Kritika úředníků podle Pietera Brueghela mladšího

Na okraj k prodeji u Daguerre

I v českých médiích před krátkou dobou proběhl povšechný příběh o obrazu Pietera Brueghela mladšího, který dlouhé desítky let visel za dveřmi jednoho rodinného domu ve Francii a nikdo si ho moc nevšímal. Až jednou majitelé chtěli ocenit dům a znalec z aukční síně Daguerre je přivedl na myšlenku, že obraz může být Brueghelovým originálem. A expertízy v Německu tuto domněnku potvrdily. Takový scénář nového objevu nepřestává fascinovat.

Alternativní popis Pieter Brueghel mladší: Platba desátku, před rokem 1617, 
olej na plátně, 112 x 184 cm,
Daguerre Paříž 28. 3. 2023,
cena: 780 000 EUR (včetně poplatků)
© Daguerre Paris

Podobně jako jeho slavnější otec Pieter Brueghel starší a na rozdíl od svého bratra Jan Brueghela staršího, který šel malířsky již odlišnou cestou, zpodoboval Pieter Brueghel mladší (1564–1636) především výjevy z vesnického prostředí, lidové slavnosti, tradice, dětské hry, tancovačky, veselice či svatby. Taktéž někdy umně kopíroval obrazy svého otce. I nově objevená malba zpodobuje jeden námět dobové vlámské vesnice, i když je spíše ponuřejšího ladění.

Prozatím není zcela spolehlivě vysvětlen a je předmětem odborných diskusí. Bývá označován jako venkovský advokát, kancelář notáře, placení desátku, kancelář výběrčího daní nebo právník špatných případů. Existuje také domněnka, že kromě prosté ilustrace využívání advokátních služeb venkovany a jejich úhrady pomocí naturálií včetně vajec a drůbeže nebo placení povinného desátku církvi, může mít výjev i politický podtext. Autor se mohl na obraze pustit do kritiky správy provincie Španělského Nizozemí (zhruba území dnešní Belgie, Lucemburska a části severní Francie), která byla 150 let pod nadvládou Španělského království, a tedy i katolické církve.

V této souvislosti upozornila aukční síň Daguerre, že hlavní osoba domnělého výběrčího se svou fyziognomií podobá Habsburkům, a především ortodoxnímu katolíkovi Filipovi II. Španělskému  (+1598), který svou nadvládu nad regionem tvrdě prosazoval. To je ale jen jedna z hypotéz. Námět totiž není pouze Brueghelovou specialitou, ve vlámském umění té doby je možné ho najít u několika dalších autorů. Skrytá, ale tehdy možná obecně známá kritika španělské moci a katolické církve by pak mohla být jednou z příčin jeho oblíbenosti. Obraz však může mít pouze obecný satirický význam jako kritika soudobé společnosti a především tehdejších úplatných úředníků, ať již šlo o notáře nebo výběrčí daní.

Alternativní popis Pieter Brueghel mladší (následovník): Sedláci v domě právníka (Platba desátků),  
olej na dřevě, 55 x 80 cm,
Musée du Louvre, Département des Peintures,
© 2017 RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Michel Urtado

Problematika autorských verzí obrazu, ať signovaných nebo bez podpisu, a děl dílny a následovníků je velmi obšírná. Německý historik umění Klaus Ertz, který se dlouhodobě věnuje rodině Brueghelových a obraz určil jako vlastní dílo Pietera Brueghela mladšího, již eviduje více než devět desítek podobných obrazů spojovaných s jeho jménem. Nově objevený exemplář se vymyká především rozměrem, větší strana malby má téměř dva metry. Tak velké kompozice jsou zcela ojedinělé. Jedna se údajně v minulosti nacházela v soukromé sbírce v Itálii, druhá v Belgii.

Předpokládá se, že první vrstva podobných maleb vznikala někdy po roce 1615. Louvre ve svých sbírkách uchovává jednu z verzí datovanou přípisem do roku 1617. Na první pohled je velmi podobná nově objevené malbě a liší se od ní pouze v detailech (například barvou oblečení zcela vlevo stojícího rolníka). Soustavnější zkoumání už ale prozradí, že její malíř zdaleka nebyl tak obratný jako autor nově objeveného obrazu, proto není považována za vlastnoruční práci Pietera Brueghela mladšího, ale za dílo vzešlé z okruhu jeho následovníků. Signatura S.D.b.g.: Pieter Brueghel 1617 může poukazovat jak na rok, kdy originál obrazu namaloval Brueghel, tak na dobu, kdy malbu pořídil kopista.

Alternativní popis Pieter Brueghel mladší (dílna): Advokát sedláků, po roce 1620, 
olej na dřevě, 55,3 x 85 cm,
Hampel Fine Art Auctions 22. 9. 2022,
cena: 971 000 EUR (včetně poplatků)
© Hampel Fine Art Auctions

Ani na aukcích se však podobné obrazy neobjevují tak zřídka, jak by se mohlo zdát. Za 971 tisíc eur se loni na podzim v aukční síni Hampel v Mnichově prodala jedna z velmi kvalitních verzí se signaturou P. Brueghel.162.. Rozměrem měla velmi blízko k variantě uchovávané v Louvru, na rozdíl od ní vznikla ale nejspíše přímo v mistrově dílně. Další, avšak rustikálnější verze obrazu, byla loni na konci roku k vidění i u Sotheby's v Londýně zhruba za třetinovou cenu. Nově objevená rozměrná malba se v březnu v Paříži prodala za 780 tisíc eur včetně všech poplatků.


Související články

V Paříži se prodala dosud neznámá díla Jana Křížka

V Paříži se prodala dosud neznámá díla Jana Křížka

Millon 24. 4. 2025

Jan Křížek je jednou z nejvíce enigmatických postav českého poválečného umění. Do širšího povědomí se jeho dílo dostalo teprve v roce 2013 velkou výstavou ve Valdštejnské jízdárně. Domácími a světovými aukcemi od té doby prošlo všehovšudy šest Křížko...

29. dubna 2025
Rajlich je na zahraničních aukcích jako doma

Rajlich je na zahraničních aukcích jako doma

Venduehuis Den Haag 16. 4. 2025

Jedním z českých autorů, jehož díla se v poslední době čím dál častěji objevují na světových aukcích, je pětaosmdesátiletý Tomas Rajlich, který víc jak čtyřicet let působil v Nizozemí. Loni se na aukcích v Itálii, Francii a Nizozemí prodalo šestnáct...

24. dubna 2025
České krajinářky ve Vídni

České krajinářky ve Vídni

Dorotheum Vídeň, 28. 4. a 29. 4. 2025

Zájemci o českou krajinomalbu si přijdou na své na tradiční jarní aukci Dorothea 28. dubna, kdy se mimo jiné představí šestice autorek a autorů s vazbami na tuzemskou výtvarnou tradici. Odhadní ceny za díla Piepenhagenových, Chwaly nebo Braunerové se...

11. dubna 2025
Zobrazit všechny

Další články


<