Zlatá husa III: Preisler, Preissig i modrý Špála
3. prosince 2025
Text Machková Magda | Foto Artkunst, Etcetera, Aukční síň Vltavín, Galerie Dolmen, Artplus, AWARE | Datum 06.11.2024
Nedožité devadesátiny výtvarnice a básnířky Naděždy Plíškové připadají na první listopadový týden. Autorka vynikala v technikách leptu a suché jehly, kterými břitce glosovala osobní i celospolečenskou situaci konce 60. až počátku 80. let. Na větší sběratelské ocenění své tvorby však ještě čeká. Letošní nejdražší prodej za bezmála 29 tisíc korun patří mezi nejúspěšnější trojici vůbec.
Středoškolská léta strávila rodačka z Rozdělova u Kladna (*6. 11. 1934) už v Praze, na Vyšší uměleckoprůmyslové škole na oboru grafika, jíž se věnovala i později na Akademii. Sedmileté studium si Naděžda Plíšková proložila stáží na Vysoké škole grafiky a knižního umění v Lipsku, po návratu se ještě načas vrátila na AVU, tentokrát do ateliéru malby. Ve třiceti letech se provdala za svého spolužáka ze sochařského oboru, Karla Nepraše (1932-2002).
Jejich soužití promlouvalo do autorčina profesního i soukromého života. Jako nadějná výtvarnice se zastoupením na menších skupinových výstavách dostala možnost ještě jednou vycestovat, na univerzitu ve Stuttgartu v přelomovém období 1968/69. Od následujících let si však otevřeně myslící umělci nemohli slibovat už nic dobrého. Svou specializaci potvrdila Naděžda Plíšková vstupem do spolku Hollar v roce 1969. O sezónu později se jí za podpory jejího patrona, Jindřicha Chalupeckého, podařilo uspořádat v Galerii Václava Špály veselý happening, na němž servírovala hostům sedm litrů gulášové polévky na obří dvoumetrové lžíci.
Naděžda Plíšková: Ecce homo, 1984,Pod normalizačním tlakem se však výtvarnice stáhla k drobné užité grafice či ex-libris, jejichž prodej přes státní podnik Dílo byl téměř jediným skromným zdrojem obživy. V roce 1975 se manželům narodila dcera Karolína Kračková Neprašová, dnes také umělkyně. O sedm let později, v necelých padesáti, utrpěla Naděžda Plíšková vážný úraz páteře a načas ochrnula. V důsledku těžkých zdravotních obtíží přesunula svou tvůrčí pozornost na psaní poezie a občasné ilustrace. Zemřela 16. září 1999 v Praze, ve věku pětašedesáti let.
Volná grafika ukazuje Naděždu Plíškovou jako citlivou pozorovatelku se silnou obsahovou výpovědí a jasnou výtvarnou formou. Ironizace zažitých stereotypů a umělecká nadsázka souzní s Neprašovou multioborovou partou kolem Křížovnické školy čistého humoru bez vtipu, v níž byla Naděžda Plíšková jedinou ženou (vzdáleně ještě snad Věra Jirousová). Své lepty a suché jehly na téma všedního údělu však pojímá satiricky i poeticky zároveň, takže i každodenní rituály zkrášlování, jídla, pití, péče o domácnost či děti mají v jejích dílech zajímavé napětí.
Naděžda Plíšková: Pivní sklenice (Pomník méno manžela/Pomník K. N.), 1979,Normalizační i genderovou realitu 70. a 80. let Plíšková nijak nešetřila, ať už šlo o konzumní „pivo-maso“ kulturu, tvůrčí (ne)možnosti v partnerství s Karlem Neprašem nebo „superservisní“ povinnosti žen v československých domácnostech. Ještě kategoričtěji řešila své názory na tato témata v literárních textech a básních, vycházejících v samizdatových sbornících 80. let. Souborná vydání její psané tvorby Plíšková podle abecedy, Hospodská romantika a Plíšková sobě vyšla až po pádu režimu v 90. letech, nová edice z roku 2019 pak doprovodila reprezentativní výstavu, kterou připravilo pražské Museum Kampa s názvem Já, Naděžda Plíšková.
Naděžda Plíšková: Já (Části těla), 1969,Nejaktuálnější příspěvek k jejímu letošnímu výročí nedožitých devadesátin uspořádala Galerie moderního umění v Hradci Králové v rámci přehlídky Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche.
Nabídka pro případné sběratelky a sběratele je široce rozkročena mezi přímé prodeje a dražební podniky, ale ani v jednom ze segmentů trhu není autorka zastoupena dostatečně. V předchozím dvacetiletí se na veřejných aukcích pohybovaly nižší jednotky položek ročně, často opakovaně nebo bez přesnější identifikace výtisků konkrétních grafických listů. Čestnou výjimkou byla sezóna roku 2022, kdy zájemci zakoupili minimálně jedenáct Plíškové děl.
