Od abstraktního Foltýna se v Paříži čekají skoro 2 miliony
10. září 2024
Text Machková Magda | Foto Christie's, Sotheby's, Mougins Museum | Datum 27.12.2023
V rámci staromistrovského Classic Week se v Londýně dražila část sbírek francouzského muzea, zaměřeného na starověké umění a jeho ozvuky v novověku. Za tzv. MACM (Musée d’Art Classique de Mougins) stojí britský finančník, sběratel a mecenáš Christian Levett, který se po necelých třiceti letech rozhodl zcela změnit akviziční politiku a klasickou antiku vyměnit za moderní a současné výtvarnice. Původní expozici má v plánu vyprodat do roka. První část aukčního seriálu vynesla přes 4,3 milionu liber.
Většinu ze sedmapadesáti položek z kategorie starožitností a výtvarného umění publikum znalo, neboť byly po dekádu součástí Muzea klasického umění ve starobylém městečku Mougins na francouzské Riviéře, nedaleko Cannes.
Impozantní čtyřpatrová expozice v bývalé středověké obecní šatlavě však nebyla „jen“ standardní historicko-archeologickou sbírkou této od starověku osídlené lokality, ale díky osobnímu, a osobitému, vkusu zakladatele a majitele muzea také přehlídkou zajímavých interakcí v dějinách hmotné kultury. Ve výstavních sálech se prolínaly antické mramory s barokními malbami, hellénistická torza s moderními objekty a tisky. Společným jmenovatelem všech exponátů byla klasická řecko-římská forma či obsah, ať už ve své autentické podobě z období několika staletí kolem přelomu letopočtu nebo v adaptovaných verzích od novověku přes modernu po absolutní současnost.
Za tímto eklektickým pohledem na evropské dějiny umění se skrývala sběratelská vášeň a štědré finanční prostředky anglického investora Christiana Levetta, jenž své muzeum s téměř 800 artefakty slavnostně otevřel v červnu 2011. Při této příležitosti poskytl uměnímilovný nadšenec řadu rozhovorů a komentářů, v nichž obsáhle vysvětloval svá mnohdy impulsivní rozhodnutí a vnitřní i vnější motivace k veřejné prezentaci své sbírky.
Tehdy bylo Christianu Levettovi jednačtyřicet let a měl za sebou vzkvétající kariéru v globálním finančním a obchodním sektoru. Pochází z Essexu, ze středostavovské rodiny s bohatou sběratelskou military tradicí. V mládí se zajímal o historické mince a vojenské odznaky, v polovině 90. let při několikaletém pobytu v Paříži si začal rozšiřovat obzory i o znalosti z „krásných“ umění. Při prvních akvizicích se Levett dle svých vlastních slov řídil optikou „líbí – nelíbí“ a za staromistrovské obrazy vydával částky kolem 100 000 francouzských franků (do 10 tisíc liber, tehdejších). Po návratu do Londýna kolem milénia se nadchl pro starožitnosti z klasické řecko-římské éry, od soch přes umělecké řemeslo až po exkluzivní zbraně a výstroj.
Zpětně viděno, měl Levett šťastnou ruku, neboť v této relativně klidné kategorii byly kvalitní kusy dostupné ještě za rozumné částky a například jeho sbírka válečných helmic z pozdního císařství je považována za nejvybranější soukromou kolekci na světě. Levettova nutkavá akviziční politika přerostla v srdeční záležitost obřích rozměrů, takže již ani jeho depozitáře nestačily pojímat nové přírůstky.
V roce 2009 pojal nápad zřídit výstavní expozici. Zakoupil historický objekt středověkého vězení a bývalé mlýnice ve známém uměleckém centru v Mougins v jižní Francii a nechal jej za přibližně 7 milionů eur zadaptovat na budoucí MACM (Musée d’Art Classique de Mougins). Finanční zázemí nebylo pro Levetta až takovým problémem, neboť jeho investiční fond Clive Capital mu v nejúspěšnějších sezónách vynášel odměny ve výši téměř 84 milionů liber a spravoval majetky v hodnotě přes 5 miliard dolarů. Součástí firemního hedgeového portfolia byl především celosvětový obchod s komoditami typu energie, železo, ropa či biosložky. Muzeum zahájilo provoz v létě roku 2011.
Od té doby se v Levettově sběratelském životě udály věci. Velká část staromistrovské sbírky přešla po rozvodu na jeho bývalou manželku, v roce 2016 definitivně opustil investiční byznys a zakoupil podíl v prestižní londýnské Vigo Gallery, zaměřené na nejsoučasnější autory a autorky. Když se před třemi lety celý svět uzamkl do protipandemických restrikcí, využil Christian Levett tento "volný" čas na maximum.
Pro tentokrát spojil svou příslovečnou sběratelskou kompulzivitu s pečlivou kupní rozvahou „kdo – co – za kolik“ a přehodil akviziční výhybku směrem k poválečné abstrakci. A to výhradně k ženským malířkám a výtvarnicím. Na aukcích, v galeriích i skrze přímé prodeje začal před čtyřmi lety pořizovat obrazy a objekty od doposud opomíjených autorek. Původní soubor amerických abstrakcionistek se rozrostl o britské malířky ze silné generace YBA, ale i evropské surrealistky nebo modernistky.
Pro budoucí FAMM (Femmes Artistes du Musée de Mougins), mimochodem vůbec první velké muzeum věnované výhradně ženským autorkám v Evropě – obdobu washingtonského National Museum of Women in the Arts – tak bylo potřeba uvolnit místo ve stávajících prostorách. Ještě před otevřením, plánovaným na červen 2024, si Levett spolu se svým týmem předvybrali na čtyři stovky „antických“ artefaktů z původní expozice, tedy asi polovinu všech sběratelových starožitností a téměř kompletní soubor děl s klasickými reminiscencemi, které nabídnou v seriálu sálových či on-line aukcí.
Za přibližně dvanáct měsíců by se mělo u Christie’s stihnout šest dražeb s příznačným podtitulem Sběratelská Odyssea (A Collecting Odyssey: Property From the Mougins Museum of Classical Art). První prosincový čtvrtek proběhla v Londýně z asi dvou třetin úspěšná aukce s celkovým obratem přes 4,3 milionu liber, z toho se dvěma prodeji nad 500 tisíc liber a dalšími dvanácti nad 100 tisíc liber (vše vč. poplatků). Lednový termín už má rezervovaný newyorská pobočka Christie’s na expertní dražbu starověkých zbraní a vojenské výstroje.
Prvním výrazným bohemikem nabízeným na podzimních aukcích v Evropě či Spojených státech je abstraktní kompozice Františka Foltýna, kterou v úterý 24. září bude dražit pařížská aukční síň Millon. Předaukční odhad počítá s cenou od 40 do 60 tisíc eur....
10. září 2024Sir John Soane’s Museum v Londýně
Dům sběratele a architekta Johna Soanea (1753 – 1837) fascinuje návštěvníky už téměř dvě století. Již za svého života jej ustanovil museem, kde je vstupné od počátku zdarma.
12. srpna 2024Zajímavé aukční výsledky nejznámějšího dánského malíře
Ještě v devadesátých letech minulého století jméno Hammershøi téměř nikdo mimo Dánsko neznal. Natož aby se o něj výrazněji zajímal světový trh s uměním. O třicet let později se jeho obrazy prodávají za milionové částky (v dolarech) a o příhozy se pře...
22. července 202412. srpna 2024
22. července 2024
27. srpna 2024
5. srpna 2024
24. července 2024
19. září 2024
16. září 2024
6. září 2024