De Vries pro Rijksmuseum

Rekordní cena za dílo rudolfínského sochaře

Bronzová socha Bakchant nesoucí glób od Adriaena de Vriese, která se v prosinci v New Yorku na aukci Christieʼs prodala za rekordních 27,9 milionu dolarů, poputuje do sbírek amsterodamského Rijksmusea.

 

Adriaen de Vries: Bakchant držící glób / 1626
Adriaen de Vries:
Bakchant držící glób / 1626 bronz / výška 109 cm
cena: 27 885 000 USD /
Christieʼs 11. 12. 2014

 

"De Vries je holandským Michelangelem a jeho práce jsou velice vzácné. Je proto naprosto báječné, že se nám díky velkorysé podpoře mnoha soukromých i institucionálních sponzorů tuto skvělou sochu podařilo získat pro Nizozemí," komentoval nákup ředitel muzea Wim Pijbes. Rijksmuseum dosud vlastnilo jen jeden de Vriesův reliéf.

 

Objev metr vysoké sochy se před pár lety stal uměleckohistorickou senzací. Pracovníci aukční síně ji identifikovali při expertních dnech v Rakousku v roce 2010. Víc jak tři staletí – jak dokládá grafika z roku 1700, na které je již zachycena – zdobila kašnu na nádvoří zámku St. Martin v Horním Rakousku. Že se jedná o dílo de Vriese potvrzuje nejen mistrovské zpracování figury s množstvím jemných detailů, ale i signatura s vročením 1626.

 

Původně měla být socha dražena již o tři roky dříve v Londýně, na poslední chvíli však byla z aukce stažena kvůli problémům s vývozním povolením. Nyní dosažená cena, která je novým rekordem v kategorii starého evropského sochařství, odpovídá předaukčnímu odhadu, ještě v roce 2011 však aukční síň počítala jen s poloviční cenou.

 

Adriaen de Vries zemřel v prosinci 1626 v Praze a je pochován v malostranském kostele Sv. Tomáše. Vročení sochy svádí k interpretaci, že jde o jeho poslední dílo. Jak se socha do Rakouska dostala, není známo. Aukční síň v této souvislosti upozorňuje na příbuzenské vazby prodávajících na český šlechtický rod Colonna-Fels. De Vriesova pozůstalost, jejíž součástí bylo i vícero blíže neidentifikovaných bronzů, byla krátce po umělcově smrti rozprodána ve prospěch dědiců žijících v Nizozemí.

 

Zámek St. Martin
Pohled na zámek
St. Martin / 1700

 

Nejasná ikonografie – glób místo tradičního Herkula nese postava, kterou syrinx a vinné hrozny u jejích nohou identifikují spíše jako příslušníka Bakchovy družiny – a skutečnost, že glób je odlit z jiné slitiny než figura, naznačují, že socha byla dodatečně upravována, ať již samotným umělcem nebo krátce po jeho smrti. Eliška Fučíková navrhuje, že může jít o přepracovanou variantu sochy Faun nesoucí Bakcha, kterou si v roce 1611 u de Vriese objednal císař Rudolf II. a která však zůstala jen v sádře.

 


Související články

České krajinářky ve Vídni

České krajinářky ve Vídni

Dorotheum Vídeň, 28. 4. a 29. 4. 2025

Zájemci o českou krajinomalbu si přijdou na své na tradiční jarní aukci Dorothea 28. dubna, kdy se mimo jiné představí šestice autorek a autorů s vazbami na tuzemskou výtvarnou tradici. Odhadní ceny za díla Piepenhagenových, Chwaly nebo Braunerové se...

11. dubna 2025
Trumpova celní válka si došlápla i na trh s uměním

Trumpova celní válka si došlápla i na trh s uměním

Dopady amerických cel na umělecký byznys

Aktuální výnosy amerického prezidenta Donalda Trumpa ohledně mezinárodního obchodu se měsíc od měsíce mění a globální trh je stále nervóznější. První kolo dovozních přirážek se týkalo Kanady, Mexika a Číny a blíže nespecifikovaná umělecká díla (artwo...

21. března 2025
Stoleté výročí abstrakcionistky Joan Mitchell

Stoleté výročí abstrakcionistky Joan Mitchell

Nejžádanější americká umělkyně mění světový aukční trh

Svou čtyřicetiletou intenzivní tvůrčí kariéru rozdělila dnes asi nejslavnější poválečná malířka Joan Mitchell mezi rodné Spojené státy a srdci blízkou Francii. Již v 60. letech si podmanila tehdejší galerijní svět na obou březích Atlantiku. Její obra...

14. března 2025
Zobrazit všechny

Další články


<