Trh se současným uměním se mi zdá zkreslený
13. února 2025
Text Farris Kristina | Datum 20.10.2015
Zájem o sběratelství umění narůstá, což přináší nové výzvy v oblasti nabídky umělců a poptávky sběratelů a jejich vzájemného vztahu, bez kterého by trh se současným uměním nemohl existovat. Otázky, jaké aspekty jsou rozhodující pro sběratele při koupi výtvarného umění na straně jedné a v čem spatřují jádro úspěchu samotní umělci na straně druhé a jaká je vzájemná provázanost obou stran, se pokouší otevřít následující mikrosonda.
![]() |
Pohled na VIENNAFAIR 2012 / Photo © VIENNAFAIR / Alexander Muraschkin |
POHLED Z POZICE SBĚRATELE
1. Z pozice sběratele, jak se rozhodujete o koupi, co je a není pro vás důležité?
2. Pokud byste mel poradit umělcům, jak by měli ve své práci postupovat, aby nejlépe oslovili potenciální sběratele a investory do umění, co byste jim poradil?
3. Jaké nove trendy v obchodu s uměním u nás nebo v zahraničí považujete z vaší praxe pro sběratele za nejpřínosnější?
Sběratel Jan Kodeš – bývalý tenista
1. O umění se zajímám, protože se mi líbí, navštívil jsem řadu světových galerií jako Prado, Hermitage, Louvre a další... měl jsem možnost vždy co obdivovat... Líbí se mi třeba impresionisté, Monet a spol. Mám rád olejomalby, které mají nějakého ducha - kus přírody, část města či krajiny, kterou znám, kde jsem byl. Samozřejmě důležitá je i cena, která by měla být dostupná, ale neměla by asi být rozhodující. Pokud sběrateli jde pouze o investici či uložení peněz, pak je důležité mít dobrého poradce.
2. Je těžké umělcům radit, oni často až příliš tíhnou k motivům, o kterých si myslí, že budou dobře prodejné, třeba motivy Prahy nebo zase k modernímu žánru, kdy sběratel jen těžko pozná, co na plátně vlastně vidí. Pro mě je důležitý motiv obrazu, zda se mi líbí a chci ho doma pravidelně vídat či zda bude ve mně vzbuzovat i každodenní dobrou náladu do nového dne. Často si dovedu i představit, kde bude viset a zvažuji zda se tam bude hodit. Myslím, že umělci obecně by se měli soustředit a snažit se zvěčnit i něco nového, neokoukaného co by sběratel ocenil a chtěl mít doma pro sebe. Vím, že je to velmi těžké, oslovit sběratele, je však celá řada mladých umělců, kteří si své jméno teprve snaží vybudovat a budou třeba dominovat za třicet let.
3. Je velká konkurence, mnoho prodejních galerií a aukcí, je z čeho vybírat, myslím, že sběratelé mají velké možnosti výběru a nemohou si moc stěžovat, protože nabídka není vůbec malá. Dnes je výhodou zejména internet, kde se dají najít informace o dílech i umělcích. Mnoho ovlivní také média a obavy jsou i z padělků, tedy dobrých kopií. Dražší obrazy by se bez znalce už vůbec neměly kupovat.
Anonymní sběratel
1. Jako sběratel se při koupi řídím tím, zda se mi umělecké dílo líbí a tím, zda ve mně vyvolává příjemné pocity. Dále se řídím cenou a obecnou známostí umělce, který je autorem.
2. Umělcům bych poradil, aby se při tvorbě řídili výhradně svými pocity, které pak promítnou do díla.
3. Nezajímám se o trendy. Vycházím pouze z toho, co se mi líbí bez ohledu na trendy.
![]() |
Eva Koťátková: Asyl 2013 / Fiac Paris 2013 / foto Hunt Kastner |
POHLED Z POZICE UMĚLCE
1. V čem spatřujete hlavní důvod pro váš úspěch na uměleckém trhu u nás či v zahraničí?
2. Pokud by jste měli poradit mladším umělcům, jak by měli ve své práci postupovat, aby nejlépe oslovili potenciální sběratele a investory do umění?
