Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu
25. dubna 2024
Text Machková Magda | Foto Christie´s, Sotheby´s, Mirabaud-Mercier Paris | Datum 29.12.2023
Na celosvětovém trhu s uměním je segment staromistrovské malby stále jednou z nejžádanějších kategorií, kterou formují slavná jména od středověku po první polovinu 19. století. Mezi relativně omezený okruh „učebnicových“ osobností se čas od času prosadí nový objev, který přesvědčí sběratele svou kvalitou či unikátností. Jedním z nich je vlámský malíř a učitel Michael Sweerts (1618-1664), jehož přibližně třicetileté dražební curriculum letos vyvrcholilo nečekaným rekordem přes 12 milionů liber.
Odborný server Artprice uvádí Michaela Sweertse, rodáka z Bruselu, jako sedmadevadesátého prodejně nejúspěšnějšího umělce roku 2023 s obratem kolem 14 milionů eur (po sjednocení částek bez poplatků).
Zajímavější než čirá aukční matematika je však Sweertsův pomalý, ale jistý postup mezi desítku nejoceňovanějších autorů vlámské obdoby nizozemského Zlatého věku. Již koncem 17. století upadlo jeho dílo téměř v zapomnění. Teprve na počátku 20. století se v umělecko-historických periodikách objevil první pokus o zkatalogizování tvorby Michaela Sweertse a až konec 90. let a první dekády nového milénia přinesly malířovy statisícové, respektive milionové dražební výsledky (v eurech či britských librách).
Vůbec první výstava proběhla v roce 1958. Nejaktuálnější badatelské výstupy na přibližně šesti desítkách obrazů a grafik však shromáždila až retrospektiva v amsterodamském Rijskmuseu v roce 2002 (De geschilderde geheimen van Michael Sweerts, 1618-1664). Kompletní soupis Sweertsových prací je stále nedokončený, neboť autor své malby až na výjimky nesignoval. Takže v rodinných sbírkách se mohou nacházet stále ještě skryté poklady, hodné „oprášení“. A jak ukázaly nejen letošní aukční příklady, mohou mít i rekordní potenciál.
Životní, umělecké i profesní osudy Michaela (Michiela) Sweertse odborníci složitě rekonstruují na základě nemnoha dobových pramenů a druhotných zpráv. Pocházel z katolického prostředí barokních Flander a několik let působil jako malíř a příležitosný "akademik" v Římě, mezi léty 1655 až 1659 se usadil v Bruselu, kde si mimo jiné založil vlastní výtvarnou školu a byl zaznamenán v místních svatolukášských cechovních knihách. Krátce poté se religiózně zapálený Sweerts rozhodl připojit jako laický bratr k misionářské výpravě do Číny – dokonce v amsterdamských docích osobně dohlížel na stavbu lodi.
Christianizační výprava na Dálný Východ vyplula z Marseille v lednu 1662, s první zastávkou v Palestině. Téhož roku v létě byl malíř za nevyjasněných okolností z misionářské družiny vyloučen a v západní Persii (dnešním Íránu) zůstal osamocen. Dodnes není známo, jak se dostal do tisíce kilometrů vzdáleného indického města Goa, známého střediska portugalských jezuitů. Nicméně poslední písemný záznam z misijní skupiny Societé des Missions Etrangères uváděl Sweertsovo úmrtí v této lokalitě, v roce 1664, ve věku 46 let.
Z uměleckého odkazu Michaela Sweertse se dochovalo nejvíce podobizen, objednaných vlivnými obchodníky, i žánrových obrazů, inspirovaných italskými či nizozemskými ulicemi. Dále několik náboženských scenérií s náměty křesťanských milosrdenství a také velmi kvalitní obrazy s oblíbenou tématikou pohledu do uměleckých ateliérů a dílen, odkazující na Sweertsovu vlastní zkušenost s vedením malířských či kreslířských škol a postavení výtvarného „řemesla či umění“ vůbec.
Historici umění a sběratelé si na autorovi cení především delikátní práce se světlem a barevností v chladných, až stříbřitých podtónech, portrétního umu a také zachycení dobového kontextu uměleckého provozu, tak důležitého, byť zidealizovaného zdroje poznání pro současnou představu o dílech starých mistrů. Databáze evidují za posledních třicet let asi padesátku prodejů u renomovaných aukčních domů a galerií.
Letošní rok se díky rekordnímu úspěchu přes 12,6 milionu liber za Umělcův ateliér se švadlenou stal Sweertsovou výsledkově TOP sezónou, ale špičkové obrazy za vyšší stovky tisíc eur/liber prošly veřejným trhem již například v roce 2010 (Portrét muže) nebo 2019 (Alegorie hmatu). Čas od času se ke koupi nabízejí i kopie Sweertsových děl, bez bližšího určení, zda by se mělo jednat o autorskou variantu, dílenskou verzi či cíleně zhotovenou dobovou kopii. Většinou ve zjevně nižší kvalitě.
Červencová dražba starých mistrů u londýnských Christie’s vynesla 54 milionů liber a z téměř jedné čtvrtiny se na výsledku podílel Sweertsův rozměrný obraz ze soukromé belgické sbírky. Na dosud pro autora nevídaně vysoké odhadní částce kolem dvou až třech milionů liber (bez poplatků) měly zásluhu jak signatura a přípis Roma, čímž se plátno dalo datovat do Sweertsova římského pobytu na Via Margutta, tak sofistikovaně vypracovaná a osvětlená scenérie pohledu do uměleckého, patrně umělcova, ateliéru.
V prvním plánu je mladý student u navršené hromady antických odlitků a dobových plastik vpravo, mimochodem dodnes identifikovatelných, a vlevo mladá švadlenka či vyšívačka zaujatá svou prací. V druhém prospektu se zachytil Sweerts sám v kryptoportrétu zády k divákovi, spolu se skupinkou hudebníků. Zadní plán se ještě navíc otevírá do další prostory za závěsem. Finální částka za Umělcův ateliér, přes 12,6 milionu liber, o řád překonala všechny dosavadní aukční výsledky a jen potvrdila, že donedávna neznámý Sweerts by se již měl počítat mezi špičkové malíře své doby.
Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024
S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpod...
25. dubna 2024Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024
Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...
19. dubna 2024150 let od první výstavy impresionistů
Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...
15. dubna 202425. dubna 2024
19. dubna 2024
25. dubna 2024
23. dubna 2024
26. dubna 2024
25. dubna 2024
19. dubna 2024