Umělkyně na vzestupu

Autorky stále hlasitěji promlouvají do celosvětového trhu s uměním

Zvýšený zájem o tvorbu malířek, sochařek, fotografek, designérek a multimediálních umělkyň byl patrný již v posledním dvacetiletí, kdy padl nejeden rekord za konkrétní vydražené dílo. Na intenzitě ovšem nabral až v posledních pěti letech. Prestižní aukční domy pořádají čistě „ženské“ aukce. Obraty nejžádanějších výtvarnic se šplhají do desítek milionů dolarů. Trhu loni kralovala čtyřiadevadesátiletá Jajoi Kusamaová, první desítku uzavírala třiadvacetiletá Britka Flora Yukhnovichová.

Fenoménu žen-umělkyň se v kunsthistorickém kontextu věnovala v rámci druhé vlny feminismu například americká badatelka a historička umění Linda Nochlinová, která svá stanoviska k postavení a možnostem tvůrkyň předchozích staletí formulovala v přelomovém článku Why Have There Been No Great Women Artists? (Proč neexistovaly žádné velké umělkyně?). Esej vyšla v časopise Artnews v roce 1971 a otevřela diskuzi o tématu ženského výtvarného umění, jak z historického, tak soudobého úhlu pohledu. Do češtiny byla přeložena v antologii Neviditelná žena (ed. Martina Pachmanová) z roku 2002.

Celkový obrat prodejů děl umělkyň za rok 2022
u aukčních domů Sotheby's, Christie's a Phillips
  Jméno autorky Obrat v mil. USD Počet prodaných děl
1. Yayoi Kusama 101,2 36
2. Joan Mitchell  63,3 12
3. Cecily Brown 30,1 9
4. Agnes Martin  29,2 5
5. Helen Frankenthaler  27,5 10
6. Louise Bourgeois  26,6 5
7. Bridget Riley  20,9 8
8. Avery Singer  14,9 5
9. Shara Hughes  14 8
10. Flora Yukhnovich 12,9 5
 

Dalších více než padesát let od publikování této iniciační studie další autorky, ale i teoretičky umění, kurátorky, pedagožky, lektorky, manažerky a sběratelky pracovaly na tom, aby se situace v mužském a ženském uměleckém světě pokud možno narovnala. Vedle již slavných, ikonických jmen meziválečné a poválečné éry se na výstavách začaly objevovat doposud „zapomenuté“ umělkyně z kategorie starých mistrů/mistryň, prezentovat výtvarnice mimo euro-americká centra nebo podporovat nové talenty z nejmladší generace.

Celkový součet konečných částek za prodaná díla umělkyň (výběr)
Rok Obrat v mil. USD
2000 82
2007 377
2014 580
2018 775
2020 653
2021 1 095
Zdroj: artprice.com


Důležitým faktorem pro změnu nastavení tržní poptávky a nabídky byla i profilace žen-sběratelek, ať už díky nashromážděnému vlastnímu kapitálu nebo osobnímu vkusu. Na vlivné osobnosti moderních mecenášek, jako byly Gertrude Vanderbiltová Whitneyová, Peggy Guggenheimová či Abby Rockefellerová na americké straně nebo Meda Mládková z domácího prostředí, navazují v posledních dekádách galeristky a sběratelky ze všech kontinentů. Vedle Evropy a Spojených států především z ekonomicky silných zemí Asie, konkrétně Japonska, Hong Kongu, Číny a Indie.

Alternativní popis Předaukční výstava Female Triumphant v rámci dražby starých mistrů, pořádané Sotheby's v New Yorku v lednu 2019. Tváří propagační kampaně se stala módní návrhářka Victora Beckham. Foto: Tom Newton

I prominentní aukční domy pružně reagují na tento stoupající zájem a do svých kalendářů již napevno zařazují výběr čistě ženské tvorby, především v březnových a dubnových termínech k připomenutí Mezinárodního dne žen 8. března. U Sotheby 's již před více než čtyřmi lety shromáždili genderově orientovanou nabídku Female Triumphant, byť jen jako součást tradiční staromistrovské dražby v New Yorku, s jejíž propagací pomáhala pořadatelům i módní návrhářka a pop-kulturní hvězda Victoria Beckham. Rokem 2021 odstartovaly pod názvem (Women) Artists výhradně ženské přehlídky, zaměřené na malbu, kresbu, plastiku, fotografii či šperk od baroka po nejsoučasnější umění. První ročník proběhl v Londýně 27. května, následující 23. března 2022 a poslední letos 16. března. 

