Evropská událost roku: přes 100 milionů liber za jednu sbírku

Rozprodej výtvarné kolekce z londýnské rezidence mecenášky Pauline Karpidas

Světová aukční scéna bude sezónu 2025 bilancovat až po avizovaných listopadových superdražbách v New Yorku, ale evropský trh si na svůj letošní vrchol vystoupal již v polovině září. Do prodeje šlo přes tři sta položek, shromážděných britskou sběratelkou a patronkou Pauline Karpidas v jejím opulentním apartmá blízko Hyde Parku. Osobitou estetikou proměnila dnes dvaaosmdesátiletá „grande dame“ svůj londýnský domov v galerii surrealistického, moderního a současného umění, doplněnou o špičkový interiérový design na míru. Exkluzivní provenience a známá jména dražených autorů a autorek jistě napomohly třídenní aukci k dlouho nevídaným výsledkům: stoprocentní úspěšnost, vysoké cenové nárůsty a souhrnný obrat přes 100 milionů liber. Pořadatelé ze Sotheby’s si tak připsali svůj rekordní úspěch z licitace jedné sbírky v Evropě.

Alternativní popis Pohled do hlavního salonu londýnského apartmá paní Pauline Karpidas, kde shromáždila všechna svá nejvzácnější díla blízká surrealismu. Zdroj: Sotheby’s

Dražební přehlídka po léta budované soukromé kolekce je vždy výjimečnou událostí. Díky vybraným uměleckým dílům se lze blíže seznámit s osobností, vkusem a motivací sběratele či sběratelky, kteří se rozhodli dát svým artefaktům nový život. Důvody k rozprodeji bývají různé, dle oblíbeného bonmotu světových aukčních síní nejčastěji „3 D“: death, debt, divorce (úmrtí, dluhy, rozvod). O to více pozornosti si pak uzmou akce, které se těmto kategoriím vymykají. Jedna taková se odehrála před dvěma týdny v Londýně a měrou vrchovatou naplnila očekávání pořadatelské společnosti Sotheby's, která ji od léta avizovala jako nejslibnější aukci letošní sezóny v Evropě.

Alternativní popis Pohled do instalace předaukční výstavy k rozprodeji sbírky Pauline Karpidas v Londýně v srpnu 2025.. Zdroj: Sotheby’s

Jméno sběratelky, mecenášky a znalkyně Pauline Karpidas přitáhlo na osmidenní výstavu v britské centrále téměř 12 tisíc návštěvníků a do sálu, k telefonu či obrazovkám stovky zájemců. Ti se do akvizičního seriálu jedné večerní, jedné denní a jedné online dražby vrhli s vervou a skoupili každý nabízený obraz, kresbu, objekt, mobiliář či šperk. Tento zážitek jim umožnilo majitelčino rozhodnutí, že nastal správný čas, aby si její díla našla novou generaci správců. Paní Karpidas se totiž podle vlastních slov nepovažovala za sběratelku, ale spíše za dočasnou opatrovnici (temporary custodian) své mnohasetkusové kolekce, kterou aktivně obohacovala od poloviny 70. let do současnosti. V souvislosti se zářijovou aukcí odborná média podrobně referovala o zrodu sbírky, důležitých meznících v jejím směřování i okolnostech aktuálního rozprodeje a představila tak Pauline Karpidas nejširší veřejnosti.

Alternativní popis Upoutávka na trojdílnou aukci ze sbírky Pauline Karpidas, zaměřenou na surrealismus. Fasáda londýnské centrály společnosti Sotheby’s. Zdroj: Sotheby’s 

Když sbírat umění, tak surrealismus

Dětství a mládí prožila Pauline Parry (*1943) v severoanglickém Manchesteru a než vzala život pevně do svých rukou, pracovala jako sekretářka a příležitostná modelka. V 60. letech se činorodá dvacátnice přestěhovala do Athén, kde si založila módní butik My Fair Lady. Krátce nato potkala svého osudového muže číslo jedna, řeckého inženýra a stavitele přístavů Konstantinose Karpidase (pro něj byla Pauline třetí manželkou). Přestože sám obdivoval především umění 19. století a impresionismus, měl blízko také ke galeristům, zastupujícím současné autory. S jedním z nich, a to hned nejvlivnějším, se mladá Angličanka Pauline Karpidas setkala v roce 1974 a z prvního seznámení s o generaci starším expertem na surrealismus se stala více než desetiletá inspirativní spolupráce. Proslulý řecký galerista s těsnými vazbami na americkou a evropskou výtvarnou scénu, Alexandre Iolas, svolil, že bude začínající sběratelce osobním rádcem. Nasměroval ji k výrazným jménům evropského surrealismu jako byli Max Ernst, René Magritte nebo Salvador Dalí a povzbudil k nákupům kvalitních děl s respektovanou proveniencí, z pozůstalostí nebo nejbližšího okruhu umělců.

