Krátké zjevení Šímovy Evropy v Americe
12. května 2025
Text Dvořáková Valérie | Foto Sotheby’s, Prague Post | Datum 07.11.2014
Manželé Mary a Roy Cullenovi nejsou možná v českém prostředí příliš známí, díky nim je ale známé naše umění v zámoří. Nedávno zesnulý správce ropného impéria Quintana Petroleum Company, Roy Cullen, a jeho žena Mary totiž během posledního čtvrtstoletí vybudovali jednu z nejvýznamnějších sbírek českého moderního umění. Tvoří ji především malby, ale i fotografie, koláže, knihy a umělecké sklo z období od počátku 20. století až po 40. léta, zastoupená díly Skupiny 42.
Na počátku myšlenky sbírky stála jedna z prvních výstav českého modernismu ve Spojených státech, kterou v říjnu 1989 uspořádalo Muzeum výtvarných umění v Houstonu. Prvním českým dílem, které Cullenovy okouzlilo natolik, že si ho pořídili, se stal pastel Étude pour accent noir Františka Kupky, který zakoupili v Praze při své návštěvě v roce 1992. Krátce poté se ale vzhledem k možnostem trhu přeorientovali spíše na díla meziválečné avantgardy.
V raných 90. letech, kdy manželé při svých návštěvách Čech zcela propadli místnímu umění, sláva tuzemských umělců ještě nepřekračovala hranice, natož oceán. „Tehdy nemělo české moderní umění v zahraničí žádnou finanční hodnotu. Neexistoval pro něj žádný trh, nikdo se o něj nezajímal. Ale já mu věřila,“ vzpomíná na první roky budování sbírky Mary Cullenová v rozhovoru poskytnutém v květnu 2013 pro Prague Post.
O kvalitách české meziválečné avantgardy přesvědčila i svého muže a sbírka postupně začala zaplňovat zdi jejich texaského domu a rozrůstat se o jména jako Jindřich Štyrský, Toyen, Emil Filla, Josef Čapek nebo Jan Zrzavý. Kromě počtu děl během let pochopitelně významně rostla i hodnota celé kolekce. Položky, které se tehdy ještě počítaly v řádech statisíců, se dnes vesměs pohybují v milionech korun.
Manželé se ale neomezovali na pouhou investici. K českému umění je pojil především hluboký zájem a upřímné zalíbení. Snad i proto v posledních pětadvaceti letech ze zámoří sledovali dění v čerstvě demokratické zemi, Prahu pravidelně navštěvovali a na výstavách se seznamovali s teoretiky umění, umělci, ale i s jejich pamětníky a přáteli. Díky nim se Mary Cullenové například naskytla příležitost vidět sofa, na kterém spávala Toyen u svých pařížských přátel Radovana Ivšiće a Annie Le Brunové, s nimiž se Mary v roce 2004 setkala.
Pro jméno českého umění v zahraničí byly zásadní i návštěvy Cullenových nejen v pražských galeriích, na které s sebou Mary vozila americké kurátory a znalce umění. Osobně je tak seznamovala se směry a autory, o kterých do té doby mnozí z nich vůbec neslyšeli. Výsledkem je rostoucí počet českých uměleckých děl v amerických sbírkách, ale třeba i výstava českého avantgardního umění a moderního skla nazvaná New Formations, která proběhla na přelomu let 2011 a 2012 v již jmenovaném houstonském muzeu umění.
Freeman's | Hindman, USA 30. 4. 2025
V menší aukční síni ve Filadelfii se v půlce dubna objevila neznámá varianta ikonického obrazu Evropa od malíře Josefa Šímy. Plátno ze soukromé zámořské sbírky bylo až na signaturu a rozměry téměř totožné se známým dílem ze sbírky Moravské galerii v...
12. května 2025Sotheby’s New York 13. 5. 2025
V upoutávce na prestižní aukci, konanou příští týden ve Spojených státech, nelze přehlédnout dvě středně velké abstrakce Františka Kupky. Pořadatelé sázejí na renomovanou provenienci ze sbírky filmového producenta Josepha H. Hazena a momentální nálad...
9. května 2025Praktické vzorníky Muchova dekorativního stylu, alba Document décoratifs a Figures décoratives, se na trhu čas od času objevují, ale málokdy za tak příznivých finančních podmínek, jako u pařížské aukční síně Millon koncem dubna. O šest listů ochuzené...
7. května 202512. května 2025
9. května 2025
7. května 2025
8. července 2024
5. února 2024
10. srpna 2022
25. března 2022
28. července 2021