Papírová Amorfa v Paříži táhla

Studie ke klíčové abstrakci Františka Kupky za 3,3 miliony

Kvašová studie Františka Kupky ke známému námětu Amorfy z roku 1912 se na středeční aukci pařížské Christie's dostala na dvojnásobek horní hranice cenového odhadu. Finální kupec za ni včetně provize zaplatil 121,5 tisíce eur, což je v přepočtu 3,34 milionu korun , tedy více, než kolik kdy dali za jakoukoliv jinou Kupkovu práci na papíře dražitelé v Česku.

František Kupka: Studie k nebo podle
František Kupka: Studie k nebo podle "Amorfy" / 1912 / kvaš a tužka na papíře / 27,9 x 32,3 cm / Christie's 25. 3. 2015 / 121 500 eur

 

Papírová varianta jednoho z klíčových námětů průkopníka abstrakce Františka Kupky šla na středeční pařížské aukci vybraných prací na papíře, původem z kolekce holandské nadace Triton (více k provenienci položky zde), do dražby s pořadovým číslem 6, vzápětí po titulní položce katalogu, kvašové Tanečnici s tamburínou od Fernanda Légera. Dražitelé na studii vytvořenou k nebo podle již hotové malby Amorfa, Dvoubarevná fuga (dnes ve sbírce Národní galerie) dle očekávání zareagovali: kladívkovou cenu vyhnali přesně na dvojnásobek horní hranice cenového odhadu, tedy 100 tisíc eur. Včetně provize pak nový majitel za tuto práci zaplatí 121,5 tisíce eur, což je v přepočtu 3,34 milionu korun.

Na českém trhu je prozatím nejdražší Kupkovou prací na papíře stále ještě raný Ženský akt původem ze sbírky Jindřicha Waldese, za nějž dal majitel v aukci Galerie Kodl před deseti lety částku 3 miliony korun. Na zahraničním trhu již padaly za Kupkovy kvaše na papíře i vyšší sumy. Jedna z ilustrací cyklu Píseň písní z přelomu 20. a 30. let dosáhla před sedmi lety v Paříži téměř 248 tisíc eur, což bylo při tehdejším kursu v přepočtu 6,2 milionu korun. Přesto tato částka tehdy plně nesplnila očekávání navrhovatelů. Horní hranice cenového odhadu byla totiž v tomto případě stanovena až na 300 tisíc eur.

Nepatrně výše než Studie k Amorfě se v Londýně před čtyřmi lety vydražila také Kupkova kresba Rtěnka nabízená v rámci dražby kolekce Hascoe. Dosáhla tehdy ceny 115 tisíc liber (130,4 tisíce eur), odhad byl přitom stanoven ve výši 40 až 60 tisíc liber.

Camille Pissaro: Rolníci pracující na poli / Pontoise, 1881 / kvaš a křída na papíře / 32,2 x 49,7 cm / Christie's 25. 3. 2015 / 1 381 500 eur
Camille Pissarro: Rolníci pracující na poli v Pontoise / 1881 / kvaš a křída na papíře / 32,2 x 49,7 cm / Christie's 25. 3. 2015 / 1 381 500 eur

 

Samotná aukce padesáti položek ze sbírky nadace Triton vynesla na 10 milionů eur. Nejlépe se prodala jedna z krajinářských prací Camilla Pissarra. Cena kvaše na papíře zobrazujícího rolníky v Pontoise vylétla doslova raketově. Více než čtyřnásobně překonala horní hranici odhadu a skončila na částce 1,4 milionu eur. Atraktivní Légerova Tanečnice s tamburínou dosáhla dvojnásobku odhadu a částky 673,5 tisíce eur.

 


Související články

Christie’s pod tlakem hackerů, má den na zaplacení výkupného

Christie’s pod tlakem hackerů, má den na zaplacení výkupného

Jak vrcholí kauza kyberútoku na databáze světové aukční síně

Na pátek 31. května 2024 dali vyděrači ze skupiny RansomHub aukční síni Christie's ultimátum k zaplacení výkupného. Jinak budou dále blokovat její počítačové systémy a zveřejní citlivá data až půl milionu jejích klientů. Trh s uměním, kde jsou intern...

31. května 2024
Show must go on! „Znovuobjevená“ sochařka Irena Sedlecká

Show must go on! „Znovuobjevená“ sochařka Irena Sedlecká

Příběh a aukční výsledky děl Ireny Sedlecké

Ke konci života si rodačka z Plzně, která od roku 1967 žila v Londýně, povzdechla, že figurativní umění není tak úplně bráno jako umění. Jak ale dokazují nedávné prodeje hned několika jejích děl v aukci Sotheby’s, ať je tomu jakkoliv, umělecký trh je...

29. května 2024
Surrealistka Carrington s novým rekordem a poptávka po Basquiatovi

Surrealistka Carrington s novým rekordem a poptávka po Basquiatovi

Zajímavé prodejní výsledky z květnových aukcí v New Yorku, květen 2024

Dražitelé na newyorských aukcích u Sotheby's a Christie’s utratili velmi podobnou částku, bohatě přes 600 milionů dolarů. U obou pořadatelů se na úctyhodné sumě nejvýrazněji podílely moderní umění, poválečné trendy a díla z konce 20. století. Autorsk...

22. května 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Tizianovi bych už nové interpretace nepřál

Tizianovi bych už nové interpretace nepřál

14. června 2016

Retromuseum je kvalitativní skok

Retromuseum je kvalitativní skok

25. května 2016

Loučení s Prahou i láskami

Loučení s Prahou i láskami

1. května 2016


<