Panuškův strašidelný Vodník míří k milionu
7. března 2025
Text Vašátková Vendula | Foto Christie's London | Datum 23.02.2018
Mezi více než šesti desítkami artefaktů mimořádné kvality, zařazených do vždy sledované večerní dražby impresionismu a "klasického" moderního umění, která se uskuteční příští úterý v Londýně, nalezneme vedle prací klíčových postav 20. století jako Kandinsky, Klee, Picasso nebo Braque také dva oleje ze třicátých let od opočenského rodáka Františka Kupky, jehož role v evoluci světové abstrakce je již nepopiratelná.
Obraz, který jakožto položka číslo 17 půjde pod licitátorské kladívko, je Série C III (Élévation), tedy třetí dílo z cyklu dvanácti pláten, ve kterých Kupka postupně studoval působení jednotlivých plánů v závislosti na jejich barevnosti a zároveň zkoumal budování hloubky prostoru pomocí překrývání geometrických ploch. Tuto řadu začal Kupka malovat ještě před druhou světovou válkou, respektive v roce 1935, nicméně ji dokončil až v roce 1946 a ještě v tomtéž roce ji vystavil na své retrospektivě jakožto ukázku své poslední tvorby. Vzhledem k tomu, že jde o plátno v tomto cyklu třetí, v aukčním katalogu je uváděný časový rámec je 1935–38 (přestože je malba datovaná rokem 1938).
František Kupka: Série C III (Élévation), 1935 - 1938,
olej na plátně, 95 x 102 cm.
odhadní cena: 500 000 - 700 000 liber
(+ provize, DPH z provize, autorské poplatky a dovozní clo),
Christie’s London 27. 2. 2018.
Úvodní dílo z tohoto konvolutu se na aukci vyskytlo poměrně nedávno, a to v listopadu 2016, kdy Sérii C I. (Protihodnoty) z roku 1935 Adolf Loos Apartment and Gallery v pražském Mánesu prodala za rekordních 62 milionů korun (dražba startovala na 60 milionech korun a nebyla k ní připočítávaná žádná provize). Malba se tak stala historicky nejdražším dílem vydraženým na českých aukcích a v celosvětovém žebříčku Kupkových děl figurovala na třetím místě.
František Kupka: Série C I. (Protihodnoty), 1935,
olej na dřevě, 55 × 60 cm,
cena: 62 000 000 Kč,
Adolf Loos Apartment and Gallery 26. 11. 2016
Toto plátno s obrazem, který se příští týden bude dražit v Christie’s, pojí také jeho následující konsekvence. Obě byla zakoupena přímo z ateliéru Františka Kupky pařížským obchodníkem s uměním Louisem Carré, prošly galerií Clauda Bernarda v New Yorku a posléze také kolínskou Galerií Gmurzynska. Z té byla nabízená kompozice současným majitelem získána v roce 1991 a přestože je uváděno, že položka pochází z kvalitní evropské kolekce, nese status díla, které je dovezené ze země mimo Evropskou unii. Odhadní cena za toto metrové plátno s dlouhou výstavní a publikační historií vzhledem ke Kupkovým výsledkům v posledních pěti letech a faktu, že se připravuje jeho dlouho očekávaná mezinárodní přehlídka, působí spíše motivačně a je stanovena mezi 500–700 tisíc liber (v přepočtu přibližně 15–22 milionů korun).
Za připomenutí stojí, že ještě před deseti lety se na aukci 1. Art Consulting prodalo plátno s pořadovým číslem II z této řady a podtitulem Élévation IV "jen" za 23,2 milionu korun, tedy téměř za horní hranici odhadu nyní v Londýně nabízeného oleje. V danou chvíli šlo nicméně o vůbec první prodej nad hranici dvacet milionů korun na českém trhu (více zde).
K úvahám o předpokládané budoucí ceně lze také připočíst skutečnost, že další obrazy ze Série C vlastní důležité instituce – ve sbírce Národní galerie v Praze je Série C VI, kolínské Ludwig Museum vlastní Sérii C VII, Museo Thyssen Bornemisza ve španělském Madridu zase Série C VIII a v Centre Georges Pompidou v Paříži se můžeme setkat dokonce s dvěma pracemi s čísly XI a XII.
František Kupka, Blanc sur bleu et rouge, kolem roku 1934,
olej na plátně, 72 x 80 cm,
odhadní cena: 400 000 - 600 000 liber
(+provize, DPH z provize, autorské poplatky a dovozní clo),
Christie’s London 27. 2. 2018.
Zadní strana obrazu s výstavními a galerijními štítky.
Na rozdíl od Série C III (Élévation), který figuruje v soupise Kupkových olejů z roku 2016, další nabízený obraz tohoto průkopníka abstrakce zařazený do druhé části aukce, Blanc sur blue et rouge zde nenalezneme. I jejich osud se přitom v mnoha momentech v minulosti protnul.
Formátově zhruba o třetinu menší scéna, čerpající ještě z dynamiky rotujících kotoučů vlastních tzv. mašinismu let dvacátých, byla také prezentována na Kupkově zmiňované poválečné retrospektivě v pražském Mánesu (právě ve výstavním katalogu, na němž se Kupka podílel, nalézáme zařazení nedatovaného obrazu do roku 1934, nicméně na štítkách z galerií, které jsou na zadní straně obrazu, se uvádí datum 1924). Rovněž v tomto případě bylo plátno zakoupeno galeristou Louisem Carré a následovně získáno nynějším vlastníkem z Galerie Gmurzynska v Kolíně nad Rýnem. Pro úplnost se sluší dodat, že licitované položce stojí nejblíže podobně koncipovaná scéna Kruhové a přímočaré z roku 1937 v majetku Národní galerie v Praze. Christie’s určila odhadní cenu na 400–600 tisíc liber a je tedy již nyní takřka jisté, že sběratelé jak z Čech, tak zahraničí u ní nezůstanou. Neúspěšní dražitelé se pak mohou hned následující den pokusit získat "alespoň" dvě ranější Kupkovy práce na papíře, které londýnská Christie’s odhaduje mezi 12–50 tisíci liber.
Starožitnosti - Galerie Ustar, 9. 3. 2025
Malíř a ilustrátor Jaroslav Panuška tvořil v tolika žánrech, stylech a výtvarných médiích, že by mohl postupně oslovit snad všechny sběratele tradičních formátů umění. V jeho díle najdeme symbolismus, mysticismus, krajinářství či prehistorii, stejně...
7. března 2025Převážně na československé umění druhé poloviny 20. století bude tentokrát zaměřena druhá aukce z depozitářů Galerie Zlatá husa, kterou pořádá 1. Art Consulting na počátku března. Po vynikajících výsledcích říjnové aukce s několika desítkami děl klas...
24. února 2025Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...
22. listopadu 20247. března 2025
22. listopadu 2024
14. března 2025
17. února 2025
23. ledna 2024
11. listopadu 2023
1. března 2023