Artotéka umí vyvolat závislost na umění
18. listopadu 2024
Text Koucká Tereza | Foto Asociace starožitníků | Datum 20.11.2024
Jako každý rok koncem listopadu otevírá Novoměstská radnice brány podzimnímu vydání největšího domácího veletrhu starožitností. Antique začíná tento čtvrtek ráno a zájemci ho budou moci navštívit až do nedělního odpoledne. Jeho mottem tentokrát budou vracející se trendy v oblasti uměleckého řemesla.
Pro návštěvníky si expozice připravily čtyři desítky vystavovatelů. Snaží se přitom reflektovat aktuální téma veletrhu, tedy trendů, které se díky své tehdejší progresivitě a promyšlenému designu staly nadčasovými a měly co říci nejen v navazujících obdobích, jež z nich čerpaly inspiraci nebo na ně různými způsoby reagovaly, ale jsou často aktuální i dnes.
Jedním z takových výrazných období v dějinách poválečného Československa je velmi významný úspěch domácí expozice na světové výstavě EXPO v Bruselu v roce 1958. Neochvějnou kvalitu tzv. bruselského stylu dnes již neoceňují pouze odborníci, ale i široká veřejnost, neboť tehdejší design je v současné době do jisté míry módní záležitostí a inspiraci v něm našla i řada tvůrců mladé generace.
Právě bruselskému stylu bude věnována přednáška malíře Jaroslava Kláta Československo na Světové výstavě v Bruselu a proměna umění a životního stylu I. poloviny 60. let XX. století v sobotu 23. listopadu v obřadní síni Novoměstské radnice. Představí podobu a architektonické řešení tehdejší československé expozice a vystavovaných uměleckých artefaktů. Součástí bude i inspirační vliv bruselského stylu na domácí umění té doby.
„Stal se významným mezníkem ve vývoji české architektury a umění vůbec: malířství, sochařství, sklo, textil, nábytková tvorba, grafický a průmyslový design. Špičkové výstavní kolekce průmyslového designu sice nebyly běžně zařazovány do výroby, přesto se zrodil nový styl, mezi abstrakcí a stylizovaným realismem. Výrazová síla bruselského stylu vyvolala módu, jejíž působení končí po polovině 60. let již v pouhém dekoračním prostředku,” poznamenává k bruselskému stylu viceprezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková.
Aktuální vydání veletrhu chce upozornit i na nestárnoucí uměleckořemeslné techniky, mezi které podle organizátorů patří například glyptika, tedy umělecké řezání a rytí do tvrdých materiálů (drahých kamenů, skla, minerálů či kovu). Předním československým glyptikem především v období první republiky byl Josef Drahoňovský.
„Glyptiky, moderní už v antice, dosáhly rozmachu v renesanci, vrátily se v klasicismu a v empíru a byly populární dokonce na carském dvoře. Jsou přesným příkladem toho, jak pozdější období čerpá z předchozích. Drahoňovský vytvářel glyptiky na světové úrovni a jeho deset unikátních gem v horském křišťálu, růžovém křemeni a achátu představí Starožitnosti Michal Jankovský,” doplňuje prezident Asociace Jan Neumann.
Zajímavá může být i společná prezentace předmětů z různých období, které však k sobě přesto mají blízko. V expozici Alma Antique tak návštěvníci vedle sebe uvidí pohár na nožce s probrušovaným dekorem ze 2. poloviny 19. století z období biedermeieru a jednoduchý pohár z přejímaného rubínového skla s probrušovanými čočkami ve stylu art deco. Inspiraci biedermaierovým sklem nezapře ani karafa ze 30. let 20. století od firmy Moser, kterou představí Czechantik.
S uměním je těžké se loučit. Zná to nejeden klient Artotéky Moravské galerie v Brně, která půjčuje umělecká díla do kanceláří i domů. Stává se, že po vrácení půjčeného obrazu nakonec skončí v ateliéru některého z umělců a nějaké dílo si od něj koupí...
18. listopadu 2024Právní průvodce pro sběratele umění
I porcelánový servis po babičce může být předmětem kulturní hodnoty, nemluvě o obrazech a dalších starožitnostech. Pokud artefakt spadá do této kategorie, potřebuje jejich majitel k vývozu za hranice povolení. O tom, co je a co není předmětem kulturn...
31. října 2024Globální trh se současným uměním
V aukční sezóně 2023/2024 se na globálním aukčním trhu prodala díla současných umělců za 1,9 miliardy dolarů. Proti rekordu starému dva roky jde o miliardový propad. Může za to hlavně slabší nabídka a opatrnost sběratelů v segmentu nejdražších děl. D...
23. října 202418. listopadu 2024
31. října 2024
23. října 2024
6. prosince 2024
27. listopadu 2024
21. listopadu 2024