Američtí Kupkové míří k milionům dolarů
9. května 2025
Text Koucká Tereza | Foto Christie’s | Datum 24.07.2017
Aukční síně v současné době hledají nejrůznější způsoby, jak přitáhnout sběratele ke starému umění a jeho nákupu. Velká pozornost je dnes totiž věnována především sběratelsky lukrativní a velmi oblíbené kategorii poválečného a současného umění. Zájem o ni se neustále zvyšuje, proto rekordy za taková díla dnes šplhají do závratných výšin, zatímco staré umění se, zejména na euroamerickém trhu, dostává stále více do pozadí.
Dražba obrazu Francesca Guardiho, Christie’s Londýn 6. 7. 2017
Aukční síň Christie’s natočila dlouho před aukcemi starých mistrů, které proběhly na počátku července v Londýně v rámci tzv. klasického týdne, sugestivní video, které zprostředkovává převoz obrazu Francesca Guardiho s pohledem na Rialto a jeho okolí ze severní strany (více o jeho prodeji a historii zde) na lodi k benátskému paláci a jeho instalaci k vystavení.
Christie’s načasovala vystavení obrazu, který se po 200 letech vrátil zpět do mateřských Benátek, aby se kryl s termínem zahájení benátského Biennale, tedy s dobou, kdy město hostí mnoho zámožných sběratelů a zájemců o současné umění. Hledala tedy již tři čtvrtě roku před samotným prodejem obrazu potencionální zájemce o jeho koupi. A není v tomto ohledu výjimkou.
Záběr z videa propagujícího prodej Guardiho obrazu, Christie’s
Aukční síně však shánějí nejen kupce, ale i majitele obrazů, které se snaží přesvědčit k prodeji vlastněných děl. Majitele Guardiho obrazu zřejmě přiměla k prodeji díla právě podoba kampaně a dolní hranice odhadní ceny obrazu, která činila 25 milionu liber bez provize. Plátno pochází z privátní sbírky dědiců britského politika Paula Channona, který původně vlastnil oba Guardiho protějškové obrazy s pohledem na Rialto z jižní i severní strany (obraz s pohledem z jižní strany byl prodán již v roce 2011 u Sotheby’s za 26,7 milionu liber).
Christie’s si před aukcí od prodeje obrazu ale zřejmě slibovala více. S ohledem na to, za kolik se před šesti lety prodal právě jeho pendant (dolní hranice odhadní ceny byla tehdy 15 milionů liber bez provize), očekávala podle vyjádření Henryho Pettifera, vedoucího oddělení starých mistrů Christie's pro Evropu, Střední východ, Rusko a Indii „obrovský zájem ze strany globálních sběratelů mistrovských děl“. O obraz se nakonec utkaly dva telefonní limity a jeho cenu posunuly nepříliš vysoko nad dolní hranici odhadní ceny (26,2 milionu liber).
zdroj: The New York Times, Christie’s, Sotheby’s
Sotheby’s New York 13. 5. 2025
V upoutávce na prestižní aukci, konanou příští týden ve Spojených státech, nelze přehlédnout dvě středně velké abstrakce Františka Kupky. Pořadatelé sázejí na renomovanou provenienci ze sbírky filmového producenta Josepha H. Hazena a momentální nálad...
9. května 2025Praktické vzorníky Muchova dekorativního stylu, alba Document décoratifs a Figures décoratives, se na trhu čas od času objevují, ale málokdy za tak příznivých finančních podmínek, jako u pařížské aukční síně Millon koncem dubna. O šest listů ochuzené...
7. května 2025Jan Křížek je jednou z nejvíce enigmatických postav českého poválečného umění. Do širšího povědomí se jeho dílo dostalo teprve v roce 2013 velkou výstavou ve Valdštejnské jízdárně. Domácími a světovými aukcemi od té doby prošlo všehovšudy šest Křížko...
29. dubna 20259. května 2025
7. května 2025
29. dubna 2025
5. května 2025
25. dubna 2025
23. dubna 2025