Magický Boštík překonal hranici sedmi milionů korun
12. listopadu 2024
Text Machková Magda | Foto Galerie Kodl | Datum 01.06.2022
Na nedělní aukci Galerie Kodl na Žofíně našlo nové majitele také jedenáct děl, která už dříve prošla aukčním trhem. Čistě investičním pohledem na většině z nich původní majitelé vydělali. Čapkova Touha dokonce zajistila vlastníkovi průměrné roční zhodnocení vložených peněz přes 80 procent.
|
Z tvorby Josefa Čapka se na volném trhu nejčastěji pohybují ilustrační a kresebné práce nebo tisky, tentokrát byl představen třemi oleji na plátně středních rozměrů. Výrazně vertikální až civilistní výjev s malých hochem a ošetřovatelkou v jakémsi útulku pochází z roku 1930 a krátce po svém vzniku zdobil jednu stěnu v bytě Karla Čapka. Provenienční historie eviduje Chlapce z ulice jakou součást autorovy pozůstalosti, naposledy prošel aukcí v roce 2010 u 1. Art Consulting za 3 miliony korun (vč. provize). V květnové aukci Galerie Kodl na Žofíně už za něj nový majitel musel zaplatit 18 milionů korun (vč. provize). Během dvanácti let tak zhodnocoval po odečtení efektu aukční provize v průměru o více než 10 procent ročně.
Teprve osmým prodejem přes deset milionů se do čapkovské databáze zapsala národnostně laděná Touha z důležitého roku 1939. Po dvou velkých retrospektivách v Jízdárně Pražského hradu a ve Východočeské galerii v Pardubicích před dvanácti lety se zvedl zájem o Čapkovo dílo, takže se obraz mezi léty 2014 a 2020 prodával celkem třikrát v přibližně stejné finanční hladině, za průměrných 2,6 milionu korun (vč. provize). Letos Galerie Kodl nasadila vyvolávací částku na 3,6 milionu. Výsledných 10,9 milionu však překvapilo i organizátory, neboť horní limit odhadu předpokládal cenu kolem 7 milionů. Nárůst za dva roky na více než trojnásobek znamená, že průměrně obraz od poslední aukce zvedl hodnotu vložených prostředků přes 80 procent.
Naopak, z očekávaných mezí se nenechali vyvést Myslivci v polích, třetí malba Josefa Čapka z aukčního výběru. S minimálními výrazovými prostředky, hnědou, zelenou a šedou barvou, dosáhl autor v sérii figur v krajině maximálního účinku. Před rokem a půl se prodal za vyvolávací cenu 2,97 milionu korun u 1. Art Consulting, nyní zakončil se sumou o 270 tisíc korun vyšší (obě s provizemi). Pokud se vezme v úvahu efekt aukční provize, tak pro původního majitele nebyl letošní prodej ziskový.
Sběratelskou kuriozitou byl zastoupen Jindřich Štyrský se svým raným oboustranným plátnem Zátiší / Krajina. Do památníčku se blízkým obvykle malovaly krajiny či květiny, dvacátník Štyrský věnoval otci svého přítele Jiřího Remo Jelínka – jak dokládá přípis s datací – rovnou celý obraz s touto tématikou. Dle aukčního katalogu se jedná o nově identifikované dílo, jež se objevilo až po autorově velké výstavě v Domě U kamenného zvonu v roce 2007. V Galerii Kodl uspělo již v roce 2015 za necelých 2,9 milionu korun, letos v květnu se u téhož dražebníka přikleplo za částku o přesně 3 miliony korun vyšší. Každý rok tak obraz zhodnocoval vložené peníze v průměru o necelých 8 procent.
Podruhé prošel trhem Fillův Théseus s býkem (5,6 milionu korun). Tento prodej ovšem finančně pro původního majitele nakonec nebyl příliš atraktivní. Při nákupu v roce 2012 za něj zaplatil i s aukční provizí 5,4 milionu korun. Nyní se bez aukční provize vydražil za 4,7 milionu korun. Na třetí pokus se prodal další Fillův obraz v aukci Zátiší na podnose. Tento komorní obraz s experimentální technikou oleje, emailu a písku na plátně z roku 1933 byl na prodej už v roce 2011 a 2013. Obě nabídky však zůstaly bez odezvy. Galerie Kodl zahájila Zátiší na 2,6 milionech a zakončila na finálních 5,8 milionech korun.
Dokonce pátou dražbou během deseti let prošla abstraktní kompozice Vlnění Václava Boštíka. Důležitým příspěvkem ke sběratelské orientaci v Boštíkově téměř sedmdesátileté umělecké dráze byla retrospektiva v Městské knihovně v Praze na přelomu roku 2010 a 2011 a vydání monografie, oba projekty se věnovaly i liniovému Vlnění. O necelý rok později se obraz nabízel neúspěšně u Prague Auctions a později se prodal u 1. Art Consulting za 3,4 milionu korun (včetně provize). Stejná aukční síň předloni a loni nasadila Vlnění opakovaně se základem kolem 3,6 milionů korun, obraz však nového majitele nenašel. Experti z Galerie Kodl šli při této položce s vyvolávací cenou téměř na polovinu, konkrétně na 2,04 milionu korun (včetně provize). Boštíkovo plátno nakonec vystoupalo na částku přes 4,4 milionu korun, pátou nejvyšší částku v dosavadním autorském žebříčku. Pro původního majitele to znamenalo v podstatě nulové průměrné roční zhodnocení investice.
Dosavadní osobní maximum vyrovnal žánrový pohled na pražské zákoutí Václava Jansy z doby kolem roku 1900. Reprezentativní formát Malostranského dvorku a hlubší badatelská práce o tomto plátně, shrnutá v aukčním katalogu, jistě přispěly k velmi slušnému výsledku nad 1,1 milionu korun. Před devíti lety se Jansův obraz u 1. Art Consulting přiklepl za 516 tisíc korun, bez jakéhokoli podání. Za posledních devět let tak průměrné roční zhodnocení původní investice dosáhlo téměř 7 procent.
Adolf Loos Apartment & Gallery, 10. 11. 2024
Nejvýraznější z četných autorských aukčních rekordů zaznamenal na nedělní aukci Adolf Loos Apartment & Gallery Václav Boštík. Jeho obraz Genesis I se prodal za 7,74 milionu korun. Nejdražší z nabídky 86 výtvarných děl se staly Linie č. 226 od Zdeňka...
12. listopadu 2024V říjnových čistě internetových aukcích padlo několika nových aukčních maxim a milionových položek. Jedna aukce zaznamenala celkový obrat přes 10 milionů korun a jedna i neobyčejně vysokou prodejní úspěšnost 97 procent. Obzvláště patrný byl příklon s...
11. listopadu 2024Půvabnou sondu do rodinného života českého klasika 19.století nabídla minulý týden pařížská aukční síň Millon. Jeden autoportrét a tři podobizny dcery Olgy zůstaly v malířově francouzské dynastii téměř sto padesát let. Nejlépe si vedl Brožíkův vlastn...
29. října 202412. listopadu 2024
11. listopadu 2024
29. října 2024
28. listopadu 2022
8. srpna 2022
7. července 2022
8. listopadu 2024
6. listopadu 2024
29. října 2024