Třicet let soudy hledaly majitele zapomenutého Picassa či van Gogha
2. června 2023
Text Kosař Pavla | Foto Christie's, Sotheby`s | Datum 19.05.2014
Vrchol jarní aukční sezóny v podobě newyorských eveningů máme již za sebou. Velká očekávání se na rozdíl od aukcí impresionistů naplnila a současně se potvrdilo, že nejvíce finančních prostředků každoročně proteče právě v kategorii poválečné moderny a současného umění a že prim v této kategorii hraje New York. Pojďme si tedy zrekapitulovat výsledky.
Christie´s nastavili laťku tak vysoko, že by ji následující večer v Sotheby´s mohli překonat jen stěží. Velkolepá výsledná částka 744 944 000 dolarů je historicky nejlepší výsledek, s jakým kdy aukce s uměním skončila. Očekávání byla sice veliká, ale takový výsledek se neočekával. Značná část těch nejvýznamnějších položek totiž neměla veřejné předaukční odhady. Na 94% úspěšnosti měly podíl i sjednané garance u více než poloviny nabízených děl. Padlo hned deset autorských rekordů a jen pět děl se dalo pořídit pod milion dolarů.
Nejdražším dílem večera bylo plátno Barnetta Newmana Fire I., které bylo vydraženo za 84 milionů dolarů a stalo se tak nejdražším autorovým dílem. Exponovaný triptych Francise Bacona Three Studies for Portrait of John Edwards, jenž byl nabízen s neveřejným předaukčním odhadem, našel nového majitele za necelých 81 milionů dolarů. Když byl dražen před třinácti lety naposled - majitel za něj zaplatil „jen“ 4,5 milionu dolarů.
Titulní práce aukčního katalogu, Warholův Race Riot z roku 1964, byl přiklepnut za 63 milionů dolarů (neveřejný aukční odhad se pohyboval kolem 45 milionů dolarů). Výrazně nad očekávání (12 - 18 mil. dolarů) byl prodán i další Warholův kus – White Marilyn. Zájemci jej vynesli až na 41 milionů dolarů. Za zmínku stojí i abstraktní plátno Marka Rothka Untitled z roku 1952, které přineslo více než 66 milionů dolarů.
Ve srovnání s výjimečným úspěchem v Christie´s se večer v Sotheby´s s výsledkem 364,4 milionu dolarů se mohl jevit jako ospalý. Úspěšnost byla krásných 85%, jen nárůsty nebyly tak impozantní. Padlo devět autorských rekordů, mezi nimiž vyčnívaly ty za Dana Flavina a Jamese Rosenquista. Stejně jako u Christie´s polovina položek byla podpořena tzv. garancemi. Prodána byla kompletní nabídka 19 děl ze sbírky Adama Sendera, která dohromady přinesla přes 30 milionů dolarů, přičemž hned šest děl z této sbírky dosáhlo rekordních částek. Za zmínku stojí i velkoformátové Undiscovered Genius of the Mississippi Jean-Michel Basquiata, které získal jediný dražitel za 23,7 milionu dolarů. O tom, jak se vyvíjel trh se současným uměním za posledních dvacet let, vypovídá skutečnost, že když bylo toto dílo naposledy draženo v roce 1994, nový majitel k jeho koupi potřeboval jen 265 tisíc dolarů.
Tak jako newyorské eveningy nabízí největší hvězdy na straně umělců, stejně známí jsou i jejich dražitelé. Warholův sběratel a patriot Jose Mugrabi získal jako další akvizici Big Electric Chair, a to za 20,4 milionu dolarů. Dalším úspěšným dražitelem byl Steve Wynn, který koupil Koonsova Popeye (sochu Pepka námořníka) za 28,2 milionu dolarů.
V čem byl ale hlavní rozdíl oproti předchozímu večeru v Christie´s? Na impozantních výsledcích Christie´s se tentokrát velmi zásadně podíleli dražitelé z Asie. Naproti tomu, jak uvedl Wall Street Journal, Sotheby´s určitě nepomohla skutečnost, že jejich aukce kolidovala s VIP otevřením Art Baselu v Hongkongu.
Nejnovější údaje indexu Mei Moses (který zpracovává opakované aukční prodeje) uvádí, že 40 děl prodaných v tomto bloku večerních aukcí současného umění, jež byla již dříve nabízena na aukcích, zaznamenalo roční výnos 18%. Jakkoliv je to krásný výsledek, v minulém článku (zde) jsme již psali o tom, že se nejedná o reprezentativní vzorek. Takový roční výnos dosahuje jen velmi úzký okruh výjimečných děl několika autorů.
Příběh sbírky Ambroise Vollarda a Ericha Šlomoviće II
V rámci veřejného obchodu s uměním je jedním z velmi důležitých faktorů původ uměleckého díla a jeho provenienční historie. Na trhu se stále objevují obrazy, kresby či tisky s "bílými místy" ve svém curriculu. V polovině května dražená čtyři díla ze...
2. června 2023Příběh sbírky Ambroise Vollarda a Ericha Šlomoviće I
Na květnové aukci evropského a amerického umění u newyorských Sotheby´s se objevila čtyři na první pohled nenápadná díla od francouzských malířů Gauguina, Renoira a Cézanna. Spojovala je provenienční historie, sahající až k proslulé sbírce francouzs...
31. května 2023Sotheby´s New York 16. – 19. 5. 2023
Na newyorském trhu s uměním jsou květnové termíny již tradičně rezervovány pro velké přehlídky moderní a současné výtvarné tvorby. U aukční síně Sotheby´s špičkový výběr zaměřili především na prestižní provenienci děl a jejich důležité postavení v dě...
24. května 202331. května 2023
24. května 2023
20. července 2020
14. listopadu 2017
5. ledna 2014
10. května 2022
14. listopadu 2017
5. ledna 2014