Aukční rekord pro Rubense v Polsku

DESA Unicum Varšava 17. 3. 2022

V prestižním varšavském aukčním domě DESA Unicum se ve čtvrtek 17. března nabízel Rubensův Portrét dámy. Uspěl za necelých 76 milionů korun (14,4 milionu złotých) a zapsal si tak titul absolutně nejdražšího díla, které prošlo polským uměleckým trhem.

 

Peter Paul Rubens: Portrét dámy, 1620-25, olej na plátně, 98 x 73,8 cm,  cena: 75 888 000 korun (14 400 000 PLN) DESA Unicum Varšava 17. 3. 2022
Peter Paul Rubens: Portrét dámy, 1620-25,
olej na plátně, 98 x 73,8 cm, 
cena: 75 888 000 korun (14 400 000 PLN)
DESA Unicum Varšava 17. 3. 2022
 
V rámci velké přehlídky starých mistrů, 19. století a moderny se s Rubensovým obrazem počítalo jako s jasnou komerční jedničkou. Expertní odhad se pohyboval mezi 18 až 24 miliony złotých (přibližně 93 až 123 milionů korun). Vycházel nejen z vynikající malířské kvality plátna, ale také ze zajímavé provenienční historie.
 

Téměř metrový Portrét dámy pochází z autorova vrcholného období mezi léty 1620-1625, kdy v Antwerpách vedl prosperující, výkonný a velmi dobře kooperující malířský podnik. Jak bylo v tehdejší praxi běžné, na definitivních obrazech se podílela jak dílenská, tak mistrovská práce, a to v různých poměrech. Hlavně aby byl objednavatel spokojen a za výsledek zaplatil. O identitě zpodobněné ženy se dodnes spekuluje. Prameny ji zpětně, nepříliš přesvědčivě, ztotožňovaly s Rubensovou první manželkou Isabellou Brantovou, nebo s dámou z tehdy v Antwerpách vládnoucích španělských kruhů či s některou z členek známé portugalské šperkařské rodiny Duarte v Rubensově sousedství.

Existují dvě rozměrově téměř shodné varianty Portrétu. Jedna, na dřevěné desce, neopustila téměř tři sta let nizozemský Haag. Přes šlechtické majitele se dostala do královského, potažmo státního majetku a je vystavena ve stálé expozici muzea Mauritshuis. Ta druhá, na plátně, urazila mezi místem vzniku a březnovým prodejem v Polsku podstatně delší kus cesty. Z Rubensova ateliéru byla kolem roku 1626 prodána jako součást většího akvizičního balíčku obrazů a starožitností vévodovi z Buckinghamu a ocitla se tak na více než dvě stě let na anglické půdě. Dle různých prodejů a dědických převodů například v Londýně či na zámku Stowe House.

 

Peter Paul Rubens: Portrét dámy, 1620-30, olej na dřevě, 97 x 67,8 cm, © Mauritshuis Haag, Nizozemsko
Peter Paul Rubens: Portrét dámy, 1620-30,
olej na dřevě, 97 x 67,8 cm,
© Mauritshuis Haag, Nizozemsko

 

V roce 1910 se obraz objevil v soukromé sbírce v Paříži, těsně před druhou světovou válkou nakrátko v Dánsku (sbírka rodiny von Moltke) a v roce 1950 jej zakoupil egyptský princ Mohammed Ali Ibrahim, toho času v pařížském exilu v důsledku událostí kolem republikánské revoluce v Egyptě. Jak dokládá fotografie z časopisu Elle z 25. října 1957, Rubensovu obrazu bylo v obývacím pokoji královské rodiny vyčleněno prestižní místo nad krbem. Po smrti prince Mohammeda přešel Portrét dámy na jeho manželku osmanskou princeznu Hanzade (sedící), po její smrti v roce 1998 na jejich syna prince Ahmeda Rifaata (stojící u krbu).

Jelikož princ Ahmed Rifaat zemřel v Káhiře 2. listopadu 2011 svobodný a bezdětný, Rubensovo plátno se uvolnilo z rodinného dědictví a deset let setrvávalo v londýnské soukromé sbírce. V pobrexitové éře byl tedy prodávající veden jako vlastník mimo země EU a pořadatelská aukční síň zdůrazňovala, že dílo je opatřeno všemi náležitými dokumenty pro vývoz z Velké Británie. Veřejnosti bylo naposledy představeno na rubensovské výstavě v Bruselu (Le siecle de Rubens, Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique) v roce 1965.

 

Egyptská královská rodina ve svém bytě v Paříži. Zleva: stojící princezna Fazilé, princ Ahmed Rifaat; sedící princ Mohammed Ibrahim, princezna Hanzade, Časopis Elle, 25. října 1957 © DESA Unicum PL

Egyptská královská rodina ve svém bytě v Paříži.
Zleva: stojící princezna Fazilé, princ Ahmed Rifaat; sedící princ Mohammed Ibrahim, princezna Hanzade, Časopis Elle, 25. října 1957
© DESA Unicum PL
 
 

Polský absolutní rekord, v přepočtu asi 3,4 milionu dolarů, je v rámci rubensovských prodejů ve středoevropském prostoru opravdu ojedinělý, nicméně o řád za celosvětovými aukčními maximy. Ať už za Vraždění neviňátek u Sotheby´s v červenci 2002 (76,5 milionu dolarů, psali jsme zde) nebo za obraz Lot a jeho dcery u Christie´s v červenci 2016 (58,1 milionu dolarů). Obě dražby se uskutečnily v londýnských pobočkách.


Související články

Dva mnohamilionoví Medkové ve Švýcarsku

Dva mnohamilionoví Medkové ve Švýcarsku

Koller Auktionen, Curych, 26. 6. 2025

Měsíc po úspěšné aukci tří Medkových obrazů na aukci Dorothea ve Vídni byla ve švýcarské aukční síni Koller nabízena další dvě malířova plátna. Ceny sice tentokrát zůstaly v rámci předaukčního odhadu, i tak šlo o částky kolem 10 milionů korun. Tento...

30. června 2025
České současné umění si razí cestu do arabského světa

České současné umění si razí cestu do arabského světa

Art Dubai 2025 a výstava Jana Gemrota v Dauhá

Tři čeští současní umělci se letos představili publiku v zemích Perského zálivu. Dominik Adamec a Sabina Knetlová zaujali návštěvníky veletrhu Art Dubai, kam jejich díla přivezla Karpuchina Gallery. Jan Gemrot vystavoval v katarském Dauhá, ke se o pr...

20. června 2025
Papír zažívá sběratelský boom

Papír zažívá sběratelský boom

Veletrh Paper Positions Berlin

Zatímco dříve bývaly práce na papíře vnímány spíše jako skici, studie nebo vedlejší výstupy ateliérové tvorby, dnes zažívají nebývalý zájem sběratelů i investorů. V roce 2024 se jen na českých aukcích prodalo děl na papíře za více než čtvrt miliardy...

18. června 2025
Zobrazit všechny

Další články


<