Alternativní popis Pohled do interiérů londýnského bytu. Do rozprodeje šlo celkem 345 položek, souhrnný obrat se vyšplhal až na 100,9 milionu liber (včetně provize). Podle pořadatelů šlo o jejich nejúspěšnější sólo aukci v Evropě v historii společnosti. Zdroj: Sotheby’s 

Mecenáška a patronka

Druhý sběratelský okruh, který Iolas Paulině Karpidas předestřel, byla americká pop-artová vlna v čele s Andy Warholem, galeristovým tehdejším objevem. Umělecké souznění trvalo až do znalcova úmrtí v roce 1987. Stále aktivnější sběratelka se v následujících dekádách nadchla i pro soudobé umělce a umělkyně, interiérové designéry, návrhářky, šperkařky, jež začala cíleně podporovat. Ať už konkrétními zakázkami, jako v případě aktuálně hvězdných Claude Lalanne a jejího manžela Françoise-Xaviera, nebo formou uměleckých rezidencí ve svém letním sídle na řeckém ostrově Hydra. Právě tam nechávala koncem 90. let zazářit tehdy začínající, dnes legendární generaci YBA (Young British Artists) a její komety Damiena Hirsta nebo Tracey Emin.


Kolekce Pauline Karpidas utěšeně rostla, ale sebevědomá sběratelka ji neváhala čas od času probrat. Například v roce 2009 nabídla obří Warholovo plátno 200 One Dollar Bills (200 jednodolarovek, 1962, New York) do veřejné aukce za odhadovaných 8 až 12 milionů dolarů. Prodalo se za 39 milionů, téměř čtyřiačtyřicet milionů včetně provize. „Opatrovnice“ Karpidas jej měla v dočasné správě po dvě desítky let, od roku 1986, kdy za něj vydala kladívkových 350 tisíc dolarů.

Alternativní popis Pohled do interiérů letní vily Pauline Karpidas na řeckém ostrově Hydra. Aukce uměleckých děl z interiérů středomořského sídla proběhla v říjnu 2023 u Sotheby’s v Paříži. Zdroj: Sotheby’s

Rozptýlení sbírek: rok 2023 řecká Hydra, 2025 Londýn

První větší rozptýlení sbírky proběhlo v říjnu 2023 v souvislosti s prodejem středomořské vily na Hydře. Soubor tří set kusů uměleckých děl, interiérových doplňků a designového vybavení vynesl 35,6 milionu eur a překvapil i samotné pořadatele, pařížské Sotheby's. O necelé dva roky později, od 17. do 19. září 2025, se konal obdobný, tentokrát londýnský podnik. Paní Karpidas se totiž rozhodla opustit svou britskou adresu, exkluzivní apartmá v Lancaster Gate u Hyde Parku, a natrvalo přesídlit do Spojených států. Dražební výběr čítal 345 položek a věrně rekonstruované instalace majitelčiných pokojů nebo ložnice dávaly i běžným návštěvníkům předaukční výstavy tušit, jak specifická atmosféra vládla v jejích salonech a halách. Jádrem londýnské kolekce byl totiž surrealismus ve všech svých fazetách, epochách, žánrech a disciplínách. Nástěnné obrazy si paní Karpidas věšela ve dvou až třech řadách nad sebou, plastiky a objekty kombinovala s dekorativním mobiliářem, který hýřil tvary, barvami a materiály. Akvizice z doby Iolasova mentorství doplňovala zakázkovým designem tak, aby se podle jejích slov „dům stal domovem“.


Stěžejní večerní aukce, ve středu 17. září, přinesla pětapadesát děl, které stejně jako další téměř tři stovky položek byly kryty prodejní zárukou. O úspěšnosti celého podniku tedy nebylo pochyb a experti už jen sledovali, na jakých číslech se konkrétní licitace zastaví. Výsledkové listině kraloval setrvalý sběratelský favorit a momentální světová dražební dvojka vůbec, René Magritte.