Obchodu s grafickými listy jednoznačně nahrály stále kvalitnější webové prezentace a možnosti dražit on-line, neboť se většinou jedná o nižší částky a menší formáty. Po tvorbě Naděždy Plíškové je tak potřeba zapátrat i v menších prodejních galeriích nebo na internetových portálech. Cenově jsou její práce velmi dostupné, v řádu tisíců až nižších desítek tisíc korun.
Sběratelsky nejpoptávanější jsou větší listy s autorským přípisem a číslováním z nejsilnějších období konce 60. a přelomu 70. a 80. let. První tři příčky z autorského aukčního žebříčku přesáhly částku 20 tisíc korun (vč. provize), třetí nejdražší prodej se odehrál minulý týden u společnosti Artkunst.
Naděžda Plíšková: Po večeři (Album 76), 1973,Dnešním jazykem nazývané genderové tématice se autorka věnovala především od sedmdesátých let, kdy ji plně zaměstnal partnerský, rodičovský i celospolečenský ženský úděl. Vnucenou pasivitu, kdy se na všechno a na všechny jen ubíjejícím způsobem čekalo, vtělila Plíšková do motivu složených rukou v prázdném talíři. Následnou hospodyňskou činnost, tedy mytí nádobí, v něm můžeme už jen tušit. Na jaře loňského roku se datovaný a značený menší grafický list Po večeři prodal za více než 33 tisíc korun vč. provize, když katalogových 700 korun navýšila on-line limitace na startovních 26 tisíc korun.
Naděžda Plíšková: Zima, 1975,Na téže aukci u společnosti Artkunst zabodovala i půlmetrová suchá jehla s názvem Zima, z období, kdy se autorka již nemohla veřejně prezentovat. Jemná práce v arcimboldovském duchu kombinuje precizně zachycenou kytici s umírajícím létajícím hmyzem v zajímavé inverzní barevnosti černé na bílém a naopak. Relativně známá Plíškové kompozice se nabízela na trhu opakovaně za rozličné sumy, například v roce 2020 u téhož dražebníka za vyvolávacích dva a půl tisíce korun. Žádný zájemce se tehdy ještě nenašel. Čas nazrál až o tři roky později, kdy se katalogových přes dva tisíce korun posunulo díky limitaci na 26 tisíc korun. Na této cifře příhozová matematika také skončila, takže Zima si nakonec připsala necelých 32 tisíc korun vč. provize.
Naděžda Plíšková: Ideal sauce, 1968,Autorčinou doménou byl pozorovatelský talent a vypointování zobrazené scény. Oproti běžnému kreslenému humoru si Plíšková dovolila až podprahový přesah k dobové všudypřítomné konzumaci složitých jídel, masa a piva. V šedesát centimetrů vysokém listu s názvem Ideal sauce nevynechala Naděžda Plíšková ani legendární lahvové pivo či až pop-artově pojaté balení omáčky. V minulém týdnu se datovaný a číslovaný tisk objevil u aukční síně Artkunst. Avizovaných vyvolávacích pět tisíc korun zůstalo jen v elektronickém katalogu, dražit se začalo na téměř pětinásobku. Konečná částka činila 23 tisíc korun, po započtení provize přes 28 tisíc korun.
Plíšková Naděžda: MONA LISA 1968Na trhu je momentálně připravena i jedna z jejích nejslavnějších suchých jehel Mona Lisa. Reflexe o ikonické podobizně tajemné italské dámy od Leonarda da Vinciho nese autorčiny charakteristické výtvarné rysy: pevnou linku, působivou perspektivu a fascinaci vizuální podobou návodů a instruktážních materiálů. A to vše doplněné o smutně humornou pointou, co vše musí udělat žena, aby byla „krásná“. Středně velký grafický list má ve svém aukčním katalogu společnost Etcetera s vyvolávací cenou těsně pod 15 tisíc korun (vč. provize). V obdobné cenové hladině se jedna z autorčiných nejprodávanějších ukázek prosadila i před dvěma lety u Aukčního domu Sýpka, jen ve větším formátu (přes 15 tisíc korun vč. provize).
Třetí výběr z depozitářů Galerie Zlatá husa, po dvou velmi úspěšných aukcích loni na podzim a letos na jaře, bude ke koupi tuto neděli opět prostřednictvím aukční síně 1. Art Consulting. Oproti březnové aukci se bude nyní dražit dvojnásobný počet děl...
3. prosince 2025Arthouse Hejtmánek 3. 12. 2025
Na první prosincovou středu v pražské Bubenči připravila společnost Arthouse Hejtmánek přehlídku děl od starých mistrů po umělce a umělkyně 21. století. Nad milion korun míří například žánrový obraz od Gustava Courbeta. Početnější soubory z ateliérov...
28. listopadu 2025Do podzimní aukce zařadil aukční dům Kodl figurální malbu nestora českého moderního umění Emila Filly, která už v minulosti vzbudila na trhu pozornost. Filla se v něm nechal inspirovat obrazem Jeana Metzingera, který doboví umělečtí kritici překřtili...
25. listopadu 20253. prosince 2025
28. listopadu 2025
25. listopadu 2025
20. srpna 2025
4. prosince 2025
28. listopadu 2025
24. listopadu 2025