Úspěch Filly, Matala a Wachsmana

A Different Perspective. Sothebyʼs v Londýně 14. 11. 2017

Mnoho českých zájemců na sále v Londýně, několik desítek telefonních limitů a spousta online dražitelů, zkoušejících na dálku získat vyhlédnutou položku. Tak vypadalo včerejší odpoledne v Sothebyʼs na aukci středo- a východo-evropského umění, v níž největší úspěch slavila právě bohemika.

A Different Perspective 14. 11. 2017


A Different Perspective. Sothebyʼs v Londýně 14. 11. 2017

Nejdražší položkou úterní aukce se stala Sedící žena, poválečná velkoformátová malba Emila Filly ze soukromé španělské sbírky. Z vyvolávacích 200 tisíc liber zájemci obraz rychle vyhnali na kladívkových 600 tisíc, což včetně provize a poplatků znamená pro tohoto autora nové osobní maximum blížící se v přepočtu 22 milionům korun.

Pozoruhodné je, že se jedná o obraz z Fillova pozdního období. V této kategorii byla dosud nejdražším olejem Sochařka v ateliéru, která se před šesti lety na aukci sbírky Hascoe prodala s provizí za více než 620 tisíc liber (více zde). Aukční rekord potom dlouhých sedm let patřil obrazu Zátiší lahví cherry z roku 1914, které v listopadu 2010 na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery vystoupalo až na 19,5 milionu korun.
  


Emil Filla: Sedící žena, 1948,
olej na plátně, 146 x 98 cm,

cena: 729 000 GBP, Sothebyʼs Londýn 14. 11. 2017

 

Také druhá, ranější Fillova práce, totiž Zátiší s kytarou z roku 1929, překonala svou odhadní (i když nutno říci, že velmi střízlivou) cenu a nový majitel za ni zaplatí přes 4 miliony korun.

Za úspěch lze poznačit i částku 42 tisíc liber na sále (s provizí přibližně 1,5 milionu korun) za Bruslaře Oldřicha Blažíčka. Sothebyʼs ovšem v prodejích tohoto autora prokázala své schopnosti již v minulosti. První malířovy příčky "okupují" jejich položky Interiér chrámu (v přepočtu více než 66 tisíc liber), vydražený v New Yorku, a Café Nussbaum (téměř 59 tisíc liber) ze zmiňované sbírky manželů Hascoeových.
 

Oldřich Blažíček: Bruslaři

Oldřich Blažíček: Bruslaři,
olej na plátně, 75 x 86 cm,
cena: 52 500 GBP, Sothebyʼs Londýn 14. 11. 2017

 

Určitým zklamáním potom je výsledek signální Modré Madony od Františka Foltýna, která byla jakožto highlight vybrána na obálku katalogu a která po celou dobu aukce visela na čelní stěně sálu přímo za licitátorem. Její startovací cena 150 tisíc liber přilákala méně zájemců, než se očekávalo. S konečnou cenou 9,2 milionu korun tato malba z 20. let zůstala hluboko za již dřívě draženými Foltýnovými kubistickými díly (více zde).

Podobně dopadl Les Antonína Slavíčka s atraktivní prvorepublikovou proveniencí, u něhož se nedosáhlo ani na odhadní limit, přičemž vítězný dražitel si jej pořídil přibližně za 4 miliony korun, což z perspektivy Slavíčkových prodejů z uplynulého období znamená poměrně výhodnou koupi.
 

Bohumír Matal: Žena v červeném, 1956,

Bohumír Matal: Žena v červeném, 1956,
olej na plátně, 81 x 81 cm,
cena: 68 750 GBP, Sotheby
ʼs Londýn 14. 11. 2017

 

Obrazem, o který musel nový majitel skutečně zabojovat, se potom stala Žena v červeném, až expresivní scéna čtvercového formátu od Bohumíra Matala. Vyvolávacích 7 tisíc liber bylo spíše motivační, konečná cena se ostatně po delším licitování dostala nad hranici 50 tisíc liber (bez provize), což činí s poplatky bezmála 2 miliony korun.
 

Alois Wachsman: Stojící žena

Alois Wachsman: Stojící žena,
olej na plátně, 54 x 46 cm,

cena: 93 750 GBP, Sothebyʼs Londýn 14. 11. 2017

 

Podobná situace nastala i v případě jiného figurálního obrazu, Stojící ženy od Aloise Wachsmana. Sběratelé na sále nedali na odhad 12–18 tisíc liber a ten poslední nakonec nabídl nejvyšší příhoz 75 tisíc liber (s provizí 2,6 milionu korun). Touto sumou se práce zařadila vedle Koupání, které se před dvěma lety nabízelo v European Arts, k nejdražším autorovým obrazům.

 


Související články

Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024

S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpod...

25. dubna 2024
Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články

Wachsman Alois

Poesie 1932

Poesie 1932

19. listopadu 2015


<