Josef Bolf je k nezastavení
6. září 2024
Text Machková Magda | Foto Aukční síně, Artplus | Datum 26.08.2024
Tvorba autorů a autorek mladších šedesáti let pokrývá sice na tuzemském dražebním trhu stále jen titěrný segment, pod 5 procent ze všech prodaných položek, ale i na tomto poli, se děly zajímavé věci. Stačil k tomu nárůst počtu milionových položek a z letošního prvního pololetí je rázem rekordních šest měsíců. Rozhodující podíl na více než osmimilionovém obratu za nejdražší desítku měli dvakrát Josef Bolf a jednou Daniel Pitín. Všechny položky v první desítce překonaly půlmilionovou hranici a cena za loňské desáté místo by letos uzavírala až druhou desítku.
Sedmiciferná suma za umělecké dílo není jen mediálně přitažlivá hranice. Pokud umělec milionový strop již jednou prorazí, lze spekulovat, zda se za podobných podmínek a stejně příznivé konstelace nemůže cena záhy zopakovat. A to třeba i násobně. Takový trend nastolily poslední sezóny i v kategorii současného umění, v níž databáze Artplus sledují výtvarnice a výtvarníky, narozené po roce 1960.
Ještě před pěti lety bylo nepředstavitelné vydat za „mladého“ autora či autorku takto vysokou částku. V roce 2019 se pololetní maximum s přehledem vešlo do půl milionu, přesně 420 tisíc, a souhrnný obrat za stejné období činil téměř 8 milionů korun. Když se loni v červnu aplaudovalo Bolfovu Osamělému večeru jako milionovému premiantovi, hned se to projevilo i na součtu za celé první pololetí, přes 14,5 milionu korun. Letos to, sportovní terminologií řečeno, cinklo již třikrát, čímž se celkový obrat vypracoval až ke 22 milionům korun, tedy přibližně trojnásobku oproti situaci před pěti lety (vše vč. provize).
Cenový nárůst se týkal bez výjimky všech pozic v první desítce, respektive dvacítce nejdražších prodejů na sálových aukcích. V roce 2023 byl milionový vítěz jeden a dalších pět malířských či sochařských kolegů ohodnotili kupující částkami přes půl milionu korun. Černo-růžové vyškrabávané Dítě od Josefa Bolfa si tehdy připsalo desátou příčku za 360 tisíc korun. Letos by tato částka stačila přesně na dvacátou pozici. Výsledkovou listinu totiž táhla nejen trojice milionových děl, ale i dalších sedm obchodů nad půl milionu. Sečteno, loňské dražební TOP 10 současného umění protočilo dohromady přes 5,8 milionu korun, letošní o třetinu více, bezmála 8,1 milionu korun (vše vč. provize).
Titul nejžádanější umělecké osobnosti obhájil Josef Bolf, zájem neopadl ani o Lubomíra Typlta. Sběratelské publikum sahalo po jinak nedostupných obrazech či objektech, takže se otřásl nejeden autorský rekord. Konkrétně u Daniela Pitína, Martina Janeckého či Lukáše Nováka. A samozřejmě u Josefa Bolfa, jenž neochvějně kraluje jak soukromé, tak institucionální aukční poptávce. V první dvacítce nejdražších děl za první pololetí se nedostalo na žádnou umělkyni. Do jarní aukční nabídky významně promluvil rozprodej malé části sbírky brněnského mecenáše a podporovatele Richarda Adama u společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery. Kupující na tuto renomovanou provenienční historii velmi dobře slyšeli a nejen zástupce ze segmentu současného umění náležitě ohodnotili. V TOP 10 se tento kontext týkal třetího Josefa Bolfa, čtvrtého Jána Mančušky a devátého Lubomíra Typlta.
Velkoformátová malba Remembering Backwards v autorově nově nalezené barevnosti přišla v červnu na řadu jako úplně poslední aukční položka. Díky předem zadaným limitům se šmahem pominulo katalogových 390 tisíc korun a zahajovala se na více než dvojnásobku, na částce 915 tisíc korun. Už tím se nakročilo ke skvělému výsledku, jenž byl přiklepnut o deset příhozů později. Pro Josefa Bolfa dosažených 1,4 milionu korun stvrdilo nejúspěšnější půlsezónu tuzemské historie s celkovým obratem kolem 3,3 milionu korun. Letošních šest měsíců tak předčilo celý loňský rok o půl milionu (vše vč. provize).