Alternativní popis René Magritte: Létající socha, 1958,
olej na plátně, 96,7 x 129,7 cm,
Sotheby’s London 17. 9. 2025
konečná cena: 10 120 000 GBP

Paní Karpidas se s mistrem surrealismu potkala, obrazně řečeno, přes jeho výhradního zástupce, řecko-amerického galeristu Iolase. Ten stál také za akvizicí nejdražší položky středečního večera, většího plátna Létající socha (La Statue volante), z konce 50. let. Stěnu sběratelčina londýnského salonu zdobilo přesně čtyřicet let a katalogový odhad se pohyboval kolem deseti až jedenácti milionů liber. Kladívko přikleplo o něco nižší cenu, necelých osm a půl milionu, což po započtení provize činilo přes deset milionů liber. V kontextu celosvětových prodejů šlo o průměrnou částku, která by enigmatickou hříčku s antickým torzem opatřeným křídly z dřevěných obrazových desek zařadila na konec třetí desítky autorova historického žebříčku.

Alternativní popis René Magritte: Tête (Hlava), kolem 1960,
barvená sádra, 1/2, v. 32 cm,
Sotheby’s London 17. 9. 2025
konečná cena: 914 000 GBP

Naopak prvenství ve své kategorii si zařídila drobná Hlava (Tête), když dosáhla na více než 900 tisíc liber a stala se aktuálně Magrittovým nejcennějším sádrovým objektem vůbec. Pauline Karpidas, která u svých artefaktů vyhledávala co nejautentičtější provenienci, získala barvený odlitek přímo z autorovy rodinné pozůstalosti. Zaujalo i devět dalších umělcových položek.

Alternativní popis Claude Lalanne: Vegetabilní zrcadlový rám a osvětlení, 1995.
patinovaný bronz, měd, tabulové zrcadlo, 1/1, 297 x 149 x 15 cm,
Sotheby’s London 17. 9. 2025
konečná cena: 3 578 000 GBP

Dalece za předaukčními odhady zakončily interiérové realizace francouzských designérů, manželů Lalannových, aktuálních sběratelských superstars, jejichž postavení na trhu s uměním jsme věnovali samostatný článek. U partnerského tandemu paní Karpidas objednávala větší i menší zakázky pravidelně od 90. let a své místo našly jak v jejím středomořském, tak v londýnském sídle. Na osminásobek původních predikcí se vypracovalo velké nástěnné zrcadlo s osvětlením od Claude Lalanne (přes 3,5 milionu liber), na devítinásobek párový konzolový stolek od Françoise-Xaviera Lalanna (téměř 2 miliony liber za kus). Celkem devět děl od Lalannovců (Les Lalannes), jak se tvůrčí dvojici zkráceně přezdívá, utržilo necelých 14 milionů liber, čímž se potvrdilo jejich postavení nejžádanějších francouzských umělců současnosti.

Alternativní popis Andy Warhol: Výkřik (Podle Muncha), 1984 (instalace v bytě na Lancaster Gate),
akryl a sítotisk na plátně, 132,4 x 97 cm,
Sotheby’s London 17. 9. 2025
konečná cena: 6 628 000 GBP

Hluboko do peněženky musel sáhnout kupující obou nabízených Warholů. Jen za autorovu letošní dražební jedničku Výkřik podle Muncha (The Scream - After Munch) vydal přes 6,6 milionu liber, další téměř tři miliony za Madonu (Madonna). Velká plátna pocházela ze série Art from Art, inspirované jedním z Warholových nejoblíbenějších modernistů Edvardem Munchem. Celkem patnáct realizací, od tří malířových vzorů po pěti kusech, pojednal technikou akrylu a sítotisku na přelomu roku 1983 a 1984 a jeho osobní přítelkyně a podporovatelka, paní Karpidas, je do své kolekce získala o třináct, respektive čtrnáct let později za částku kolem 100 tisíc dolarů (Výkřik). V interiérech její londýnské rezidence byly opravdu nepřehlédnutelné. První část třídenního seriálu, zaměřeného na surrealismus, si také díky dalším významným prodejům děl od Yvese Tanguyho, Francise Picabii, Pabla Picassa nebo Alberta Giacomettiho připsala souhrnný obrat přes 73 milionů liber.

