl na konečných téměř 983 tisíc dolarů (vč. poplatků) a stal se třetí nejdražší položkou dne. V rámci celosvětových prodejů Artemisie Gentileschi šlo o historicky devátý nejdražší prodej.

Alternativní popis Giambologna: Spící nymfa, 1584,
bronz, 20,5 x 34,3 cm,
konečná cena: 5 979 000 USD
Christie’s New York 30. 1. 2024


Ještě o den dříve, v úterý 30. ledna, se milovníci renesanční a barokní plastiky sešli nad kolekcí argentinské sběratelky Claudie Quentin. Patnáct exkluzivních kusů od nejslavnějších sochařů a modelérů své doby postavilo své vysoké odhadní ceny na technické kvalitě a autenticitě odlitků, často ve světově ojedinělém exempláři. Třebaže se u Christie’s neprodala celá jedna třetina položek, mezi nimi až desetimilionový Mars od manýristického mistra Giambologni (Giovanniho da Bologna), zakončila tato sólo aukce překvapivými nárůsty u většiny ostatních děl (celkem 13 milionů dolarů). Například jiný Giambolognův bronz, Spící nymfu objednanou přímo kardinálem Ferdinandem Medicejským, vynesli zájemci až k pěti milionům dolarů (bez poplatků). A to se začínalo dražit pod osmi sty tisíci.

Masters Week, Sotheby’s New York

U konkurentů z aukční síně Sotheby’s se výsledková listina Masters Weeku poskládala obdobně, byť s o něco optimističtějším finálním vyzněním. Velcí a slavní mistři střídavě bodovali a prohrávali a rekordní zápis patřil ženské autorce. Nejprestižnější ze seriálu aukcí se odehrála ve čtvrtek 1. února dopoledne, s celkovým objemem 21 milionů dolarů (vč. poplatků). Oproti loňskému skóre na srovnatelné akci to sice značilo pokles o téměř osm milionů, což byla na nízkou prodejní úspěšnost 61 procent ještě slibná částka. Byť stále pod spodní hranicí součtu katalogových odhadů.

Alternativní popis Anthony van Dyck: Autoportrét se zakrouceným knírem a zdviženou levicí, asi 1637-39,
olej na plátně, 69,1 x 57,5 cm (ovál),
konečná cena:  2 430 000 USD
Sotheby’s New York 1. 2. 2024

Z avizovaného soupeření dvou těžkých vah v kategorii barokního portrétního umění, třímilionového Rubense vs dvoumilionového van Dycka (nižší odhady bez provize), vyšel vítězně mladší z obou malířů. Rubensův nově ztotožněný Autoportrét, pro zajímavost ještě před dvěma a půl lety dražený v Uppsale jako van Dyckův okruh, totiž nenašel jediného zájemce o koupi. Oproti tomu Autoportrét se zakrouceným knírem od Anthonyho van Dycka se propracoval těsně nad 2,4 milionu dolarů (vč. provize), což mu vyneslo pozici devátého nejcennějšího autorova obrazu poslední dekády.

Cestu k takovému úspěchu ale klikatila nejedna provenienční zákruta. Jako nežádoucí panovnický majetek byl Autoportrét, spolu s dalšími sbírkami popraveného anglického krále Karla I., rozprodán parlamentní vládou, konkrétně za patnáct tehdejších liber. Ještě ve 30. letech 20. století si obraz držel svou původní identifikaci, poté doputoval z Evropy do zámoří a časem změnil svůj profil na „Portrét muže podle van Dycka“. S tímto podtitulem se dražil v New Yorku ještě před osmnácti lety (Christie's). Jako soukromá zápůjčka v antverpském Rubensově domě (Rubenshuis Museum) nabíral až do roku 2020 sílu na zásadní restaurátorské očištění, které odstranilo novodobější přemalby a přizpůsobilo plátno původní oválné adjustaci. 

Alternativní popis Élisabeth Louise Vigée Le Brun: Autoportrét v cestovním šatě, 1789,
pastel na papíře, 48 x 37,5 cm,  
konečná cena: 3 085 000 USD
Sotheby’s New York 31. 1. 2024

 

Také u Sotheby’s se ukázalo, že i menší „doprovodná“ aukce z mistrovského týdne umí být inspirativní. Hlavnímu dražebnímu dni předcházela sólo dražba ze sbírky amerického historika umění a sběratele Josepha Baillia, jenž se specializuje na Francii 18. století a její malířskou star, Élisabeth Louise Vigée Le Brun. Na středu 31. ledna předvybral čtyři desítky položek, z toho dvanáct od této veležádané autorky. Prodaly se všechny za výrazně navýšené částky, v čele s Autoportrétem v cestovním šatě. Jemný pastel se začal vyvolávat pod sedmi sty tisíc dolary, záhy padla i milionová horní hranice předaukčního odhadu. Nejúspěšnější dražitel si nakonec musel připravit k zaplacení přes tři miliony dolarů, včetně provize.

Autoportrét od Vigée Le Brun tak zůstavil nový rekord pro starou kresbu na papíře od ženské autorky a potvrdil její status nejdražší „mistryně před 1850“ vůbec. V segmentu malby si svou neotřesitelnou pozici držela na den přesně již pět let. Za reprezentativní Portrét Mohameda Derviše Khana, který v lednu 2019 všem u Sotheby’s vyrazil dech za bezmála 7,2 milionu dolarů.
 


Související články

Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024

S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpod...

25. dubna 2024
Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<