Zlatá husa III: Preisler, Preissig i modrý Špála
3. prosince 2025
Text Koucká Tereza | Foto 1. Art Consulting | Datum 12.06.2025
Není to ani dva týdny, co ve věku 92 let odešel Bedřich Dlouhý, zásadní postava domácího poválečného umění, jeden ze zakladatelů recesistické skupiny Šmidrové ve druhé polovině 50. let. Výrazně přispěl, mimo jiné, k technikám, jako je asambláž a koláž, včetně jejich velkoformátových realizací. Jednu z nich, výjimečných rozměrů, nyní ke koupi nabízí nedělní aukce 1. Art Consulting.

Dílo Bedřicha Dlouhého (1932–2025), brilatního malíře schopného zachytit realitu s fotografickou přesností, charakterizuje především humor a mystifikace v různých podobách. Balancuje na hraně mezi absurditou a realitou, fantazií a pravdou, snem a skutečností, vážným a nevážným, ironií a doslovností. Jeho naturelu byly bližší zobrazivé tendence, ačkoli krátké období v 60. letech tvořil i abstraktně. K jeho zálibám, k nimž mohl výborně využít své velké malířské kvality, patřily i úsměvné apropriace, parafráze a aluze na díla starých mistrů. S velkou invencí od 60. let po celou dobu své tvorby používal technik asambláže a koláže, které se ve spojení s malbou pro něj do velké míry staly poznávacím znamením.
Bedřich Dlouhý: Autoportrét 1991–99, 90. léta 20. století,Prozatím neujuceleněji představila Dlouhého dílo retrospektivní výstava s názvem Bedřich Dlouhý – Moje gusto připravená na přelomu let 2019 a 2020 historičkou umění a kurátorkou Mahulenou Nešlehovou v Galerii hlavního města Prahy, ve výstavních sálech Městské knihovny v Praze. K vidění zde bylo na 120 obrazů, objektů (asambláží a dalších kombinovaných technik), kreseb a grafik (ty byly ve výrazné menšině), které důkladně mapovaly umělcovo dílo od poloviny 50. let po tehdejší současnost.
Velkoformátové asambláže v podstatě určily podobu umělcova díla v 90. letech 20. století. V té době vznikly, kromě jiných, dvě velmi rozměrné realizace, na kterých pracoval řadu let a v nichž uplatnil jak svoji virtuózní malbu k obelstění divákova oka, tak nejrůzněji upravené reálné předměty. To vše poskládalo dohromady geniální iluzi reálného výjevu. Jde zároveň o osobní výpovědi, v nichž malíř znázorňuje sebe, své zvyklosti a prostředí, které ho obklopuje.
Bedřich Dlouhý: Autoportrét 1991–99, 90. léta 20. století, detail 1Jednou z nich je právě starší, nyní nabízený Autoportrét I (aukční síň ho představuje pod názvem Autoportrét 1991–99), na který plynule navázal ještě větší objekt složený ze sedmi desek o rozměrech 206 x 140 x 6 centimetrů Autoportrét II vytvořený mezi lety 1999 a 2002, nyní v majetku Musea Montanelli. Každou z prací umělec ihned po dokončení vystavil v pražské Nové síni. Monografickou výstavu umělcových a(A)utoportrétů v roce 2010 připravilo Museum Montanelli, Autoportrét II je možné spatřit hned jako první dílo na domovské stránce.
Hlavním autorovým tématem devadesátých let se od počátku stal autoportrét. Umělec se mu věnoval systematicky a pojal jej neotřelým způsobem – po svém. Představil se formou asambláže: „zvnitřku“ – prostřednictvím své tvůrčí imaginace, vzpomínek a umělecké dovednosti, a to tak, aby výjev zahrnul podle jeho slov „vše, co prožil“. Neváhal proto uplatnit všechny techniky, které používá: malbu, kresbu, koláž a asambláž i efekty mystifikačních klamů a fantaziji bystřící princip náhody, píše v katalogu výstavy Bedřich Dlouhý – Moje gusto autorka z nejpovolanějších, Mahulena Nešlehová.
Bedřich Dlouhý: Autoportrét 1991–99, 90. léta 20. století, detail 2Upozorňuje zde také na patrný rozdíl mezi oběma díly. V Autoportrétu I jde o rozsáhlou akumulaci věcí – o sled přes sebe různě seskupených všelijakých předmětů, výstřižků z novin, poznámek a výtvarných prostředků a technik, s nimiž je zacházeno s bezprostředností a s téměř anarchistickou volností. Zatímco Autoportrét II, který je ještě rozměrnější, prokazuje náznaky kompozice i určité uspořádání zvolených předmětů a způsobů výjádření; zachycuje umělcův vnitřní svět včetně ukázek malířské a tvůrčí dovednosti, na něž z pravého rohu posledního dílu s humornou nadsázkou uznale shlíží postava autora v roli profesora.
Na aukčním trhu má Dlouhý dlouhodobě stabilní pozici. Ročně se na trh v průměru dostane pětice jeho prací. Aukční výsledky prozatím táhnou jeho malby v čele s velmi známým Lehkým nachlazením z kanceláře prezidenta Václava Havla (840 tisíc korun) a ještě dražším Kulečníkem (2,26 milionu korun), následují asambláže Toyota za sbírky Vladimíra Železného (576 tisíc korun) a V prádelně (564 tisíc korun). Všechna tato díla z období druhé poloviny 70. a počátku 80. let prodala 1. Art Consulting. Neobyčejně rozměrný Autoportrét I (Autoportrét 1991–99) teď aukční síň začne vyvolávat na částce 3,66 milionu korun včetně aukční provize.
Jakub Schikander: Odpočinek na poli, 1890–1893,Třetí výběr z depozitářů Galerie Zlatá husa, po dvou velmi úspěšných aukcích loni na podzim a letos na jaře, bude ke koupi tuto neděli opět prostřednictvím aukční síně 1. Art Consulting. Oproti březnové aukci se bude nyní dražit dvojnásobný počet děl...
3. prosince 2025Arthouse Hejtmánek 3. 12. 2025
Na první prosincovou středu v pražské Bubenči připravila společnost Arthouse Hejtmánek přehlídku děl od starých mistrů po umělce a umělkyně 21. století. Nad milion korun míří například žánrový obraz od Gustava Courbeta. Početnější soubory z ateliérov...
28. listopadu 2025Do podzimní aukce zařadil aukční dům Kodl figurální malbu nestora českého moderního umění Emila Filly, která už v minulosti vzbudila na trhu pozornost. Filla se v něm nechal inspirovat obrazem Jeana Metzingera, který doboví umělečtí kritici překřtili...
25. listopadu 20253. prosince 2025
28. listopadu 2025
25. listopadu 2025
3. prosince 2025
21. listopadu 2025
14. listopadu 2025