Alternativní popis Louise Bourgeois: Echo I, 2007,
patinovaný bronz a ocel, 1/6, 193 x 43,1 x 35,5 cm,
Sotheby’s London 18. 9. 2025
konečná cena: 742 000 GBP

Cenově dostupnější kusy ze sběratelčina majetku přišly na řadu o den později v rámci denní aukce, která čítala bezmála 200 položek. Drobnější vybavení a bytové doplňky za vyšší stovky liber, zakázkové šperky od návrhářky Claude Lalanne za tisíce a práce na papíře, objekty, luxusní mobiliář nebo Picassova keramika za nižší statisíce liber. Z volné tvorby zaujala například bronzová stéla Echo I od francouzsko-americké výtvarnice Louise Bourgeois. Datum původní akvizice příkladně ilustruje, jak se Pauline Karpidas dobře orientovala také na současné umělecké scéně. Dvoumetrovou plastiku od ikony poválečného sochařství koupila v roce 2008, jen rok po vzniku díla od tehdy pětadevadesátileté mistryně. Před dvěma týdny se číslovaná plastika vydražila za necelých 750 tisíc liber, čtvrtou nejvyšší částku letošní dosavadní sezóny pro Bourgeois.

Alternativní popis André Breton, Valentine Hugo, Greta Knutson a Tristan Tzara: Cadavre exquis, 20.-30. léta,
pastel na černém papíře, 23, 9 x 31, 8 cm,
Sotheby’s London 18. 9. 2025
konečná cena: 215 900 GBP

Na opačný konec časové osy sběratelčina zájmu, k počátkům evropského surrealismu, se orientoval mimo jiné nabízený pastel Znamenitá mrtvola (Cadavre exquis), autentický příspěvek k dějinám uměleckého hnutí. Drobná kompozice, založená na známé hře, při níž se papír překládá tak, aby kreslíř neviděl na části předchozích obrázků svých kolegů, totiž zosobňovala hlavní hodnoty nově proklamovaného názoru na tvorbu: automatismus, fantazie, improvizace, kolektivismus. Co autor nebo autorka, to pojem v historii surrealismu. Pod Znamenitou mrtvolou, pojmenovanou po údajně první bláznivé větě, kterou účastníci této původně slovní hry sestavili v roce 1925 (Le cadavre exquis boira le vin nouveau), jsou totiž podepsáni André Breton, Valentine Hugo, Greta Knutson a Tristan Tzara, tehdejší tvůrčí i životní páry. Ryzí památku na zrod meziválečného směru získala jeho obdivovatelka v 80. letech přes londýnskou galerii a pořadatelé ze Sotheby’s ji odhadli mezi 15 až 20 tisíci librami. Konečná částka se posunula mnohem výše, na téměř desetinásobek. Druhé pokračování rozprodeje kolekce Pauline Karpidas připočetlo dalších více než 26 milionů liber.

Alternativní popis Milena Muzquiz: A Person’s Head and Neck 6, 2017 (instalace v bytě na Lancaster Gate),
glazovaná keramika, 1/1, 47 x 40 x 40 cm,
Sotheby’s London 8. - 19. 9. 2025 (online)
konečná cena: 27 940 GBP

Kompletní představu o sběratelčině podobě londýnského sídla uzavřela online přehlídka sedmadevadesáti ukázek starého i současného drobného umění nebo uměleckého řemesla. Původní propočty oscilovaly kolem jednotek, maximálně desítky tisíc liber, nákupní realita však překvapila. Položka stála průměrně přes čtrnáct tisíc liber. Souhrnný obrat se dostal bohatě nad 1,3 milionu liber. Cenovými skokany byli například mexicko-americká současná sochařka Milena Muzquiz se svými surreálnými fantaziemi v keramice (A Person’s Head and Neck 6, odhad 3 až 5 tisíc liber, konečná cena bezmála 28 tisíc liber) nebo památeční porcelánový Popelník (Ashtray for Air-India) Salvadora Dalího.

