Obchodovat a nesbírat moc nejde

Rozhovor s Janem Kašparem

Řada aukčních síní je dnes v situaci, kdy začíná řešit otázku "nástupnictví". Jan Kašpar takto před časem převzal Galerii Art Praha, která od 90. let sídlí na Staroměstském náměstí a která svou příští aukci chystá na neděli 24. listopadu.

Jan Kašpar, Galerie Art Praha

Jaká byla vaše cesta do Galerie Art Praha, kterou jste před třemi lety převzal po Vladimíru Neubertovi?
Pocházím z rodiny, která v několika generacích měla smysl pro krásno a naštěstí se nemusela při naplňování koníčků úplně moc omezovat. Vyrůstal jsem v prostředí plném obrazů a uměleckých předmětů, plastikami počínaje a porcelánem konče. Rodiče i prarodiče se s velkou úctou snažili uchovávat odkaz předků a podle možností jej rozvíjet. Jako dítěti mně připadalo, že je to obvyklé a běžné. Teprve s přibývajícími léty jsem postupně zjišťoval, že to tak obvyklé není a můj zájem o krásné věci se začal víc a víc projevovat a já jsem se vnitřně hodně rychle přibližoval k zájmu o výtvarné umění a cítil jsem potřebu se v této oblasti nějak realizovat. Poměrně náhle se vyskytla příležitost pro pokračování díla Dr. Neuberta a já jsem této výzvě neodolal. 

Sbíráte sám umění? Jak se vám daří propojovat roli sběratele a obchodníka s uměním?
Ano samozřejmě, ono to nejde úplně oddělit – obchodovat s uměním a nesbírat jej. Mám rád především české autory jako jsou Ota Janeček, Kamil Lhoták, Josef Istler, Václav Radimský či Josef Barnet a další. Dále obdivuji i současné autory, kteří i v dnešní době hledají své cesty. V poslední době mě zaujal lidsky i umělecky Ladislav Vlna, který vyvinul unikátní metalurgickou malbu. Ono ale mnohdy nejde o autory zvučných jmen, ale o pocit a vztah k danému dílu, či příběh s tímto dílem spojený.

Konkurence na českém aukčním trhu je veliká, chcete Galerie Art Praha profilovat nějakým vyhraněným směrem, nebo držet široký záběr od starého po současné umění?
Máte pravdu, že konkurence na českém aukčním trhu je veliká a není jednoduché se prosadit. V tuto chvíli se snažíme stále držet spíše široký záběr, od umění 19. století po současné umění, než abychom se profilovali čistě jedním směrem či proudem. Můžeme říci, že v naší galerii máme určité skalní autory, kteří se po dlouhá léta v našich aukcích prodávají, například Jan Bauch, Josef Jíra či Josef Istler, ale nelze říci, že bychom chtěli jít pouze tímto směrem. V rámci našich online aukcí se často snažíme dát prostor modernějšímu a současnému umění, které se stále více prosazuje na českém aukčním trhu. U aukcí sálových se pak zaměřujeme na širší spektrum autorů a uměleckých směrů a tvoříme tak pestrou nabídku českého, slovenského a evropského umění. 
 

Galerie Art Praha

 

Pokračujete dál v tradici monografických výstav. Nakolik jsou privátní prodeje pro galerii důležité, nebo jde v případě výstav spíše o osvětovou činnost a budování kontaktů se sběrateli?
Při tvorbě našich výstav, ať už se jedná o výstavy monografické či s lehce širším záběrem, se vždy snažíme privátní prodej a osvětovou činnost co nejvíce propojit. Jsme aukční a prodejní galerie a z dlouhodobého hlediska si tedy nemůžeme dovolit tvořit čistě osvětové výstavy, ovšem zmiňovaný vzdělávací a naučný význam námi připravovaných výstav pro nás hraje také velice zásadní roli. V poslední době se nám podařilo uspořádat výstavy autorů, kteří doposud nebyli na českém aukčním trhu tolik proslaveni nebo byli, a často neprávem, upozaděni či zapomenuti. U příležitosti takovýchto výstav tak mohou návštěvníci získat velice zajímavá díla do svých sbírek a zároveň se nám daří autory více přiblížit veřejnosti a celkově tak mírně podpořit kulturní osvětu společnosti.