Alternativní popis Předaukční výstava Women in Art, pořádaná pařížskou pobočkou Christie's k dražbě 16. června 2021.

Do podobného „experimentu“ se v minulosti pustili také u Christie's. Jejich archiv zmiňuje tematickou dražbu Women Artists Through the Centuries již před devětadvaceti lety v pobočce v Glasgow. Tehdy se prodávalo 49 položek s konečným obratem necelých 230 tisíc liber. O řád úspěšněji si vedlo pařížské pokračování v roce 2021. V rámci aukce Women in Art se shromáždilo na osm desítek výtvarných děl s obratem přes 3 miliony eur. V dubnu 2023 pak proběhl v hongkongské sekci Christie's specializovaný asijský podnik s titulem Women Artists 20/21c., na němž sběratelé a sběratelky utratili téměř 11 milionů hongkongských dolarů (orientačně zhruba 32 milionů korun). 

K základní orientaci v tomto „rostoucím“ segmentu uměleckého obchodu výborně slouží například výroční analýzy třech nejsilnějších hráčů na trhu: aukčních domů Sotheby’s, Christie’s a Phillips. Detailně stratifikovaná data z nejdůležitějších poboček v Evropě, USA a Asii sledují například vývoj prodejů poválečných a současných autorek již od roku 2018, jejich celkové pořadí v rozmezí čtyř let nebo konkrétní roční obraty a počty vydražených děl. Součet loňského TOP 10 prodejně nejúspěšnějších umělkyň  činil 327,7 milionů dolarů včetně poplatků.

 

Alternativní popis Jajoi Kusamaová: Bez názvu / Untitled (Nets), 1959,
olej na plátně, 130,8 x 116,5 cm,
konečná cena: 10 496 000 USD (vč. poplatků)
Phillips NY 18. 5. 2022

Na špici byla s historicky nejvyšší částkou pro jedinou umělkyni, japonsko-americká výtvarná legenda Jajoi (Yayoi) Kusamaová. Za šestatřicet položek loni kupci vydali 101,2 milionu dolarů. Vůbec poprvé v dějinách statistik se tato suma za díla jediné umělkyně přehoupla přes sto milionů dolarů, a potvrdila se tak neotřesitelná pozice stále aktivní čtyřiadevadesátileté malířky a sochařky jako komerčně nejúspěšnější výtvarnice posledních let. Neutuchajícímu zájmu sběratelů a sběratelek se nejen vloni těšila tvorba Joan Mitchellové, Cecily Brownové nebo Agnes Martinové s celoročními obraty ve vyšších desítkách milionů dolarů.

Alternativní popis Flora Yukhnovichová: Warm, Wet ‘N’ Wild, 2020,
olej na plátně, 210 x 179,8 cm,
konečná cena: 2 697 000 GBP (vč. poplatků)
Sotheby's London 2. 3. 2022

Nejnovější tendence současného malířství zastupují například Avery Singerová nebo britská supernova Flora Yukhnovichová, kterou na světové aukční nebe vystřelil loňský březnový rekord velkoformátového plátna Warm, Wet ‘N’ Wild za 2 697 000 liber (přibližně 72 milionů liber). Přitom předaukční odhad počítal s částkou mezi 150 až 200 tisíci liber. Londýňance v péči prestižní švýcarské galerie Hauser & Wirth bylo tehdy jen dvaadvacet let.

Ze žánrů a technik jsou jednoznačně nejpoptávanější závěsné obrazy větších formátů, ale prosazují se i výrazné sochařské osobnosti typu Louise Bourgeoisové nebo Simone Leighové.


Související články

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<