Galerie na nákupech

Sonda do akvizic regionálních galerií

Doplňování a obohacování sbírek je jedna ze základních činností galerijních sbírkových institucí. Plnit tuto funkci je však v současné době stále těžší. Na jednu stranu je to dáno politikou zřizovatelů, kteří instituce tlačí ke stále většímu počtu výstav, v touze zvýšit tím návštěvnost, na druhé straně je to pak neochota dát galeriím finanční prostředky na nákup reprezentativních děl, která, kromě své nezpochybnitelné umělecké hodnoty v rámci obohacení sbírky, mají i funkci čistě ekonomickou, tedy jako vhodná investice.

Petr Helbich: Opuštěné chodby (z cyklu Nemocnice Na Bulovce) / 1972- 74 / černobílá fotografie / 18 x 13 cm / Galerie moderního umění v Roudnice nad Labem Petr Helbich: Opuštěné chodby (z cyklu Nemocnice Na Bulovce) / 1972- 74 / černobílá fotografie / 18 x 13 cm / Galerie moderního umění v Roudnice nad Labem

 

V poslední době se na aukčních trzích objevilo několik velmi zajímavých děl, která by ve svých sbírkách uvítala nejedna galerie. V tuzemských vodách si však nakupovat na aukci může dovolit jen málokdo. Pro veřejné instituce jde totiž často o problém i z administrativního hlediska, lépe si s touto skutečnost dokážou poradit některé nestátní instituce (zde). Většina krajských galerií je už delší dobu značně podfinancovaných, a pokud si samy neušetří na akvizice (a to většinou z provozních peněz), pak odkládají nákup nových děl na dobu neurčitou. K tématu se tak v malé sondě vracíme po dvou letech (zde).

V letech 2013 – 2014 se podařilo doplnit hodnotněji sbírky jen v několika málo regionálních galeriích, přičemž pro některé z nich to bylo nakupování po několikaleté odmlce. I v některých větších institucích (kupř. v Oblastní galerii v Liberci) v tomto období nákupní komisi vůbec nesvolávali. Galerie moderního umění v Hradci Králové, s ohledem na přípravu nových expozic, svolala nákupní komisi jak v roce 2013, tak v roce 2014. V roce 2013 zakoupila do svých sbírek 32 uměleckých předmětů a získala dva dary. Za zmínku stojí zvláště portrét Jana Kotěry od Maxe Švabinského, nebo autoportrét Václava Hejny. O rok později se galerie zaměřila převážně na práce na papíře, kdy významně obohatila své sbírky díly Pavla Nešlehy, Milana Ressla, Aleše Lamra, Naděždy Plíškové nebo Miloše Ševčíka.

Adolf Lachman: Startování Bublebota / 2010 / tisk na plátno / 80 x 130 cm / Východočeská galerie v Pardubicích Adolf Lachman: Startování Bublebota / 2010 / tisk na plátno / 80 x 130  cm / Východočeská galerie v Pardubicích

 

Po dvouleté pauze svolala v prosinci 2014 nákupní komisi Východočeská galerie v Pardubicích. Díla byla vybrána s ohledem na sbírku samotnou, kdy rozšířila stávající podsbírky plastiky, kresby, fotografie a obrazů. Práce pocházely převážně od umělců, kteří zde měli během let 2013 – 2014 výstavu. Do sbírek se tak dostala například díla Michala Gabriela, Františka Skály, Marka Rejenta, Otto Plachta nebo Vladimíra Hanuše.

Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem získala v roce 2013 díla převážně formou darů. Akvizice doplnily již stávající sbírku moderního a současného umění. V roce 2013 se tak nově do depozitáře v Roudnici dostal obraz Ivana Ouhela Harmonie a dále pak dary jako například František Hodonský, Petr Helbich či Marie Filippovová. V loňském roce nekoupila galerie žádné dílo, ale získala formou darů díla Petra Helbicha, Davida Cajthamla nebo Michala Ranného.

Svatopluk Klimeš: U jezera Huttujärvi / 2014 / kombinovaná technika, popel na plátně / 30,5 x 40 cm / Galerie umění Karlovy Vary

Svatopluk Klimeš: U jezera Huttujärvi / 2014 / kombinovaná technika, popel na plátně / 30,5 x 40 cm / Galerie umění Karlovy Vary

 

Galerie umění Karlovy Vary nakoupila v roce 2013 díla Jiřího Načeradského, Ladislava Švarce, Jana Vičara, Šimona Brejcha, Michaela Rittsteina a Jakuba Švédy. O rok později, tedy v roce 2014, se do sbírek karlovarské galerie dostala díla Oldřicha Tichého, Jaroslava Róny, Svatopluka Klimeše, Jakuba Švédy a Miroslava Štolfa. Obecně je problémem především fakt, že pro většinu zřizovatelů těchto institucí není akviziční politika právě prioritní záležitostí. Můžeme jen doufat, že se politika financování sbírkových galerijních institucí v průběhu dalších let obrátí k lepšímu a galerie budou mít šanci promyšleně nakupovat a budovat své kolekce.

 


Související články

Bunkr na obrazy za více než 100 milionů korun

Bunkr na obrazy za více než 100 milionů korun

Jak se skladuje umění

V soukromém depozitáři umění nedaleko Prahy odpočívají sbírky za stovky milionů korun. Pobyla zde Muchova Slovanská epopej i rozměrný obraz od Andyho Warhola. Svá díla tady mají kromě institucí i soukromí sběratelé, kteří už doma na zdech nemají dost...

19. května 2023
Století Válovek sběratelé oslavili nákupy za skoro milion korun

Století Válovek sběratelé oslavili nákupy za skoro milion korun

Loňské 100. výročí narození Květy a Jitky Válových

Před necelým měsícem skončila v Galerii Středočeského kraje poslední přehlídka k poctě stého výročí narození sesterského dua Květy a Jitky Válových. Velká retrospektivní výstava osobitého díla obou malířek byla součástí celého seriálu akcí a programů...

5. května 2023
Agatinové poháry stojí i přes sto tisíc

Agatinové poháry stojí i přes sto tisíc

Vzácné skloviny 19. století v českých aukcích

Barevné sklo se stalo českým fenoménem na začátku 19. století. Mezi nejzajímavější skloviny vynalezené českými skláři se řadí hyalit, agatin a lithyalin. Za vzácné a zachovalé číše či poháry z tohoto skla se na aukcích platí i desítky tisíc korun.

2. května 2023
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Medkův Festival kruhu

Medkův Festival kruhu

3. června 2016

Toyen, Jetelová a ti druzí

Toyen, Jetelová a ti druzí

22. listopadu 2015

Třikrát od Borovičky

Třikrát od Borovičky

9. listopadu 2015


<