Jak například vznikla kolekce děl Arnošta Paderlíka pro nedávnou výstavu k 100. výročí umělcova narození?
V případě výstavy Arnošta Paderlíka se nám podařilo dát dohromady vcelku značné množství obrazů z mnoha různých zdrojů. Velice nám pomohlo velké množství soukromých sběratelů, kteří byli ochotni vystavit svá, často velice hodnotná, umělecká díla a podělit se o jejich jedinečnost s širokou veřejností, za což jsme jim velice vděčni a děkujeme jim i touto cestou. Zásadní roli u této výstavy hrál také Spolek výtvarných umělců Mánes, jmenovitě pan Ivan Exner, který se na přípravě této výstavy podílel.

Svého času bylo pro galerii konkurenční výhodou umístění na Staroměstském náměstí. Funguje to stále, nebo význam "kupců z ulice" klesá?
Staroměstské náměstí je pro nás stále jedinečným místem. Může se zdát, že podíl "kupců z ulice" mírně klesá, stále k nám však zavítají zahraniční návštěvníci, kteří mají zájem o české a slovenské umění a rádi v tomto prostředí stráví svůj čas. Mít galerii s uměním v samotném kulturním centru české historie je pro nás stále velice významnou hodnotou.
 

Galerie Art Praha

Na jaká díla se sběratelé mohou těšit na vaší listopadové aukci?  
Do letošní podzimní aukce jsme se opět snažili připravit co nejpestřejší a sběratelsky zajímavou nabídku a myslím si, že se nám to podařilo. Jedním z hlavních děl bude určitě příznačný obraz Jana Zrzavého Kostel v Krásné Hoře, který pochází z období 40. let 20. století, kdy již autor nejezdil tak často do Francie a vydával se malovat český venkov. V nabídce bude také krásný chrámový interiér od Oldřicha Blažíčka a dočkají se také příznivci již skalních autorů naší galerie, kterými jsou Jan Bauch, Josef Jíra či Josef Istler. Na své si určitě přijdou také příznivci Antonína Procházky, který bude v aukci zastoupen hned třemi významnými obrazy, a dvěma mystickými díly bude představen také Josef Vyleťal. Mimo české autory se nám podařilo do aukce zařadit také množství děl slovenského umění. Za zmínku stojí především hned trojice jedinečných obrazů od Júliuse Jakobyho. Věřím, že si v této nabídce mnoho sběratelů přijde na své a na konci listopadu se budeme těšit na společné shledání v nových aukčních prostorách.

 

______________________________________________

Jan Kašpar (47) pochází s historicky podnikatelských rodin, sám podniká od samého začátku devadesátých let v oblasti obchodu. Má tři již dospělé dcery a sám o sobě říká, že rád poznává nové věci a hledá vize, které pak naplňuje. Galerii Art Praha založil v roce 1993 lékař Vladimír Neubert (rozhovor zde), od roku 2001 se věnuje také aukcím. Do 8. listopadu galerie hostí prodejní výstavu Arnošta Paderlíka, od jehož narození v prosinci uplyne právě sto let. Ve dnech 13. až 23. listopadu bude v galerii probíhat předaukční výstava. Samotná aukce se uskuteční v neděli 24. listopadu od 13:30 hodin, nově se bude konat v prostorách Galerie Café Louvre.

Rozhovor ve zkrácené formě vyšel v listopadovém čísle Sběratelských novin.


Související články

V Ovenecké jsme s umělci vytvořili scény pro každodenní život

V Ovenecké jsme s umělci vytvořili scény pro každodenní život

Rozhovor se sběratelkou Terezou Porybnou

Tereza Porybná působila v letech 2013 až 2019 jako ředitelka Českého centra v Londýně a v letech 2014-2016 byla prezidentkou sdružení Evropských kulturních institutů v Londýně (EUNIC London). Spolu se Zuzanou Blochovou a Edith Jeřábkovou stojí za pr...

25. března 2024
Hledám věčné gesto, které najde obdiv i za sto let

Hledám věčné gesto, které najde obdiv i za sto let

Rozhovor se sběratelem Jaroslavem Pulicarem

Jaroslav Pulicar je známým fotografem, který se rovněž rád obklopuje uměním. Od roku 2009 proto provozuje Galerii 34, která se nachází přímo v jeho brněnském bytě. Byt/galerie, kde prezentuje další fotografy, je přístupná během vernisáže a po domluvě...

29. ledna 2024
Ceny střeleckých medailí vyskočily v posledních letech na dvojnásobek

Ceny střeleckých medailí vyskočily v posledních letech na dvojnásobek

Rozhovor se sběratelem Daliborem Jandou

Numismatice se zpěvák Dalibor Janda věnuje již řadu let. Ve své sbírce má mimo jiné řadu střeleckých medailí a mincí. V loňském roce dokonce vydal publikaci o rakouských stříbrných střeleckých medailích a mincích. „Neustále mi vadilo, že neexistuje k...

4. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<