Obrazy Bolfova o sedm let mladšího souputníka Daniela Pitína jsou na druhotném trhu s uměním téměř nedostupné. Nejstarší záznam se datuje do roku 2019, následovaly sezóny s pouze jednokusovou nabídkou. Až loni získaly aukční síně pro své klienty tři možnosti k nákupu, všechny v rozmezí dvou až tří set tisíc korun. U 1. Art Consulting představené dvoumetrové dílo Ateliér však mělo ještě hvězdnější ambice, jak ukázala předdražební limitace. Ta totiž přepsala katalogovou vyvolávací částku 280 tisíc na 650 tisíc, po započítání provize na 793 tisíc korun, a to se už částka pohybovala o více než třetinu nad tři roky starým autorským maximem (Závrať za 492 tisíc korun). Konečné ceně přes 1,2 milionu korun nezbylo než zatleskat a aukční skoronováček Daniel Pitín se usadil na druhé příčce letošního žebříčku.
Oproti jedničce Remembering Backwards bylo plátno Bez názvu o téměř dvacet let starší, z Bolfova období nultých let. Do své dubnové přehlídky je přinesla Adolf Loos Apartment and Gallery s výstavním štítkem Wannieck Gallery, Brno na zadní straně rámu. Tento záznam odkazoval na předchozí vlastnickou historii v majetku sběratele a mecenáše Richarda Adama, jehož vybraná kolekce českého umění tvořila jádro expozic v dnes již legendární brněnské Vaňkovce. Aukční síň dražila celkem 11 položek s touto proveniencí a Bolfova malba byla jedním ze čtyř milionových úspěchů. Katalogový odhad se pohyboval kolem 600 tisíc korun, včetně provize tedy kolem 726 tisíc. Padla však o dobrých padesát procent vyšší částka a dosažená cena těsně pod 1,1 milionu korun přinesla i tehdejší autorský rekord. Ten trval necelé dva měsíce.
Ze stejné sbírky pocházelo i rané velké plátno předčasně zesnulého všestranného vizuálního umělce Jána Mančušky. Malba Bez názvu ještě datem vzniku předcházela novému miléniu a odrážela autorovo abstraktně-senzitivní období. Mančuška se časem přesunul ke konceptuální tvorbě, instalacím, video-artu, takže jakákoli tradičnější forma jeho práce je velmi vyhledávaná. Ze sbírky Richarda Adama šel obraz rovnou do dubnového katalogu, který zmiňoval startovní cenu přes 302 tisíc a odhadní mezi 484 až 726 tisíc korun (vše vč. provize). Konečných více než 810 tisíc korun skončilo nedaleko za autorským rekordem z roku 2020 (900 tisíc korun za malbu Židle).
V aukčním curriculu čtyřiačtyřicetiletého sklářského sochaře s mnohaletými zahraničními zkušenostmi figuruje pouze pětice záznamů, a to relativně letitých. V období 2015 až 2018 trhem prošly jeho typické figurální fragmenty s kolísavými prodejními výsledky. Obchody zprostředkovávala společnost Dorotheum, jejíž klientela tehdy patrně vyhledávala jiné portfolio než současné umění. Letos v květnu si jeho bílou plastiku z opalinového skla Poslední myslitel vzala pod svá křídla Galerie Kodl. Horní hranice katalogového odhadu, kolem 720 tisíc, se potkala se sběratelským zájmem, takže Martin Janecký se mohl pyšnit novým autorským rekordem. Jeho hodnota se navýšila na téměř 2,5násobek dosavadní hodnoty dražebního maxima z roku 2017. Technologicky unikátní tvarování skla zevnitř žhavé baňky, tzv. inside bubble sculpting, dokázalo dostát sochařovým představám o anatomicky výstižně zachycené hlavě a introspektivním gestu, blízkým například Rodinově modernistické plastice Myslitele.
Stálicí každoročního přehledu současných umělců je i sochař Rudolf Burda, jehož organicko-kosmické plastiky nabízí v rámci českého trhu po léta výhradně Galerie Kodl. Výtvarník je známý zakázkovou tvorbou, prodejem napřímo a zahraničním odbytištěm, takže v českých dražebních statistikách se objevuje sporadicky. Aktuální realizaci z ručně vystříbřeného křišťálu prodávala aukční síň včetně podstavce z autentického jihoamerického kamene pod názvem Star of Jungle (Hvězda džungle) a její forma s magickým názvem plně korespondovala. Vyvolávací i odhadní cena byly nasazeny poměrně vysoko, 600 tisíc, respektive rozptyl 840 tisíc až 1,4 milionu korun. Sběratelé a sběratelky se do tak vysokých sfér neodvážili a stáhli Hvězdu trochu níže k zemi, na 660 tisíc korun. I přesto proběhl květnový nákup jako druhý nejdražší v autorově českém aukčním přehledu.