Alternativní popis Salvador Dalí (návrh): Popelník pro Air India, kolem 1967,
neglazovaný a glazovaný porcelán, 570/?, 8,5 x 15,5 x 12,5 cm, 
Sotheby’s London 8. - 19. 9. 2025 (online)
konečná cena: 69 850 GBP

Drobný dárkový předmět se vázal k zakázkové spolupráci mezi proslulým surrealistou a leteckou společností Air India v druhé polovině 60. let. Pro tehdy státní podnik navrhl Dalí hravou metamorfózu okřídlené labutě, která se po otočení promění na sloní hlavu se vztyčeným chobotem. Obrubu na odkládání cigarety tvořil had, další z typických indických zvířecích motivů. Edice popelníků pro pasažéry mezinárodní první třídy čítala přibližně šest až osm stovek kusů a ve své době byla neprodejná. V půlce září vyšla na téměř 70 tisíc, z odhadovaných 600 až 800 liber.

Ani v jedné části dražebního seriálu se neobjevilo žádné jméno, spojené s relativně silnou větví českého, respektive československého surrealismu.

Alternativní popis
Titulní strana aukčního katalogu k hlavní části rozprodeje sbírky Pauline Karpidas. Zdroj: Sotheby’s

Pořadatelé z aukční síně Sotheby’s vyhodnotili událost jako nejúspěšnějšího sólo aukci na evropském kontinentu ve své téměř třísetleté podnikové historii. Finálních 100,9 milionu liber za 345 položek ze sbírky Pauline Karpidas (orientačně přes 3 miliardy korun, kolem 136 milionů dolarů) se jistě promítne také do celoroční bilance světového trhu umění, kterému jinak dominují obchody v Americe nebo Číně, respektive Hongkongu.

Alternativní popis Gustav Klimt: Podobizna Elizabeth Lederer, kolem 1913,
sbírka Leonarda A. Laudera
Sotheby’s New York 18. 11. 2025
neveřejná odhadní cena: 150 000 000 USD

Podle expertů rozprostřel jeden ze dvou hegemonů dražebního byznysu své síly rozumně, když evropský podnik předsunul již na září, relativně brzký termín před hlavním listopadovým aukčním boomem. V něm má totiž ještě mnohem vyšší prodejní ambice. V tradičním newyorském maratonu by měl být k mání výběr ze sbírky kosmetického magnáta, v červnu zesnulého Leonarda A. Laudera (bratra Ronalda Laudera), s predikcemi kolem 400 milionů dolarů a highlighty v podobě 150 milionové Podobizny Elisabeth Lederer a dvou krajin od Gustava Klimta.

V nabitém kalendáři si organizátoři vyčlenili místo ještě pro další velkou akci, odhadem 120 milionovou přehlídku impresionismu a rané moderny ze sbírky podnikatele a hotelového magnáta Jay Pritzkera a jeho manželky Cindy Pritzker. Půjde o pozůstalostní aukci s avizovaným van Goghovým zátiším Pařížské romány (Romans parisiens (Les Livres jaunes) za desítky milionů dolarů.


Související články

Novou nejdražší umělkyní světa je Frida Kahlo

Novou nejdražší umělkyní světa je Frida Kahlo

Sotheby’s New York 20. 11. 2025

Poprvé v historii se cena za dílo ženy-umělkyně na aukci vyšplhala nad 50 milionů dolarů. Nový rekord patří metrovému plátnu mexické umělkyně Fridy Kahlo s názvem El sueño (La cama) – Sen (Lože). Konečných bezmála 55 milionů dolarů přepsalo dražební...

21. listopadu 2025
Nevídaný Klimt za pět miliard

Nevídaný Klimt za pět miliard

Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025, Sotheby’s 18. 11. 2025

Aukční výsledky předchozích dvou dnů zahýbaly světovými statistikami. Obraz Podobizna Elizabeth Lederer od Gustava Klimta se s cenou 236,3 milionů dolarů stal druhou nejdražší položkou na veřejném trhu s uměním v historii. Neztratili se ani téměř sed...

19. listopadu 2025
Kupka a Gutfreund ze sbírky Arnolda Saltzmana

Kupka a Gutfreund ze sbírky Arnolda Saltzmana

Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025

Centrum světového aukčního byznysu stále oblévá nákupní horečka. Dnes a zítra představuje newyorská pobočka společnosti Christie’s svůj výběr z umění 20. století. Sází na ucelené kolekce s exkluzivní proveniencí. Publikum se utká o velká malířská a s...

17. listopadu 2025
Zobrazit všechny

Další články


<