3. Jaké nove trendy v obchodu s uměním v ČR a zahraničí považujete z vaší praxe za nejpřínosnější pro prezentaci vaší práce?
Michal Trpák- sochař
1. Důvodů bude asi více, ale ty nejdůležitější budou, že jsem se od ukončení studií na VŠUP začal zabývat sochou ve veřejném prostoru a především vystavováním svých soch na veřejných prostranstvích měst a instalováním soch do architektury. Hned zpočátku jsem inicioval výstavu Umění ve městě v Českých Budějovicích, kde proběhne letos již osmý ročník této výstavy, dále jsem inicioval výstavu Aeronále 2008 na pražském letišti. Prezentace mých soch na veřejných viditelných místech tedy byla jistě důležitá, stejně jako následná prezentace na internetu a sociálních sítích. V neposlední řadě doufám, že to je především námět a forma mých soch, které lidi oslovují.
2. To je vždy těžké, žádný absolutní návod neexistuje, nicméně určitě je důležité trávit hodiny, dny a měsíce v ateliéru a tvořit nová zajímavá díla, která budou současnou společnost oslovovat, ale aby je oslovila, je nutné také hodně času a energie věnovat i na jejich prezentaci, tak aby je vidělo co nejvíce lidí, ať už v reálu nebo na internetu. Nikdo nebude "objeven" sám od sebe, je tomu třeba jít trochu naproti.
3. Nejspíš možnost sdílet fotky nových děl na internetu, i když stejně jako v reálném světě, i zde je třeba prezentaci cílit na specializované weby nebo skupiny, tak aby fotky nezapadly a neztratily se v záplavě ostatních. Pokud se fotky děl k lidem dostanou a osloví je, začínají si žít už vlastním životem, protože možnost sdílení je dnes velice snadná. Fotky pak putují mezi weby a lidmi a v ideálním případě se dostanou i ke galeristům a sběratelům.
Šťepán Čapek – sochař
1. V první řadě nekonečná vůle a trpělivost vytvořit umění. Tvořit s radostí a s přesvědčením. Studium mi umožnilo spoustu možností, jak ukázat svoje umění prostřednictvím výstav a art semestrů. Dále soutěže do veřejného prostoru, které mohou posloužit k přežití umělce, který pak získá peníze na nové projekty. Často chodím na kulturní akce, kde vznikají nové kontakty a objevují se nové nápady a možnosti na skupinové výstavy. Pocházím s jižního Německa, tak se pohybuju i tam.
2. Platí argumenty první otázky, někdo žádá na svoje projekty i granty.
3. Nové trendy obchodu uměním moc nesleduji, nevím, jak dobře funguje např. internetový obchod. Primární je pro mě tvorba. Sběratelé nebo galerie mě většinou oslovují přímo.
![]() |
Trh s uměním. Přehledný nebo nepřehledný? / foto Jan Rasch, ART+ |
Aktuální J&T Banka Art Index nejatraktivnějších současných umělců
Gabriele Cappelli zahájil kariéru v Bologni, kde studoval ekonomii na univerzitě Alma Mater Studiorum. Vždy se zajímal o vzájemný dialog mezi uměleckými disciplínami. „Chci, aby moje díla spojovala všechny prvky ideální umělecké sbírky. Sám jsem vyrů...
13. února 2025Rozhovor se sběratelem Markem Svobodou
Lékař a milovník umění Marek Svoboda působí už více než pět let jako ředitel Masarykova onkologického ústavu. Svou vášeň pro umění přenáší i do prostředí nemocnice, kde na chodbách i v místnostech pro pacienty visí umělecká díla. „Někteří pacienti, k...
23. ledna 2025Rozhovor se Sebastianem Duthym, šéfem Art Market Research
Sebastian Duthy převzal od svého otce online databázi a analytický nástroj pro trh s uměním Art Market Research před více jak deseti lety. „V poslední době se klade velký důraz na segment děl vytvořených žijícími umělci, často na začátku jejich karié...
11. prosince 202413. února 2025
23. ledna 2025
11. prosince 2024