Činorodý umělec s kořeny v graffiti a street-artu zaznamenal letos spíše průměrné pololetí. Se třemi prodanými položkami a obratem přes 700 tisíc korun zůstal daleko za čísly z loňska, nemluvě o rekordním více než 2,5milionovém roce 2022 (vše vč. provize). Jenže minulou sezónu se Jan Kaláb v plné síle představil až na podzim, kdy padl jeden z jeho dvou milionových úspěchů, tudíž by nebylo dobré hodnotící soudy uspěchat. Ve výběru Galerie Kodl předkládaný prostorový objekt z 15 pláten Flaming Kaleidoscope (Planoucí kaleidoskop) dosáhl na spodní hranici katalogového odhadu. Konečných 540 tisíc korun zařadilo op-artově komponovanou barevnou férii na momentálně šesté místo v autorském žebříčku a na sedmou příčku dílčího TOP 10.
Nejaktuálnějšími tendencemi v sochařsko-sklářských experimentech se zabývá novoborský rodák Lukáš Novák, ročník 1987. Technologicky i řemeslně náročným realizacím se věnuje ve volné tvorbě, již má ve svém portfoliu nejmladší sekce Galerie Kodl. Cenotvorba pořadatelům zatím vychází. Prodeje z roku 2022 a 2023, jediné předchozí proběhlé, dosáhly vždy slušného nárůstu, takže obdobnou strategii mohla aukční síň zvolit i v případě objektu Vertical Blue (Svislá modrá) v unikátním materiálovém mixu skla, písku a pryskyřice. Katalogový odhad osciloval mezi 240 až 480 tisíci korun, nicméně na to dražitelé nehleděli a nepřestali přihazovat až k 540 tisícům korun (vše vč. provize). Doposud stoprocentní prodejní úspěšností se stále ještě aukční nováček drží na nečekaně vysoké průměrné ceně 430 tisíc korun za položku. Po započtení provize činí přes 520 tisíc korun.
V loňském pololetním přehledu bodoval klasik české současné malby na šestém a osmém místě TOP 10, letos s téměř totožnou částkou za Kolo na devátém. Posílení ve vydražených cenách bylo v meziročním srovnání opravdu znát. Reprezentativní olej v charakteristické syté barevnosti a s typickou motivickou nadsázkou pocházel ze sbírky Richarda Adama a konečných více než 520 tisíc korun se téměř těsně potkalo s horní hranicí katalogového odhadu (544 500 korun) u společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery. Pro Typlta velmi dobře rozehranou sezónu táhly v prvním pololetí prodeje tří velkých pláten za 1,3 milionu korun a souhrnné statistiky ukázaly, že šest měsíců roku 2024 ztrácí jen asi půl milionu na čísla za celý rok 2023. Jako jediný umělec společně se zlatým Josefem Bolfem, zopakoval svou stříbrnou pozici i v parametru pololetních obratů. V druhé dvacítce si připsal další dva aukční prodeje za stovky tisíc korun. Data ukázala, že Typltovy práce jsou stále žádané.
Mezi kontinentální historickou tradici a kvapný Londýn široce rozkročený malíř se na druhotném trhu s uměním objevuje minimálně. Vážní zájemci o jeho díla by měli větší štěstí přímo na výstavách nebo u výhradních galeristů z Parafin Gallery, odkud pochází i schopenhauerovsky laděné zátiší Will and Representation (Vůle a představa). Stejnojmenná přehlídka proběhla v Londýně před třemi lety. Metrové plátno v časově náročné olejové technice zahajovalo na necelých 300 tisících korun a odklepnuto bylo přes horní odhadní limit, na 420 tisících. Po započtení provize stál obraz nového majitele přes 508 tisíc a Martincův tuzemský autorský žebříček zaznamenal nové druhé místo.
Zajímavé aukční výsledky nejžádanějšího současného malíře
Sběratelská poptávka vynesla padesátníka Josefa Bolfa na špici současného českého umění. Silnou pozici jednoho z nejžádanějších malířů střední generace mu pomohla vybudovat již loňská sezóna s aukčním obratem kolem 2,7 milionu korun a prvním milionov...
6. září 2024Deset nejdražších děl Václava Boštíka
Za díla Václava Boštíka účastníci aukcí v letošním prvním pololetí utratili nejvíce peněz v historii. A to nejen ve srovnání s pololetními výsledky, ale též s celkovými obraty za všechna předcházející sledovaná léta. Oproti nejúspěšnějšímu roku 2008...
22. srpna 2024Pololetní TOP 10 nejdražších umělkyň zaostává za loňskem o polovinu
Letošní první pololetí nezaznamenalo žádný bombastický výsledek typu téměř pětimilionového překvapení Márie Bartuszové z května 2023. Vlažnější nabídku i poptávku za měsíce leden až červen táhla jediná dvoumilionová Zorka Ságlová. První desítka nejdr...
19. srpna 20246. září 2024
22. srpna 2024
19. srpna 2024
29. srpna 2024
17. srpna 2023
23. srpna 2020
6. září 2024
19. srpna 2024
14. srpna 2024